Uw surtout de table is een stuk dat vaak gezocht wordt en zeldzaam kan zijn. Ons veilinghuis biedt u een gratis schatting, uitgevoerd door onze experts en veilingmeesters.
Tafelbladen uit de 18e tot 20e eeuw kunnen kostbare voorwerpen zijn. Laat het uwe taxeren en ontdek de werkelijke waarde. Onze zilverexperts geven je graag een gratis schatting. Als je je item op een veiling wilt verkopen, kunnen we ook de formaliteiten voor je regelen.

Een waardetabel herkennen
Toppers sierden aristocratische en burgerlijke tafels van de 18e tot de 20e eeuw. Ze getuigen ook van de Franse levenskunst en de veranderende artistieke smaak van de Franse staatshoofden door de eeuwen heen. Alle fundamentele feesten spelen zich af rond eten, met een centraal stuk dat de tafels verfraait: het middenstuk. Artistieke stijlen volgden elkaar op.
In de 18e eeuw zag het rococotijdperk de geboorte van stukken die rijkelijk versierd waren met bloemenelementen, schelpen en organische motieven. Gemaakt van verguld brons, werden ze gemaakt door deskundige ambachtslieden die de kunst van het ciseleren en gieten onder de knie hadden, waaronder François-Thomas Germain (1726-1791). Hij zette het werk van zijn vader, Thomas Germain, voort met zijn zilveren en vergulde bronzen tafelbladen.
Eén van de opmerkelijke voorbeelden van de werken die hij creëerde was "La Machine d'Argent", een uitzonderlijk tafelblad in opdracht van een Duitse hertog met de naam Christian-Louis II de Mecklembourg-Schwerin in 1754. Dit werk wordt bewaard in het staatsarchief van Schwerin, in Noord-Duitsland.
Tijdens de 19e eeuwwisseling bracht het Empire een radicale verandering in stijl. Tafelbladen hadden nu eenvoudiger lijnen en vormen die geïnspireerd waren op de kunst van het oude Griekenland en het keizerlijke Rome.
Voor de steunen werd verguld brons "of moumaislu" gebruikt, maar de motieven waren soberder en symbolischer en weerspiegelden de patriottische en keizerlijke waarden van het Napoleontische tijdperk. De keizerlijke adelaar, het embleem van Napoleon, is te vinden op bijna alle koninklijke opdrachten.
Tafelbladen uit deze periode bevatten ook allegorische figuurtjes die keizerlijke waarden uitbeelden, zoals overwinning, vrijheid of gerechtigheid. Deze figuren zijn fijn gebeeldhouwd in verguld brons en strategisch op het tafelblad geplaatst om symbolische boodschappen over te brengen.
De 19e eeuw zag ook de opkomst van de zilveren tafelovertrek versierd met gegraveerde of geciseleerde details. De Victoriaanse en Edwardiaanse stijlen waren duidelijk aanwezig, met bloemmotieven, guirlandes en naturalistische elementen. Bovenbladen worden vaak vergezeld door spiegels, kandelaars en andere bijpassende elementen om een spectaculaire tafel te creëren.
Het begin van de 20e eeuw werd gekenmerkt door Art Nouveau en Art Deco, twee artistieke bewegingen die ook het ontwerp van tafelbladen beïnvloedden. De gebruikte materialen evolueerden ook, met de introductie van geslepen glas, kristal en verchroomde metalen om de industriële en futuristische stijl van die tijd te weerspiegelen.
René Lalique (1860-1645), een meester van de Art Nouveau-beweging, creëerde glazen en kristallen stukken met florale en organische motieven. Hij was met name de maker van het beroemde witte glazen tafelmiddenstuk met vernikkelde metalen voet uit 1930. Hetzelfde model werd aan koning George VI en koningin Elizabeth van Engeland geschonken door de stad Parijs ter gelegenheid van hun officiële bezoek in 1938.
Jean Dunand (1877-1942), een art-deco kunstenaar en ambachtsman ontwierp stukken in lak, metaal en ivoor.
Het juwelenhuis Fabergé, beroemd om zijn keizerlijke eieren, maakt ook weelderige tafeltoppers in email en zilver, die de weelde en expertise van het bedrijf weerspiegelen.
Émile Gallé (1846-1904), een kunstenaar van de Art Nouveau-beweging, ontwikkelde tafeltoppers waarin glas, hout en metalen elementen werden gecombineerd.

De waarde van een tafelstuk schatten
De waarde van een tafelstuk kan worden afgemeten aan het materiaal waarvan het is gemaakt. Verzamelaars zijn bijvoorbeeld dol op keramiek met opengewerkte versieringen en gestileerde friezen.
Een heel mooi tafelmiddenstuk van Émile Gallé (1846-1904), van keramiek bestaande uit twee afneembare elementen is bijvoorbeeld verkocht voor €1.500 op een veiling van Maison MILLON.
De herkomst is ook een belangrijk element dat wordt onderzocht bij schattingen. In de 18e eeuw werden surtouts vaak besteld door buitenlandse vorsten, waaronder tsarina Catharina I aan wie tussen 1725 en 1727 enkele uitzonderlijke stukken werden geleverd, die bijzonder gewild zijn bij verzamelaars.
Architecturale elementen markeren ook de evolutie van het object door de eeuwen heen. Stukken gemaakt onder Napoleon I vertonen nog steeds veel 18e-eeuwse kenmerken, voornamelijk de glazen platen omgeven door metalen galerijen, soms verfraaid met meer of minder uitgebreide details zoals beeldjes of andere architecturale of decoratieve elementen.
In deze periode produceerde de fabriek in Sèvres met name een biscuit voor speciaal gebruik door de keizer, waarop de genie van de kunst is afgebeeld, gezeten op een triomfwagen getrokken door de overwinning.
In de 19e eeuw kwam er een meer naturalistische architectonische wending. De mooiste stukken, ontworpen door kunstenaars als Chenavard, hadden motieven die te maken hadden met vissen, jagen, planten en diervoorstellingen. Tegelijkertijd was er een neogotische stijl in opkomst.
Onder het bewind van Napoleon III leidden superieuren, gerangschikt met grote elegantie, soms tot sublieme stukken die deden denken aan openbare monumenten en tuinen.
Tafelversieringen raakten uiteindelijk in onbruik met de komst van de 20e eeuw, gekenmerkt door een geleidelijke verlichting van de tafel, om het te doen met het strikt noodzakelijke. Ontwerpen uit deze periode zijn mogelijk minder waardevol.
Om de waarde van je tafelblad te achterhalen, moet je:
Het materiaal onderzoeken : zilver, porselein, metaal, elk materiaal wordt op een andere manier gewaardeerd, vooral afhankelijk van de periode.
Ontdek een signatuur, een vervaardiging, een waarmerk: je koekje kan gedebossed of gekleurd zijn; op metaal of zilver vind je het waarmerk van de goudsmid waarmee je de ambachtsman kunt identificeren, enz.
Situeer je werk in de producties van de periode: door creaties uit dezelfde periode te bestuderen, bepaal je of je surtout bijzonder groot, klein, onverwacht of vergelijkbaar met andere creaties is, enz.
Bepaal of het in goede staat is: let op eventuele ongelukken, slijtage...
Belicht de invloeden: als het om een 19e-eeuws stuk gaat, zoek dan naar een mogelijk Louis XV- of Louis XVI-geïnspireerd model, ... zo kunt u uw surtout op de kunstmarkt situeren. Je surtout kan ook zijn gemaakt naar een ander beroemd model.
Gezien deze elementen kunt u uw werk op de kunstmarkt plaatsen door het te vergelijken met andere vergelijkbare objecten die te koop zijn aangeboden. Onze experts en veilingmeesters staan tot uw beschikking en bieden u desgewenst een gratis taxatie van uw werk.

Recordverkoop van tafelbladen
Een Victoriaans tafelmiddenstuk van verzilverd brons, toegeschreven aan Jean-Valentin Morel in Londen in 1851. Deze artistieke creatie uit de collectie van een anonieme erfgenaam in Dallas, geschat op £25.000 tot £40.000, werd verkocht voor £52.920 op een veiling in Londen in april 2023. De centrale mand wordt ondersteund door bladertakken, versierd met wijnbladeren, die vier zittende putti dragen die kandelaars met drie takken omhoog houden. In het midden bevindt zich een bacchanale scène met drie putti en een luipaard, aan weerszijden voorzien van een gelobde vaas op gekrulde steunen;
Een tafelmiddenstuk in Empirestijl van verguld brons en geslepen glas met spiegels, gemaakt door Pierre-Philippe Thomire in Parijs rond 1810. Dit werk bestaat uit 14 elementen, waaronder een opengewerkte galerij van gebladerte met zwanen die manden met bloemen en fruit bekronen, Bacchische maskers met 4 vrouwenfiguren die de vier seizoenen voorstellen met een fries van bladeren. De versierde rechthoekige basis draagt de signatuur "Thomire à Paris". Deze uitzonderlijke creatie, geschat op £250.000 tot £400.000, werd in juli 2023 in Londen verkocht voor bijna £290.000.

Vraag een offerte aan voor je tafel
Wilt u een taxatie van uw servies, aarzel dan niet om contact op te nemen met een van onze veilingmeesters. Onze specialisten onderzoeken onder andere de herkomst van uw object om de geschatte reële waarde te bepalen. Ze houden ook rekening met de staat van bewaring, de kwaliteit van het vakmanschap en de motieven. Op uw verzoek kunnen ze uw surtout de table ook authentiseren.
Begunstig een gratis online schatting van uw surtout de table via ons platform. U kunt ook persoonlijk een van onze taxatiekantoren bezoeken in Frankrijk, Luxemburg, België, Spanje en Zwitserland. Maison Millon helpt je al sinds 1928 bij het taxeren van je kostbaarheden.

Tafelbladen geveild bij MILLON
Twee tafelbladen uit de klassieke eeuwen, een paar vormend, van zilver met zes poten en ronde onderstellen elk versierd met drie blauw-witte kristallen kopsteunen, in gestileerde schelpen, evenals drie open bladsteunen, de gedraaide schachten versierd met loofwerk en druiventrossen, geschat op €12.000 tot €15.000, verkocht voor €16.000 in december 2019 ;
"L'équilibre", 1927, een biscuit porseleinen sculptuur van Max BLONDAT (Crain 1879 - 1926) die deel uitmaakt van een set die bekend staat als Surtout Blondat en een tafelstuk vormt. Dit object bestaat uit een bassin met in het midden een staand naakt kind, gebalanceerd op een bal, zelf op een cirkelvormig dienblad dat wordt ondersteund door een zuil. Dit werk, ook getiteld L'Enfant à la Boule en gemaakt in de Manufacture de Sèvres, werd geschat op €3.000 tot €5.000 en verkocht voor €6.200.
Een 19e-eeuws tafelblad met glazen achterwand en bewegende contouren, gemonteerd als salontafel. Het geheel rust op een vierpotige kamvormige voet in verzilverd brons, geschat tussen 300 en 500 euro, verkocht voor 7.100 euro in februari 2023;
Een belangrijk tafelstuk, in de originele doos, een biscuit sculptuur van Joseph Gustave CHERET (1838-1894) & La Manufacture Nationale de Sèvres, bestaande uit drie elementen die spelende kinderen met manden voorstellen. Dit werk, dat afkomstig was uit de collectie, van 1901 tot 1928, van senator Paulin Daudé, werd geschat op €8.000 tot €10.000 en in april 2021 verkocht voor €10.500 ;
Een laat 19de eeuws verzilverd tafelmiddenstuk versierd met een imposante zevenarmige kandelaar in rocaille-stijl met bladerranken in het midden van een draaiende jachtcompositie van herten en honden die hun prooi binnenhalen. De ronde basis is versierd met cartouches. Geschat tussen € 1.500 en € 2.000, verkocht voor € 2.500 in september 2022;
.