Bent u in het bezit van een "ski-poster" en wilt u de veilingwaarde ervan weten?
Onze veilingmeesters en experts van de afdeling : Posters geven u een paar tips om meer te weten te komen over uw ski-poster en de waarde ervan te weten te komen op de kunstmarkt.
Ontdek in dit artikel de geschiedenis en de kenmerken van ski-posters, leer hoe u ze kunt waarderen en ontdek de veilingwaarde!
Een oude skiposter herkennen
De bekendste vintage skiposters dateren vaak van 1920 tot 1950. Met Chamonix, Mont Blanc, Zermatt, Gstaad, de Olympische Spelen van Grenoble, ... zijn ze het voorwerp van begeerte voor verzamelaars of nostalgici.
Affiches namen een hoge vlucht aan het eind van de 19e en het begin van de 20e eeuw met de opkomst van deze nieuwe sport. De eerste posters maakten reclame voor beroemde skigebieden in Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland. Van de jaren 1930 tot 1950 beleefde de skiposter, vaak beïnvloed door Art Deco, zijn hoogtijdagen.
Door de jaren heen hebben grote namen zich onderscheiden: Roger Broders, Emil Cardinaux, Alex Walter Diggelman, Franz Lenhart, Carl Moos.
Er zijn ook posters van skikledingmerken, zoals het beroemde Nivose. Sommige van hun posters, ontworpen door Kama (Karl Machatschek), kunnen tot 15.000 euro opbrengen.
En? Enkele tientallen euro's of enkele duizenden? Wat is jouw poster waard? Laten we daar samen achter komen.
De waarde van een skiposter schatten
Om je poster te identificeren, moet je kijken naar het model, de kunstenaar, het jaar van publicatie maar ook de drukker.
Per artiest
Verzamelaars op zoek naar echte schatten worden aangetrokken door foto's van iconische kunstenaars, Dit zijn onder andere de grote Karl Machatschek (1906-1994), bijgenaamd KAMA. Zijn posters vertellen het verhaal van het begin van de wintersport in de Alpen en Pyreneeën, waarvoor hij de huisfotograaf was.
Als reclametekenaar volgde Karl Machatschek zijn opleiding aan de Kunstnijverheidsschool in München en de Kunstnijverheidsschool in Berlijn. Na een periode als skileraar in Megève richtte hij zich op buitenfotografie en legde hij de schoonheid en essentie van wintersport vast.
De originele werken van de posterkunstenaars zijn grotendeels gesigneerd, maar het is belangrijk om op vervalsingen te letten.
De verkeerd gespelde naam Karl Machatschek geeft bijvoorbeeld te denken. Het is niet ongewoon om verschillende variaties van zijn handtekening tegen te komen, zoals "Machatchek" zonder de "s", "Ph. Machatchek" of "Philip Machatchek"....
De "Ph. " wordt soms geïnterpreteerd als een voornaam, maar het is eigenlijk een afkorting van "Photo", een term die vaak wordt gebruikt op reclameposters.
Roger Broders, de maker van de vintage wintersportposter Chamonix Mont Blanc uit 1930 voor de wereldkampioenschappen ijshockey in 1930, Georges Dorival, Carl Moos die verslag deed van de Olympische Winterspelen van 1928 in Saint Moritz, Pierre Boucher en Walther Koch zijn andere bekende posterkunstenaars.
Voorwaarde
Omdat ze specifiek voor promotiedoeleinden worden gebruikt door te plakken, blootstelling aan de elementen, enz., De vintage posters die vandaag in uitstekende staat bij veilinghuizen terechtkomen, zijn het resultaat van een nauwgezet conserveringsproces. Sommige posters zijn waarschijnlijk direct na het drukken gerecupereerd en nooit gebruikt, wat vrij zeldzaam is voor dit soort posters.
Het komt vaker voor dat oude posters gevouwen zijn, wat kan leiden tot een waardevermindering vanwege de zichtbare vlekken.
Bij zeer grote posters kan een lichte kruiselingse vouw echter worden getolereerd. Posters die al in collecties zijn opgenomen, worden vaak gerestaureerd, soms bijvoorbeeld met nieuwe verf of tussenvoering.
De editie
Er zijn in de loop der jaren een aantal posters opnieuw uitgegeven, waarvan sommige al tientallen jaren oud zijn. Deze praktijk kan leiden tot verwarring tussen de originele posters en hun heruitgegeven versies, zowel bij verkopers als kopers. Een van de belangrijkste redenen voor deze verwarring is het ontbreken van de herdrukdatum, die wel in de marge van de poster zou moeten staan.
Accidentele scheuren aan de randen van de poster kunnen deze cruciale informatie uitwissen en de identificatie alleen maar ingewikkelder maken. Wees daarom voorzichtig.
Het kan nodig zijn om vertrouwd te raken met de onderscheidende kenmerken van heruitgegeven en originele skiposters.
Printing technology
Diepdruk en lithografie behoren tot de meest gebruikte methoden voor vintage skiposters. Heliografie werd gebruikt door drukker Draeger voor de vintage "Ski en France" poster geproduceerd door Leblanc in 1962. Deze techniek is gebaseerd op het gebruik van lichtgevoelige fotografische platen om afbeeldingen te reproduceren.
Voor de vintage reisposter van Dubois uit 1950 "O sol pratica o ski en França" gebruikte de drukker Courbet lithografie. Deze techniek wordt gewaardeerd om zijn vermogen om fijne details en scherpe kleurnuances te reproduceren. Het kan ook worden gebruikt om afbeeldingen of tekst te reproduceren op verschillende media: papier, karton, metaal of lithografische steen.
Door deze elementen te onderzoeken kun je je poster waarderen en bepalen of het een authentiek werk is of een moderne reproductie.
Recordverkoop van skiposters
"Nivose, le vêtement "chic" du vrai skieur" van Karl Machatschek, is een poster gedrukt in full colour en gesigneerd "KAMA, Megève" op de plaat, die voor €15.000 werd verkocht in Frankrijk. De afmetingen zijn 116x76 cm. Het wordt vergezeld door een uitzonderlijke set van 37 stuks van hetzelfde affiche. De rechte randen hebben lichte franjes.
"Chamonix - Kandahar La plus grande épreuve internationale de Ski - 5 6 7 8 mars 1948", een ongefrankeerde poster door Gorde Gaston, Grenoble, van 99,5 x 61,5 cm, verkocht voor €1.900 in Frankrijk. Het heeft echter vuil, kreuken en vochtvlekken, enkele ontbrekende delen en scheuren.
Ontdek de ski-posters die op Millon veilingen worden verkocht en laat de jouwe taxeren.
Deze recordresultaten komen overeen met uitzonderlijke stukken, het is gebruikelijker om posters te vinden voor een paar honderd euro.
- "Doe mee met de zon op de ski's - Rennen in Frankrijk" van de drukker Courbet rond 1950 is een poster ontworpen door Dubois geschat tussen 450 en 900 euro en verkocht voor 450 euro ;
- "Alpine Skiing The French Alps" van MONSIEUR Z is een niet-ondersteunde poster gedrukt door Harris Grafica, met een afmeting van 69 x 49 cm, geschat op 600 euro en verkocht voor 500 euro ;
- nog een exemplaar van "Chamonix - Kandahar La plus grande épreuve internationale de Ski - 5 6 7 8 mars 1948", door GORDE GASTON van 99,5 x 61,5 cm is geschat op €800 tot €1.600 en verkocht voor €800 ;
Onze kantoren, verspreid over heel Frankrijk, verwelkomen u voor een fysiek onderzoek van uw poster. We organiseren ook gratis taxatiedagen in heel Frankrijk en de buurlanden.
Ontvang een gratis prijsopgave voor mijn ski-poster
Op basis van zijn ervaring met de kunstmarkt zal ons team van veilingmeesters en experts van de afdeling - Posters - u een gratis schatting geven van uw ski-affiches. Bij deze schatting wordt rekening gehouden met de resultaten die in veilingzalen zijn behaald voor vergelijkbare producties.
Onze experts voeren een gratis en vertrouwelijke schatting uit van uw posters en werken vervolgens met u samen om deze op een veiling voor de beste prijs te verkopen.