Wil je de waarde van je ijdelheid weten? Onze experts en specialisten in antieke schilderijen bieden je een gratis en vertrouwelijke schatting in slechts een paar klikken. Volg de gids!
Vanitas zetten aan tot nadenken en roepen de kwetsbaarheid van het leven op. Ze zijn erg gewild bij veel verzamelaars en liefhebbers van oude schilderijen. Als je een dergelijk werk bezit, biedt ons team je deze gids voor het uitvoeren van een taxatie en biedt het je een gratis schatting als je nog steeds twijfelt over de waarde.
Wat is een ijdelheid?
Vanitas is een picturale genre bedoeld om de vergankelijke aard van het leven en de onvermijdelijkheid van de dood op te roepen. Hoewel het tot het genre van het stilleven behoort, ontstond vanitas pas echt in de 17e eeuw, rond 1620 in Leiden, Nederland, waarbij de inspiratie werd gehaald uit religieuze, filosofische en morele thema's.
Om de boodschap over de kwetsbaarheid van het leven over te brengen, gebruikt de vanitas karakteristieke symbolen die in alle schilderijen voorkomen.
De afgebeelde objecten symboliseren:
Dood, geïllustreerd door een menselijke schedel of soms een skelet;
Het verstrijken van de tijd, voorgesteld door horloges, klokken, zonnewijzers, zandlopers, kaarsen, olielampen en getrokken gordijnen;
De onzekerheid van het huidige moment, gesymboliseerd door bellen, verlepte bloemen of een gedoofde vlam;
De ijdelheid van kennis, gesymboliseerd door boeken en wetenschappelijke instrumenten;
De ijdelheid van materiële goederen, opgeroepen door munten en sieraden;
De ijdelheid van macht, gesymboliseerd door kronen, scepters en wapens;
De ijdelheid van rijkdom en menselijke genoegens, geïllustreerd door verschillende voorwerpen.
De ijdelheid confronteert ons met ons gedrag en onze gehechtheid aan lichamelijke dingen, waardoor we ons bezinnen op bezit in het zicht van de dood. Kortom, een actueel onderwerp in een wereld van consumentisme!

Hoe schat je de waarde van een ijdelheid in?
De kunstenaar
Op de ijdelhedenmarkt, hangt de waarde van een schilderij, of het nu olieverf op doek of olieverf op paneel is, af van de reputatie van de kunstenaar. Sommige schilders worden beschouwd als specialisten in dit soort onderwerpen, zoals de Fransen Philippe de Champaigne (1602-1674) en Sébastien Bonnecroy (1618-1676). Andere grote namen in 17e-eeuwse vanitas vallen ook op, zoals Claesz Heda (1594-1682), de Spaanse barokschilder Juan de Valdes Leal (1622-1690), Francisco de Zurbarán (1598-1664) en Harmen Steenwijck (1612-1656).
Sommige hedendaagse kunstenaars vereeuwigen ijdelheid in hun werken. Dit geldt voor de Duitse schilder Gerhard Richter, Koons, Hirst, Sherman, Freud, Bacon, Chardin en Greuze.
Vanity: primair of secundair thema
De analyse hier is subjectief. Terwijl sommige kopers de voorkeur geven aan ijdelheid als het primaire thema van de schilderijen, worden anderen meer aangetrokken door de reflectie die de verborgen kant van het schilderij oproept. Enkele voorbeelden van schilderijen weerspiegelen ijdelheid als secundair thema, zoals:
-"Heilige Hiëronymus aan het schrijven", door Michelangelo Merisi da Caravaggio, geschilderd rond 1605-1606, nu in de Borghese Gallery in Rome. Dit schilderij toont de heilige Hiëronymus, beroemd om zijn vertaling van de Bijbel in het Latijn, bezig met deze precieze taak.
De iconografische traditie wordt in dit werk nauwgezet gerespecteerd. Zoals gebruikelijk is de heilige afgebeeld met de gelaatstrekken van een oude man en een aureool rond zijn hoofd. De wanorde op zijn werktafel is typerend voor een geleerde die met zijn werk bezig is.
Verzonken in het lezen van een groot boek, gehuld in een rode mantel, strekt hij zijn arm in een horizontale beweging uit om zijn ganzenveer vast te houden. Zijn open arm strekt zich uit naar een memento mori, gesymboliseerd door een schedel die op een ander boek rust.
-"Jonge man met schedel" is een ander picturaal werk gemaakt rond 1626 door de Nederlandse schilder Frans Hals, nu te zien in de National Gallery in Londen. Dit schilderij werd eerder geïnterpreteerd als een voorstelling van het personage Hamlet uit het toneelstuk van Shakespeare, die de schedel van Yorick vasthoudt, maar het wordt nu gezien als een vanitas, een herinnering aan de kwetsbaarheid van het menselijk leven en de onvermijdelijkheid van de dood.
De schildertechniek
Vanitas schildert met een volledig scala aan picturale technieken, waarbij gebruik wordt gemaakt van alle subtiliteiten van het stilleven. Deze technieken omvatten onder andere de beheersing van glazuren en licht, evenals een uitgebreide compositie.
Het gebruik van glazuren is vooral gebruikelijk in olieverfschilderijen, omdat de lichtgevende kwaliteit van olieverf het meest geschikt is om visuele diepte te creëren. Glaceer wordt aangebracht in dunne, droge lagen, een techniek die geduld vereist. Het is noodzakelijk om te wachten tot de onderste laag ten minste gedeeltelijk droog is voordat je de volgende laag aanbrengt om de effecten van diepte en transparantie te creëren die kenmerkend zijn voor vanitas-schilderijen.
Recordverkoop van ijdelheid
Een schilderij van Jans Jansz van de Velde III (1620-1662) getiteld "Nature morte au pichet de grès", is verkocht voor €850.000. Deze kunstenaar staat vooral bekend om zijn stillevens. Deze kunstenaar is vooral bekend om zijn stillevens. Hier toont het schilderij rokende accessoires op een plat vlak, omringd door andere voorwerpen, zoals deze steengoed kruik uit het Duitse Westerwald. De kunstenaar associeert de droge stemming - vertegenwoordigd door de tabak - met een boos temperament, terwijl de warme stemming wordt opgeroepen door de kruik.
"Vaas met bloemen op een hoofdgestel, nest en insecten" is een schilderij van Rachel Ruysch (1664 - 1750), dat €497.000 opbracht op een Amsterdamse veiling in april 2013. Rachel Ruysch, die het werk op 76-jarige leeftijd schilderde, week enigszins af van het basisprincipe van 17e-eeuwse stillevens en liet de allegorische dimensie van de vanitas achterwege, ten gunste van de decoratieve kant van haar schilderij. Maar bij nadere beschouwing, na te zijn gefascineerd door de schoonheid van het boeket bloemen, wordt de kijker meegevoerd naar de delicate vleugel van een libel, werpt een blik langs de fluweelachtige kant van een tulpenblad en vervolgens langs een groene stengel. Een overvloed aan kleuren springt onmiddellijk in het oog voordat deze visuele reis eindigt met een borstel langs de dekschilden van een kever en vier eieren die in een vogelnestje zijn gelegd.
In 2018, op een veiling in Amsterdam een schilderij van Jan Davidsz de Heem (1606-1684) getiteld "Vanité au bouquet de fleurs" verkocht voor meer dan 370.000 euro. In dit werk benadrukt de kunstenaar de kwetsbaarheid van het menselijk leven door de voorstelling van een boeket bloemen. Het beeld van de dood wordt gesymboliseerd door een schedel, versierd met klimop, die het voortbestaan van de ziel na de dood symboliseert, en door de aanwezigheid van een kruisbeeld. Maar dit tafereel is niet gespeend van hoop, want het wordt gedomineerd door de roos, een symbool van wederopstanding.
Vraag een gratis offerte aan voor een badmeubel
Als je nog steeds twijfelt over de waarde van je ijdelheid, dan is ons team van experts en veilingmeesters er om je te helpen. Millon veilt al sinds 1928 oude schilderijen, waaronder ijdelheden. Je hebt de mogelijkheid om de huidige marktwaarde van je werk te weten te komen door een gratis, vertrouwelijke en vrijblijvende schatting aan te vragen.
Als u overweegt uw schilderij te koop aan te bieden, zal ons team met u samenwerken om de best mogelijke prijs te verkrijgen.
Ons team van veilingmeesters en experts gespecialiseerd in antieke schilderijen biedt zijn expertise van de kunstmarkt aan om uw werk gratis te schatten. Dankzij ons online formulier kunt u gemakkelijk een betrouwbare schatting krijgen voor uw artistieke creatie.
Onze kantoren bevinden zich over het hele land en we staan klaar om u te verwelkomen voor een live onderzoek van uw object. We organiseren ook gratis taxatiedagen in heel Frankrijk en in de buurlanden.
IJdelheden geveild bij MILJOEN
Hoewel niet elke verkoop een recordbreker is, behalen een aantal ijdelheden zeer mooie verkoopresultaten. De volgende schat kan van jou zijn.
"Stilleven met watermeloenen", door de 17e eeuwse NAPOLITAN SCHOOL, een doek geschat tussen 3.000 en 4.00 euro en verkocht voor 3.000 euro ;
Vanity door Jean Baptist JASPERS of JASPARS (1620- 1691), een doek gesigneerd rechtsonder, verkocht voor 5.200 euro.
"Stilleven met viool, zilverwerk en sculptuur", door Pieter Gerritsz van ROESTRAETEN(1630 - 1700), een doek van 54 x 48 cm, verkocht voor 16.000 euro ;