Wilt u de waarde van uw antieke parfumflesje weten? Laat hem gratis online schatten door veilinghuis MILLON.
Lalique voor René Coty, Baccarat, Guerlain, Fabergé, antieke of verzamelbare parfumflesjes kunnen van grote waarde zijn. Ontdek onze gids voor het taxeren van je flesje op de veilingmarkt. Twijfelt u nog? Wij bieden u ook een gratis schatting als er nog onduidelijkheden zijn.
3 woorden over: verzamelbare parfumflesjes
Parfumflesjes zijn vooral populair sinds René Lalique samenwerkte met René Coty. Andere grote namen hebben hetzelfde gedaan en luxemerken hebben hun stempel gedrukt. Door het gebruik van soms kostbare materialen en verrassende vormen vertegenwoordigt de flacon de geur, zoals in Brindisia by Forest, een gegoten en satijnachtig afgewerkte glazen flacon die voor meer dan € 35.000 is verkocht.
Op de kunstmarkt dalen de prijzen voor parfumflesjes voor verzamelaars niet, en wel om twee belangrijke redenen:
- of het parfum is niet meer te koop en wordt cult,
- of het flesje is zeldzaam en gesigneerd door een grote naam.
François Coty, bijvoorbeeld, was een visionair parfumeur uit het begin van de 20e eeuw. Hij was de eerste die samenwerkte met kristalmakers om zijn producten te onderscheiden. Hij werkte samen met Baccarat en daarna met René Lalique.
Met Lalique veranderden ze de verpakking door een meer sobere maar verfijnde benadering te kiezen. Dit was ook het begin van het parfumetiket dat op de flacon werd bevestigd. De flacon was niet langer slechts een siervoorwerp, maar bracht nu een echte boodschap over.
Toen begonnen de grote Franse couturiers zich te verdiepen in de kunst van het parfumeren. Hun flacons weerspiegelden het imago van hun merken. Ze zijn chique en elegant, zelfs zeer geraffineerd.
Het merk Guerlain werkte bijvoorbeeld samen met Baccarat om flessen als Etoile de Guerlain te maken. Salvador Dali en Schiaparelli ontwierpen de fles Le Roy Soleil.
Hoewel het natuurlijk de creaties van Lalique zijn die de hoofdprijzen in de wacht slepen: Isabey à travers la violette voor 15.000 euro, Lionceau pierre Précieuse voor 27.000 euro, Volnay Ambre de Siam geschat tussen 25 en 35.000 euro, ... ook andere creaties zijn zeer verzamelwaardig.
Dit is het geval met de fles Guerlain eend, gecreëerd door Jacques Guerlain en geïnspireerd op de adelaar van Suger, of de fles Pierrot vainqueur, gecreëerd door Viard.
De parfumfles voor verzamelaars is dus een artistieke creatie toegepast op een fles. De flacon kan zeldzaam zijn vanwege de maker, maar ook vanwege het aantal gelimiteerde edities of zelfs vanwege de inhoud.
De prijs van een parfumfles schatten
Om de prijs van een waardevol parfumflesje te schatten, moet je bij de volgende elementen stilstaan. Deze zullen waarschijnlijk van invloed zijn op de waarde van je flesje:
- Algemene staat
Een flesje is alleen interessant voor kopers en verzamelaars als het in onberispelijke staat verkeert. De fles moet in de oorspronkelijke verpakking worden bewaard, het liefst verzegeld. Een volle flacon is meer waard dan een bedorven of lege flacon.
- De parfumeur en de maker
De waarde van parfumflacons is gekoppeld aan de roem van hun makers en hun nummering. Op de kunstmarkt kan de prijs van deze objecten variëren van enkele tientallen euro's tot enkele duizenden euro's.
De grote parfumhuizen zoals Houbigant, Piver, Guerlain, Coty en le Galion staan synoniem voor luxe parfums.
Vanaf 1905 markeerden de creaties van Lalique voor Roger et Gallet, Forvil, Coty en Gabilla de komst van een nieuwe artistieke dimensie voor parfumflesjes.
Een van de meest prestigieuze is bijvoorbeeld de Baccarat-kristallen flacon voor het Shalimar-parfum van Guerlain, geïnspireerd op de uitzonderlijke Shalimar-tuinen in Lahore, Pakistan, met een saffieren kleurenpalet. Het huis Guerlain ontwierp in 1853 ook een koninklijke flacon voor 'Eau de Cologne Impériale' voor keizerin Eugénie.
- De periode van vervaardiging
Sommige verzamelaars zijn bijzonder geïnteresseerd in flacons uit specifieke perioden, vanwege de evolutie van het ontwerp, technische innovaties of culturele trends uit die tijd.
Aan het einde van de 19e eeuw, met de opkomst van de Art Nouveau, werden parfumflesjes bijzonder gedetailleerde kunstwerken. Parfum werd beschouwd als een luxe en daarom moesten de flacons deze kostbare kant weerspiegelen en tegelijkertijd in de pas lopen met de trends.
Het ontwerp van deze flacons werd toen toevertrouwd aan gerenommeerde kunstenaars. Vandaag de dag zijn de prijzen van gelimiteerde edities zoals glazen flacons van Émile Gallé of Hector Guimard zeer hoog, wat getuigt van de artistieke en historische waarde die aan deze opmerkelijke stukken wordt gehecht.
De invloed van de mode op de parfumerie nam ook aanzienlijk toe in de jaren 1920, met de emancipatie van de vrouw op initiatief van Coco Chanel.
Het verkooprecord van een parfumflesje is in handen van een vermeil parfumflesje uit het boudoir van Charlotte-Aglaé d'Orléans, hertogin van Modena, dat in 2019 voor 370.000 euro werd verkocht op een veiling in Parijs. Dit accessoire, ontworpen door Nicolas Besnier in Parijs tussen 1717 en 1722, heeft indrukwekkende balusterdetails op een platte basis, met een rand van oves.
Parfumflesjes geveild bij MILLON
Ontdek de parfumflesjes die worden verkocht in de veilingen van MILLON en laat de jouwe schatten
Andere flesjes worden door MILLON verkocht tegen iets lagere prijzen.
- " Heures d'Absence van LOUIS VUITTON circa 1927, een amforavormig parfumflesje met geblazen glazen stop in verguld kartonnen doosje en gelithografeerd kartonnen doosje. Deze fles, die enkele barstjes vertoont, is geschat op € 2.000 tot € 2.500 en verkocht voor € 2.000;
- 13e-eeuwse Ayyubid of Mamluk parfumfles uit Egypte of Syrië, van transparant geblazen glas, met bolvormig lichaam en lange, naar boven toe taps toelopende buisvormige hals met prachtige irisaties. Deze fles van 13 cm werd geschat op €800 tot €1.200 en werd verkocht voor €2.000;
-twee Noord-Indiase Padma parfumwaterflesjes, uit de 19e eeuw in bergkristal, aan weerszijden gegraveerd met een grote "Tulsi" bloem, nefriet stop voor de ene en geciseleerd zilver voor de andere. Deze flesjes van 7 en 10,5 cm werden geschat op €2.000 tot €3.000 en werden verkocht voor €1.900;
- FABERGÉ hangend parfumflesje, Sint-Petersburg, circa 1890, in de vorm van een augurk in natuurlijk gesneden nefrietjade, gemonteerd in 56 zolotniks of 583 duizendste goud en openklappend, bezet met halve parels, oorspronkelijk waarschijnlijk diamanten. De kurk aan de binnenkant ontbreekt. Deze fles, ontworpen door goudsmid Mikhail PERKHIN, is 4,1 cm lang en weegt 4,5 g. De fles zit in de originele berkenhouten en beige zijden doos met het Carl Fabergé Huis erop gestempeld. Het werd geschat op €8.000 tot €12.000 en verkocht voor €10.000;
- parfumflesje van BRINDISIA de FOREST, van gesatineerd en gepatineerd persgegoten glas met aan de voorkant een afbeelding van een flamencodanseres die een waaier vasthoudt en aan de achterkant een cape met bloemmotieven. Dit kunstwerk, geschat op €28.000 tot €32.000, werd verkocht voor €28.000.
Ontvang een gratis prijsopgave voor je parfumflesje!
Heb je nog twijfels over de waarde van je parfumflesje? Profiteer van de expertise van onze veilingmeesters. Sinds 1928 biedt het huis MILLON boudoir accessoires, waaronder verschillende parfumflesjes, aan op zijn veilingen.
Als u overweegt uw parfumflesje te veilen, staat ons team voor u klaar.
Onze kantoren, verspreid over heel Frankrijk, openen hun deuren voor een persoonlijke taxatie van uw flesje. We organiseren ook gratis taxatiedagen in Frankrijk en de buurlanden.