Skip to main content

ONZE GESCHIEDENIS

Bijna 100 jaar oud,
En zoals altijd op de drempel van vernieuwing!

Sinds 1928 zijn er vele wegen bewandeld, maar voor elk van de 4 generaties veilingmeesters altijd op een unieke manier. Met Parijs, het Trocadéro en Drouot als verzamelpunten en vervolgens, vanaf het begin, als inzetpunten.
Nu een Groep van veilinghuizen samengebracht door een Holding, waait de oorspronkelijke geest van sterke familietradities en een constante zoektocht naar vernieuwing meer dan ooit door MILLON.

Nooit eerder gezien in Europa
Meer dan 210 verkopen per jaar, waarvan 50 online verkopen, 11 veilingmeesters, 30 experts met een internationale reputatie, 70 griffiers en medewerkers verspreid over 15 steden in Frankrijk, België, Zwitserland en Spanje en 700 dagen aan jaarlijkse expertises maken het mogelijk om een verscheidenheid, ritme en aaneenschakeling van vaardigheden te bieden die ongekend is in Europa.
Een van onze sterke punten: taxeren waar je ook bent en verkopen waar de markt om vraagt.
Technologische en digitale innovatie wordt zelfs een geduchte bondgenoot bij het uitbreiden van ons dienstenaanbod.
De veilingbusiness laat veel durf toe, zolang we de twee kardinale punten nooit uit het oog verliezen: het beschermen en garanderen van de verkoper en koper.
Het respecteren van dit credo betekent het aanbieden van de ethische en commerciële graal: onpartijdige objectiviteit.

HISTORIE VAN AUTHENCITEIT EN AUDACY
"Een cheque voor de toekomst"
Het verhaal begint in 1928 in Parijs, wanneer het moederbedrijf wordt opgericht aan de 5, avenue d'Eylau (TROCADERO). In die tijd heette MILLON ROBERT, naar de vader van een van de twee oprichters, die eind jaren 80 hun krachten bundelden.
Het veilinghuis, dat na de oorlog snel toonaangevend werd en zich specialiseerde in de zogenaamde "studio"-verkoop, maakte het mogelijk om tienduizenden werken te verkopen van honderden kunstenaars die toen onbekend waren, maar nu beroemd zijn (Pougny, Tutundjian, Kikoïne, Dunoyer de Segonzac, enz.). Deze verkopen zijn voor veel professionals een kompas voor de kunstmarkt geworden, omdat geen enkel ander veilinghuis het risico zou nemen om ongekende kunstenaars te promoten. Ondersteund door catalogi en vernissages, halverwege tussen sponsoring, de kunstmarkt en veilingen, bleef deze vooruitziende aanpak 50 jaar lang een resoluut ongekend ontwikkelingsmodel. Tegenwoordig zijn er maar weinig Parijse veilingen van moderne kunst die niet het stempel van Maître Claude ROBERT, 5 avenue d'Eylau, op de achterkant van enkele schilderijen dragen.

De duetisten van de hamer
Op hetzelfde moment ontwikkelde zich de verkoop van paarden en races, voornamelijk Jaarlingen. Het was tijd om Joël-Marie MILLON te ontmoeten, wiens professionele uitstraling onlosmakelijk verbonden is met de functie die hij 14 jaar lang heeft bekleed: president van het Parijse veilinghuis. Hij was het die alle bestuursorganen van het huidige DROUOT in het leven riep en enkele van de grootste veilingen van de jaren 1980 en 1990 leidde, zoals de recordverkoop van Georges RENAND.
Joël-Marie MILLON en Claude ROBERT werden gescheiden door een generatie, maar hun complementaire vaardigheden en gedeelde visie op het beroep, gebaseerd op het vertrouwen in experts als natuurlijke partners voor groei, overheersten.

Het beslissende keerpunt in 2002
Hand in hand, afdeling na afdeling, werd Maison MILLON dus versterkt gedurende de jaren 1990. Reeds 4 grote pijlers verwachtten elk seizoen in dikke catalogi: Klassiek Meubilair, Moderne Kunst, Art Nouveau-Art Deco, Hoge Juwelen. Er ontstond een lange verkooptraditie en een trouw bestand...

Toen kwam 2002 en de hervorming van het beroep van veilingmeester, die de Franse veilingmicrokosmos op zijn kop zette. Einde van het monopolie. Het einde van de numerus clausus. De agressieve komst van concurrentie. De mogelijkheid van zuiver financiële en niet-gekwalificeerde aandeelhouders. Het idee van confraterniteit vervaagt. De handelspraktijken in verband met openbare veilingen worden geliberaliseerd: voorschotten, garanties, gedematerialiseerde verkoop, online verkoop....

Dit is een cruciaal moment voor MILLON, want de nieuwe situatie brengt nieuwe energie met zich mee. Terwijl de twee "Hammers", Joël-Marie MILLON en Claude ROBERT, besloten een stapje terug te doen, was het de beurt aan Alexandre MILLON om de strijd aan te gaan. Hij nam de leiding over van de SVV (de nieuwe wettelijke naam voor Franse veilinghuizen) en zijn 45 verkopen per jaar voor 12 miljoen "geveild", terwijl hij tegelijkertijd de jongste hamer in Frankrijk werd. Een kerngroep van experts blijft geloven in het concept, terwijl anderen zich bij de gelederen hebben aangesloten. François Dutertre, de financier, Pelage de Coniac en Guillaume de Freslon, de eerste bediende van onschatbare waarde, vormden de naaste garde van het nieuwe managementteam. Ze waren stevig geworteld in de tradities en kernprincipes van het bedrijf en bleken een krachtige springplank. Naarmate het aantal en de kwaliteit van de afdelingen toenam, groeide ook het aantal verkopen, die nu de hele geschiedenis van de westerse en niet-westerse kunst door de eeuwen heen omvatten. Kortom: van Lascaux tot Banksy!"

Exclusiviteit wordt nooit geclaimd...
Alles gaat heel snel, maar er tekent zich een model af dat gestructureerd wordt: een onafhankelijk bureau van experts krijgt een budget en de logistieke kracht van een complete afdeling.
Alle inspanningen worden dan geconcentreerd op één gespecialiseerd doel. Dit is de sleutel tot succes en een sterke vertrouwensband met een groeiend klantenbestand. Vandaag de dag maken Instagram en Facebook deze band nog sterker. Afdelingshoofden stellen hun vertrouwen in jonge mensen die de Maison spirit omarmen en hun waarde bewijzen, verkoop na verkoop. Deze partnerschappen vereisen geen exclusiviteit.

2012: HET EPICENTRE BEWEGT
Het eerste glazen plafond sneuvelt:
De kaap van 100 verkopen per jaar wordt al snel bereikt. 15 afdelingen en 30 medewerkers beheerden €25 miljoen onder de hamer. Miljoenenkopen volgden elkaar op bij DROUOT Richelieu en DROUOT Montaigne in alle specialisaties, aangevoerd door Moderne Kunst, Klassiekers, Juwelen, Art Nouveau, Archeologie, Fotografie en... Stripboeken.
Naarmate het eerste decennium vorderde, werd het tempo voor één enkele hamer des te Stakhanovistischer omdat het wemelde van de projecten.
De adressen vermenigvuldigden zich rond 19, rue de la Grange Batelière in het 9e arrondissement, dat het hoofdkantoor werd op slechts een paar meter van de legendarische bijenkorf "Drouot".
Maar Drouot kon niet langer het enige epicentrum van fysieke activiteit zijn. Dossiers en collecties komen nu uit heel Frankrijk, de buurlanden en de Verenigde Staten. We moeten onze eigen verkooppunten creëren, onze eigen taxatiekantoren, op maat gemaakte diensten leveren aan verkopers en echte nabijheid bieden in de regio's, niet alleen elektronisch. 2011 De strategie van fysieke autonomie krijgt vorm. 2012, MILLON komt in actie.

In één jaar komt alles in een stroomversnelling:
Koop van een gigantische meubelwinkel, "le 116" om te anticiperen op de groei. Oprichting van een Belgisch veilinghuis, nu MILLON Benelux. Ontwikkeling van een transportfiliaal, nu MTransports, om beter te kunnen inspelen op de behoeften van kopers en verkopers, maar ook op de behoeften van de tussenliggende afdelingen, verspreid over het 16e en 9e arrondissement.
Oprichting van de Salle VV, tegenover Drouot, een zaal van 130 m2 waar de MIILLON-verkoop prioritair wordt geprogrammeerd. De zaal wordt ook af en toe verhuurd aan andere veilinghuizen voor wie de deuren van Drouot gesloten blijven. Bij de allereerste verkoop kwam een bod zelfs in de buurt van het miljoen euro.

De grote sprong voorwaarts
De investeringen werpen vruchten af. Versterkingen in steeds preciezere specialiteiten blijken van onschatbare waarde. Tussen 2016 en 2020 overschreed de verkoop de 40 miljoen en vervolgens de 50 miljoen, dankzij ondersteunende functies die een strenge en snelle betaling aan verkopers garanderen, en dankzij de opkomst van sterke nieuwe afdelingen: niet-westerse kunst, met name Aziatische kunst en oriëntalisme, Afrikaanse en precolumbiaanse kunst, en zelfs Aboriginal kunst met Maître Nathalie Mangeot. Russische kunst neemt zelfs deel aan het concert van onze gespecialiseerde beschavingen. We zijn verheugd om Maître Isabelle Boudot de la Motte en haar beroemde Natural History veilingen te verwelkomen. Elke keer voegen gerenommeerde experts zich bij ons. Elke keer worden onze teams sterker en veroveren ze nieuwe markten. 50 medewerkers zijn druk bezig.

Naar digitale autonomie
We moeten ook onze digitale autonomie veroveren. Jaren voor op wat vandaag de dag de voorhoede lijkt, heeft MILLON de krachten gebundeld met Maître Lucas Tavel en Maître Cécile Dupuis om ARTPRECIUM op te richten, een veilinghuis dat zich toelegt op online verkoop. Een onmiddellijk succes. De ene verkoop volgde op de andere, want de relevantie van het systeem en de aanwezigheid van het moederbedrijf zorgden voor een vertrouwensband. Al snel was een nieuw adres nodig, 17 rue de la Grange-Batelière, naast het hoofdkantoor van MILLON, wat de fusie van de twee bedrijven in september 2019 aanzienlijk zal vergemakkelijken.

Op basis van de ervaring van ARTPRECIUM is in 2019 een grootschalig IT-project gestart om de beheersoftware van de verschillende huizen (Belgische en Niçoise) samen te voegen en de online verkoop te automatiseren, met name op een gloednieuwe website waarmee klantenaccounts kunnen worden aangemaakt die op afstand kunnen worden geraadpleegd. Al onze experts zullen ook nog sneller kunnen reageren door rechtstreeks verbonden te zijn. Oplevering: december 2021.
Altijd het leidmotief van nabijheid!

En waarom geen verkoop rechtstreeks vanuit onze regionale taxatiekantoren?
De beslotenheid van het voorjaar van 2020 zal ons hebben geleerd dat de markt zich oneindig kan aanpassen, dat hij zo dol is op thematisering dat zelfs de verkoop van losse kavels triomfantelijk wordt! In 2019 gaat MILLON zelfs over tot de creatie van een verkoop "So Unique", volledig gedematerialiseerd, live en achter gesloten deuren. Het allereerste lot, een Zao Wu Ki, verpulverde zijn schatting.

ANCHORAGE EN MAILLAGE
De as NOORDZUID BRUSSEL-PARIJS-NIJS
Was het project voor plaatsing buiten Parijs. Er was geen tekort aan middelen. En er was geen tekort aan sterke persoonlijkheden. Zij waren onze kans.
Les Maisons d'abord: een Noord-Zuid-as !
In België fuseerde MILLON met Banque Dessinée, een van de 3 Europese leiders op het gebied van strips. Vandaag is MILLON Benelux, het jonge Frans-Belgische veilingmeestersduo Clémence Culot en Edouard Culot goed ingeburgerd. NICE, volgende. MILLON Riviera, bijna bij toeval geboren en uiteindelijk een combinatie van deurwaarder Olivier Leydet en veilingmeester Paul-Antoine Vergeau, een primeur in Frankrijk.

MILLON: 15 Steden, 20 Experts-Regio's. 700 dagen expertise. 1 gedeelde identiteit
De beslissing om je in een stad te vestigen wordt niet genomen door een bestuurscommissie. Evenmin krijg je legitimiteit in een regio met een paar verspreide advertenties.
De inzet van expertise- en vertegenwoordigingskantoren is in de eerste plaats een kwestie van vastberaden en competente mannen en vrouwen. Het gaat ook om het immense vertrouwen in de handen van de werknemers van het moederbedrijf. Zij dragen het imago en de boodschap van de striktheid van het bedrijf. En in overeenstemming met dit vertrouwen vertrouwen vertrouwen de Experts-regio's op een hoogwaardige logistiek om taxaties en verkopen in de best mogelijke omstandigheden aan te bieden.

Alles wordt in het werk gesteld om ervoor te zorgen dat nabijheid en reactiviteit hand in hand gaan
Als een werk in Marseille wordt ontdekt maar in Brussel moet worden verkocht om te kunnen worden uitgevoerd, zijn er geen extra kosten, noch extra transport- of verzekeringskosten.
In 6 jaar tijd is ons regionale netwerk gegroeid van 500.000 euro en 2.000 getaxeerde loten naar 7.000.000 euro en 15.000 loten. De namen van onze correspondenten worden "regionale experts" genoemd omdat ze in de hele regio bekend zijn. Hun kwaliteiten worden des te meer erkend omdat kantoorlocaties geen "reclame-effecten" zijn, maar fysieke adressen waar klanten kunnen worden ontvangen.

MILLON Benelux strekt zich ook uit van Brussel naar Luxemburg, Nederland en de regio Lille, waar een solide partnerschap met Galerie Hacker-Prouvost zorgt voor een dagelijkse aanwezigheid.

Spanje, Marokko, Portugal, Zwitserland... en nu Italië.
Het opwindende idee van complementaire partnerschappen en gedeelde labels is al meer dan 10 jaar geworteld in Zwitserse bodem met de Arts Anciens praktijk en de 30 jaar ervaring van de supercharged Pierre-Yves Gabus. Dezelfde lange levensduur is al duidelijk in Marrackech en Tanger, met de twee jaarlijkse verkopen in samenwerking met Mazad and Art en zijn directeur Chokri Ben Taouit, een referentie op de Noord-Afrikaanse kunstmarkt.
Tussen Barcelona en Madrid ontwikkelt Ferran Lopes, voorzitter van de Spaanse antiquairs, zijn gave voor alomtegenwoordigheid en zijn flair voor moderne en Aziatische kunstvondsten.
Lisbon boekt al enkele mooie successen onder leiding van mevrouw Annabelle Martins-Jacquemard en de nieuwe opening in Italië.

The ULTIMATE INSTITUTIONAL CHALLENGE
Meeting the challenges of an Estate
Het bedrijf - destijds SVV MILLON - heeft zijn stabiliteit en de oprechtheid van zijn sourcing altijd ontleend aan zijn langdurige relatie met de grootste stichtingen en notariskantoren. De notaris, en zijn afdeling familierecht, is de natuurlijke bondgenoot van de veilingmeester, net zoals de afdeling nalatenschappen van verenigingen. Het respecteren van de deadlines en de financiële belangen van een nalatenschap of voogdij hangt af van de soepelheid van hun overeenkomst. Ook hier vernieuwt MILLON zijn dienstenaanbod. Maître Mayeul de La Hamayde en Maître Delphine Chevreux, bijgestaan door Maître Lucas Tavel en Maître Cécile Dupuis hebben hun krachten gebundeld in de Société de commissaires-priseurs judiciares 19 GB - SELARL MILLON-CHEUVREUX-LA HAMAYDE om een feilloos antwoord te garanderen op elke oproep van onze correspondenten.

Bijna 100 jaar... voor de boeg!

Ons nieuws en onze evenementen interesseren u,
abonneren!

Skip to top