Skip to main content

Marokkaanse stadsjuwelen: gratis prijsopgave

Bent u in het bezit van Marokkaanse gouden sieraden en wilt u de prijs ervan weten? Onze experts organiseren elk jaar een gespecialiseerde verkoop van Oriëntaalse en Indische kunst, met alle soorten Marokkaanse stadsjuwelen zoals halskettingen (lebba), tiara's, oorsieraden (khoras), vogelmedaillons (serdokh) en fibulae (tizerzaï bijvoorbeeld)....

Krijg binnen 48 uur een gratis schatting van uw Marokkaanse stadsjuwelen.

Voor een betrouwbare en nauwkeurige schatting van uw Marokkaanse juwelen wordt een kunsttaxatie ten zeerste aanbevolen om de juwelen te authenticeren en op de juiste waarde te schatten. De afdeling Oriëntaalse & Indische Kunst, bestaande uit experts en veilingmeesters, staat tot uw beschikking om al uw vragen te beantwoorden.

Gratis taxatie van uw Marokkaanse stadsjuwelen

De geschiedenis van Marokkaanse stadsjuwelen

De oorsprong

Het ontstaan van Marokkaanse stadsjuwelen gaat terug tot de Romeinse, Berberse en Arabisch-Andalusische beschavingen. Elk van deze culturen heeft zijn sporen nagelaten en bijgedragen aan de rijkdom en diversiteit van de Marokkaanse gouden sieraden. Deze sieraden zijn meer dan een eenvoudig sieraad en worden traditioneel gezien als een symbool van sociale status en rijkdom in Marokkaanse steden.

Historisch gezien was het maken van sieraden in Marokko voorbehouden aan joodse ambachtslieden. Tot halverwege de twintigste eeuw domineerden joodse juweliers vrijwel uitsluitend de Marokkaanse goudsmederij, met hun productie gericht op zowel joodse als moslimvrouwen. Dit overwicht kan deels worden verklaard door het feit dat het voor moslims verboden was om gouden of zilveren voorwerpen te verkopen voor meer dan ze wogen, een beperking die niet gold voor joodse ambachtslieden. Hun vaak gedwongen mobiliteit droeg bij aan de verspreiding van hun knowhow.

Productietechnieken

Het ontwerp van Marokkaanse stadsjuwelen wordt gekenmerkt door complexiteit en finesse. Ambachtslieden beheersen technieken als solderen, filigraan, chasing, niello en cloisonné, vaak verrijkt met edelstenen.

De metaalbewerking omvat niet alleen sieraden, maar ook ijzerwerk (waarbij ijzer wordt gebruikt om leuningen, ramen en balkons te maken), damascening (een techniek uit Syrië waarbij koperen, zilveren of gouden draden in metaal worden ingelegd), dinanderie (het maken van gestempelde stukken) en nikkelzilver (een legering van koper, zink en nikkel met een glans die lijkt op die van zilver). Zilver en koper en hun derivaten zijn de belangrijkste metalen die in deze ambachten worden gebruikt.

In stedelijke gebieden wordt de voorkeur gegeven aan goud, dat lange tijd werd bewerkt in steden als Fès, Meknès, Rabat en Marrakech, en in het noorden in Tétouan en Tanger, voornamelijk gericht op de hogere middenklasse. Zilver werd daarentegen meer gebruikt in landelijke gebieden, waar ook scherpe wapens werden gemaakt, zoals in Tiznit, Taroudant en Essaouira, waardoor deze sieraden toegankelijk werden voor minder welgestelde bevolkingsgroepen en plattelandsbewoners.

Tradities en gebruik

Naast hun esthetische waarde hebben Marokkaanse stadsjuwelen een culturele en soms zelfs religieuze betekenis. Ze worden gedragen bij belangrijke ceremonies zoals bruiloften en symboliseren schoonheid, voorspoed en geluk. In sommige gevallen worden ze ook gebruikt als amulet of talisman.

Het behoud van deze tradities is essentieel om dit unieke erfgoed levend te houden. Musea en tentoonstellingen, zowel in Marokko als internationaal, helpen om deze sieraden onder de aandacht te brengen, niet alleen als kunstobjecten, maar ook als getuigen van de Marokkaanse geschiedenis en cultuur.

In het kort: Marokkaanse sieraden in de stad zijn veel meer dan een eenvoudig accessoire. Ze vertegenwoordigen een belangrijk deel van de Marokkaanse culturele identiteit, een link tussen verleden en heden, en een sprekend voorbeeld van de kunsten en ambachten in dit land dat rijk is aan kleur en geschiedenis.

MILLON_bijoux_citadins_marocain_estimation

Marokkaanse stadsjuwelen vs Berberse juwelen

De experts en specialisten van veilinghuis MILLON geven u hun advies en tips over hoe u een Marokkaans stadsjuweel kunt herkennen en onderscheiden van Berberse juwelen. Het authentificeren van een kunstvoorwerp kan echter een complexe taak zijn. Het wordt sterk aanbevolen om de hulp van een expert in te roepen om authentieke Marokkaanse sieraden te herkennen.

Stadsjuwelen verschillen van sieraden van het platteland in Marokko.

Marokkaanse stadssieraden worden over het algemeen gekenmerkt door fijn geciseleerd goud, meestal versierd met bloemmotieven. Ze zijn delicaat bewerkt en versierd met cabochon edelstenen zoals smaragden, diamanten, granaten en heldere robijnen, die vaak "Fez"-robijnen worden genoemd.

Rurale of Berbersieraden worden daarentegen uitsluitend van zilver gemaakt. Een keuze die niet zozeer is ingegeven door economische overwegingen als wel door de witte kleur van het metaal, waarvan wordt gezegd dat het bescherming biedt. De mooiste sieraden zijn gemaakt van zilver, andere van brons. Deze juwelen onderscheiden zich door de zuiverheid van hun lijnen, geometrische ontwerpen en soms bloemmotieven. Glaswerk en gekleurde was vervangen vaak edelstenen en email in deze creaties.

De sieraden omvatten vaak frontals, hoofd- en borstjuwelen, evenals de fibula, een driehoek meestal gemaakt van zilver, fijn geciseleerd en versierd met gekleurde stenen. De armbanden, die breed en massief zijn, zijn versierd met piramidale punten.

Het decoratieve repertoire van deze sieraden omvat adelaarsmotieven, soms met twee koppen, evenals duiven en duiven, vaak paarsgewijs afgebeeld. Deze vogelmotieven zijn ook terug te vinden in het gouden borduurwerk op "grote jurken" en op de versieringen op huwelijkscontracten. Ze zijn verrijkt met Arabische kalligrafie.

MILLON_bijoux_citadins_marocain_estimation

Samengevat, om een Marokkaans stadsjuweel te herkennen dient u rekening te houden met:

Materialen : Marokkaanse stadsjuwelen zijn over het algemeen gemaakt van goud. Dit is een onderscheidend kenmerk ten opzichte van Berbersieraden, die vaak van zilver zijn gemaakt. Ze zijn vaak versierd met edelstenen zoals smaragden, diamanten, granaten en robijnen, vaak in cabochon (gepolijste steen en niet in facetten geslepen).

Motieven en ontwerp: Bloemmotieven komen vaak voor in Marokkaanse stadsjuwelen, met fijn geciseleerde ontwerpen. Deze sieraden tonen grote finesse in het metaalwerk, met motieven die vaak heel licht uitgehold zijn. Ze kunnen ook elementen van Arabische kalligrafie of geometrische motieven bevatten.

Gebruik en betekenis: Stadssieraden worden meestal gebruikt voor speciale gelegenheden en ceremonies, zoals bruiloften. Ze zijn een symbool van sociale status en rijkdom.

Productietechnieken: de technieken die worden gebruikt om Marokkaanse stadssieraden te maken zijn onder andere chasing, filigraan en soms niellage (het inleggen van zwarte emailmotieven). Steden als Fez, Marrakech en Tanger staan bekend om hun traditie van stadssieraden.

Variëteit en exclusiviteit: elk sieraad is vaak uniek en weerspiegelt het talent en de creativiteit van de ambachtsman die het heeft gemaakt. Er is een grote verscheidenheid aan stijlen, waarbij elke stad zijn eigen specifieke kenmerken en tradities heeft.

Als je je Marokkaanse stadsjuweel niet kunt herkennen of authenticeren, beantwoordt onze expert in Oosterse en Indiase kunst je vragen binnen 48 uur.

Anne-Sophie JONCOUX PILORGET

Voorbeelden van Marokkaanse stadsjuwelen

Een taj is een tiara of kroon, vaak gedragen door vrouwen bij belangrijke ceremonies zoals bruiloften. Het wordt gekenmerkt door delicaat vakmanschap en is vaak versierd met edelstenen.

Khora's zijn vrij zware en uitgebreide oorsieraden die bij de tempels aan het kapsel worden vastgemaakt en typisch zijn voor traditionele bruiloftskleding.

De Serdouk is een halsketting-medaillon, vaak met een vogelmotief, gemaakt met filigraanwerk en vaak versierd met smaragden.

De Tizerzai zijn een soort fibulae, vaak gebruikt om een lichte sluier over de schouders te binden. Ze zijn meestal van zilver, geciseleerd en soms versierd met gekleurde stenen.

Debliz Shams wa qmar zijn armbanden, bekend als "zon en maan", vaak gemaakt van zowel goud als zilver.

De Duwwah el-Mehdor zijn soorten oorbellen, met verschillende vormen en stijlen. Het paar in het Musée d'Art et d'Histoire du Judaïsme is van gehamerd en geciseleerd goud, bezet met koraal en barokparels.

De Tazra is een traditionele hanger die vaak wordt gedragen in bruidsjuwelensets. Een amandelvormige, opengewerkte gouden hanger van dit type, bezet met stenen, gemaakt in Marokko in Fez of Meknes in de 18e-19e eeuw, is op een veiling verkocht voor €5.200.

De Lebba is een halsketting die over het algemeen bedoeld is voor bruiloften, gemaakt van goud en bezet met edelstenen. MILLON verkocht er onlangs een, afkomstig uit Fez of Meknes en gemaakt rond 1800, voor €59.000.

MILLON_bijoux_citadins_marocain_estimation

Schat de prijs van je Marokkaanse stadsjuwelen

Anne-Sophie Joncoux Pilorget,directeur van de afdeling Oriëntaalse en Indiase kunst bij veilinghuis MILLON, geeft u enkele tips en maatstaven voor het schatten van de prijs van een Marokkaans stadsjuweel.

Materiaal

De kwaliteit en zuiverheid van het gebruikte metaal (meestal goud) zijn van het grootste belang. 18-karaats goud heeft bijvoorbeeld een hogere waarde dan 14-karaats goud. De aanwezigheid en kwaliteit van edelstenen (zoals smaragden, diamanten, granaten en robijnen) verhogen de waarde van de sieraden. De zeldzaamheid, grootte, kleur, helderheid en slijpvorm van de stenen zijn belangrijke factoren bij het bepalen van de prijs van uw Marokkaanse stadsjuwelen.

Artisanat et techniques

De gedetailleerdheid en complexiteit van het ontwerp en de fijnheid van het vakmanschap (chasing, filigrein, graveren) zijn essentieel. Hoe complexer en fijner een sieraad is, hoe meer het gewaardeerd zal worden. De authenticiteit van de gebruikte traditionele technieken en het behoud van traditionele stijlen kunnen de waarde ook verhogen.

Provenance en geschiedenis

De geografische herkomst van het sieraad (zoals Fez, Marrakech, Tanger) kan van invloed zijn op de prijs, waarbij bepaalde regio's bekend staan om hun uitmuntende goudsmeedkunst. De geschiedenis van het sieraad, inclusief de leeftijd en het lidmaatschap van opmerkelijke collecties of families, kan de aantrekkingskracht en dus de waarde ervan verhogen.

Conditie en conservering

De algemene conditie van het sieraad, inclusief slijtage, schade of reparaties, heeft een aanzienlijke invloed op de waarde ervan. Een goed bewaard sieraad zal een hogere waarde hebben dan een sieraad dat zichtbaar beschadigd of gerepareerd is.

Zeldzaamheid en exclusiviteit

Zeldzaamheid van ontwerp of stijl, evenals beperkte productie of exclusiviteit van het sieraad zijn belangrijke factoren. Een uniek of zeldzaam sieraad zal over het algemeen duurder zijn. Huidige markttrends en de vraag naar specifieke sieraden kunnen de prijzen beïnvloeden. De populariteit van bepaalde stijlen of materialen kan in de loop der tijd variëren.

Al deze elementen zijn cruciaal bij het bepalen van de waarde van een Marokkaans stadsjuweel. Het is raadzaam om een beroep te doen op een expert in Oriëntaalse en Indiase kunst om een taxatie uit te voeren en zo de meest nauwkeurige schatting te krijgen.

MILLON_bijoux_citadins_marocain_estimation

Marokkaanse stadsjuwelen verkocht bij MILLON

Een paar Tiznit fibulae, Marokko, begin 20e eeuw

In geslepen en gegraveerd zilver, geel en groen email, koraal, zilveren munten.

Gekeurd 11.500 euro bij MILLON

Een zeldzame "Lebba" - Huwelijksketting, Fez of Meknes circa 1800

In geëmailleerd geelgoud, diamanten, smaragden, robijnen, saffieren.

Geprijsd 59. 000 euro bij MILLON.000 euro bij MILLON

Een Tazra hanger, Marokko, Fez of Meknes, 18e-19e eeuw

Almandvormig, opengewerkt goud bezet met stenen (robijnen, smaragden, witte stenen en imitaties).

Geprijsd €4.000 bij MILLON

MILLON_bijoux_citadins_marocain_estimation

Vraag een offerte aan voor uw Marokkaanse juwelen

Als u zich na het lezen van dit artikel nog steeds afvraagt wat de waarde van uw Marokkaanse stadssieraden is, aarzel dan niet om contact op te nemen met ons team van experts en veilingmeesters door op de onderstaande link te klikken:

Gratis taxatie van uw Marokkaanse stadsjuwelen

Sinds 1928 biedt veilinghuis MILLON Marokkaanse juwelen aan op veilingen.

Onze specialisten bieden u een gratis prijsopgave van uw Marokkaanse stadssieraden. Dankzij ons online formulier krijgt u gemakkelijk een betrouwbare schatting van uw kunstwerk.

Onze kantoren, verspreid over heel Frankrijk, verwelkomen u voor een fysiek onderzoek van uw werk. We organiseren ook gratis taxatiedagen in heel Frankrijk en in de buurlanden, dus maak van de gelegenheid gebruik om uw schatten aan ons voor te leggen, u vindt altijd een contactpersoon bij u in de buurt.

MILLON, dat tot de beste van Europa behoort (in de top 5 in Frankrijk), heeft 30 gespecialiseerde afdelingen en verkoopt meer dan 70.000 objecten per jaar in meer dan 200 verkopen in heel Europa. Ons netwerk stelt ons in staat om op zeer korte termijn te reageren op uw vraag, online of persoonlijk.

Zoom

Vraag nu een gratis offerte aan

  • Reactie binnen 48 uur
  • Vertrouwelijk
Uw schatting

Your contact

  • Address  

    MILLON Benelux
    Rue Blaes, 30-32
    Bruxelles 1000
    Belgium

  • Telefoon   0032 456 07 11 40
  • Email   benelux@millon.com

Our team

Clemence culot

Clémence CULOT

Anne-Sophie Joncoux

Anne-Sophie JONCOUX PILORGET

Other auctions in the specialities “ARTS D'ORIENT & DE L'INDE”

Sold to € 30.000

Sold the 2024/06/20

Anthologie de littérature arabe andalouse des Xe-XIIe-XIIIe siècle, Copie autographe par Ali ibn Musa Ibn Saïd al-Maghribi (m.1286)

Espagne ou Proche Orient, circa 1255-1285
Lot 10

Sold to € 28.000

Sold the 2024/06/20

Munajat de l'imam 'Ali (Suppliques de l'Imam Ali), copié par Rustam ‘Ali Shahi

Iran, Art safavide, daté 966 de l'Hégire (=1558-59)
Lot 40

Sold to € 24.000

Sold the 2024/06/24

* Ecole Indienne du XXe siècle

Portrait de la Maharani de Baroda (1917-1989)
Lot 277

Sold to € 24.000

Sold the 2024/06/24

Philippe-Joseph BROCARD (1831-1896)

Lampe de mosquée de style mamlouk
Lot 313

Sold to € 15.000

Sold the 2024/06/20

Couple enlacé

Iran, Art Qajar, circa 1840
Lot 60

Sold to € 10.000

Sold the 2024/06/20

Chandelier de la fin des Mamelouks

Egypte ou Syrie, fin du XVe - début du XVIe siècle
Lot 7

Sold to € 9.000

Sold the 2024/06/24

Rare cabinet ottoman

Turquie, Istanbul, XVIIIe siècle
Lot 171

Sold to € 8.800

Sold the 2024/06/20

Cinq pions d'échecs ayyoubides ou mamelouques

Egypte ou Syrie, XIIe- XIVe siècle
Lot 28

Sold to € 8.400

Sold the 2024/06/20

Sourate VI Al-Inam (Les bestiaux)

Empire ottoman, début du XVIe siècle
Lot 14

Sold to € 8.000

Sold the 2024/06/20

Jeune femme tenant un bijou

Iran, Art Qajar, début du XIXe siècle
Lot 59

Sold to € 8.000

Sold the 2024/06/24

Shamshir au nom du LIEUTENANT COLONEL Francis BALFOUR (1884-1965)

Iraq, Najaf, vers 1918
Lot 82

Sold to € 7.000

Sold the 2024/06/24

Rare maquette de l'édicule de l'église du Saint-Sépulcre

Région de Jérusalem, Palestine, début du XIXe siècle
Lot 55

Sold to € 5.000

Sold the 2024/06/20

Section des Aja’ib al-Makhluqat (Les Merveilles des choses créées et de la création des choses existantes) de Qazwini (m.1283)

Inde, probablement Deccan, XVIe-XVIIe siècle
Lot 11

Sold to € 5.000

Sold the 2024/06/20

Grand coran moghol

Inde du Nord, XVIIIe siècle
Lot 16

Sold to € 5.000

Sold the 2024/06/20

Généalogie d'une famille d'Alger du XVIIe siècle

Alger, daté 1113 de l'Hégire (=1701) et 1277 (=1860)
Lot 47

Sold to € 5.000

Sold the 2024/06/24

Collection de huit carreaux nasrides

Espagne, XVe-XVIIIe siècle
Lot 129

Sold to € 4.800

Sold the 2024/06/24

Quatrain - roba'i en nasta’liq, signé Emad al -Hassani (m. 1615)

Iran, Art safavide, fin du XVIe - début du XVIIe siècle
Lot 197

Sold to € 4.800

Sold the 2024/06/24

Gueridon octogonale

Algérie, XIXe siècle
Lot 308

Sold to € 4.700

Sold the 2024/06/24

Illustration du Mahabharata ou Ramayana

Inde, style de Paithan, Maharashtra, XIXe siècle
Lot 281

Sold to € 4.500

Sold the 2024/06/20

Rare plateau de jeu en micro-mosaïque

Espagne ou Italie, XVe siècle
Lot 31

Sold to € 4.200

Sold the 2024/06/26

TEHERAN

Lot 597

Sold to € 4.200

Sold the 2024/06/24

Panneau épigraphique

Syrie, Damas, XVIIe siècle
Lot 106

Sold to € 4.000

Sold the 2024/06/20

Quatre pièces de jeu ayyoubides ou mamelouques

Egypte ou Syrie, XIIIe-XIVe siècle
Lot 27

Sold to € 4.000

Sold the 2024/06/24

Garniture de table

Philippe-Joseph BROCARD (1831-1896) & CARDEILHAC
Lot 314

Sold to € 3.800

Sold the 2024/06/20

Dix pions d'échecs en verre millefiori

Mésopotamie, époque abbasside, VIIIe-Xe siècle
Lot 22

Sold to € 3.800

Sold the 2024/06/24

Plat tabak d'Iznik à la feuille saz

Empire ottoman, XVIIe siècle
Lot 105

Sold to € 3.700

Sold the 2024/06/24

Six carreaux formant panneau

Iran, Art Qajar, XIXe siècle
Lot 127

Sold to € 3.600

Sold the 2024/10/01

PACCARD (André).

Le Maroc et l'artisanat traditionnel islamique dans l'architecture. Annecy, Éditions Atelier 74, 1983.
Lot 29

Sold to € 3.550

Sold the 2024/06/20

MOSER Henri.

Armes et Armures Orientales. Collection H. Moser-Charlottenfels. Leipzig, Karl W. Hiersemann, 1912.
Lot 51

Sold to € 3.500

Sold the 2024/06/24

* Tâs veneto-sarrasin

Syrie, Art mamelouque, XIVe-XVe siècle
Lot 146

Our articles

Cristal: gratis prijsopgave

Beschik je over een voorwerp en wil je de prijs ervan weten? Onze experts organiseren elk jaar een speciale serviesverkoop met kristallen objecten.

Ons nieuws en onze evenementen interesseren u,
abonneren!

Skip to top