Bent u in het bezit van een Italiaans meubelstuk of object uit de jaren 1970 en wilt u de waarde ervan weten? De meubel- en kunstobjectenexperts van Maison MILLON bieden je een gratis waardebepaling van je werk aan. Wij nemen binnen 48 uur contact met je op!
Audant, provocerend, felgekleurd, plastic, hars of schuim: je hebt inderdaad een meubelstuk of object uit de Italiaanse designbeweging van de jaren 1970! Italiaans design vervaagt de grenzen tussen kunst en design, kunstwerken en functionele objecten en zet vaak de hoogste ogen op een veiling. Ontdek wat jouw object waard is en profiteer van ons deskundige oog.
Italiaans design: wat je moet weten
Als reactie op het modernisme in de naoorlogse periode zochten kunstenaars naar nieuwe manieren om zich uit te drukken. Onder invloed van de sociale bewegingen van die tijd lieten grote namen als Ettore Sottsass, Achille Castiglioni, Gaetano Pesce, Vico Magistretti en anderen nieuwe materialen zien en vermengden ze voorwerpen en kunst op gedurfde wijze, soms grenzend aan kitsch!
Italiaans design uit de jaren 70 wordt gekenmerkt door een aantal kenmerkende elementen die de esthetiek en trends van die periode weerspiegelen.
Hier volgen enkele belangrijke kenmerken waaraan je Italiaans design uit de jaren 70 kunt herkennen:
Organische vormen : Italiaans design in de jaren 70 legde de nadruk op organische, gebogen vormen, in tegenstelling tot de strakke, geometrische lijnen van de voorgaande decennia. Meubels en objecten hadden vaak zachte rondingen en vloeiende lijnen.
Helle kleuren: Kleuren waren een belangrijk element van het Italiaanse design uit de jaren 70. Felle, gedurfde kleuren zoals oranje, rood, geel, groen en bruin werden vaak gebruikt om warmte en levendigheid toe te voegen aan interieurs. Deze invloed kwam vooral van de Memphis-beweging, opgericht door Ettore Sottsass.
Various materials: De materialen die in de jaren 70 werden gebruikt in Italiaans design waren gevarieerd, van plastic tot verchroomde metalen en hout. Plastic was vooral populair voor het maken van lichte, economische meubelstukken.
Futuristisch design: De fascinatie voor de toekomst en de ruimte beïnvloedde veel Italiaanse ontwerpen uit de jaren 70. Ontwerpers creëerden meubels en voorwerpen met futuristische motieven. Ontwerpers creëerden meubels en objecten met futuristische vormen, geïnspireerd door de verovering van de ruimte en sciencefiction.
Modulair design : Modulair design was een belangrijke trend in Italiaans design in de jaren 70. Modulaire meubels maakten flexibiliteit en maatwerk mogelijk. Modulaire meubels zorgden voor flexibiliteit en aanpassing van de indeling van de ruimte.
Functionele kunstwerken: Italiaans design in de jaren 70 combineerde vaak kunst en functie. Meubels en voorwerpen werden ontworpen om zowel esthetisch als functioneel te zijn, waarbij artistieke elementen in het ontwerp werden verwerkt.
Industrial design: Italië stond in de jaren 70 centraal in het industriële design, met bedrijven als Kartell, Alessi en Artemide die iconische creaties maakten die vandaag de dag nog steeds populair zijn. Vandaag de dag kunnen deze markeringen, die aanwezig zijn op creaties, je helpen je object te identificeren.
Heeft je meubelstuk of object een of meer van deze kenmerken? Dan kijk je waarschijnlijk naar Italiaans meubilair uit de jaren 70.
Baanbrekende ontwerpers
Italiaans design in de jaren 70 zag de opkomst van veel visionaire ontwerpers. Onder hen, Joe Colombo onderscheidde zich door het creëren van modulaire plastic meubels, waaronder de beroemde "Elda" en de "Tube Chair". De werken van Gaetano Pesce, met name de "Up5" fauteuil met zijn antropomorfe ontwerp en uitgebreide polyurethaan materialen, belichamen de gedurfde experimenten van deze periode. Vandaag de dag is deze fauteuil met zijn kenmerkende lijnen op veilingen te vinden voor bedragen tussen € 1.200 en € 18.000.
Andere ontwerpers, zoals Alessandro Mendini en Piero Gilardi, droegen ook bij aan de Radical Design-beweging en onderzochten ongebruikelijke vormen en innovatieve materialen, waaronder plastic. De concepten van UFO (the Use of Forgotten Forms) ontstonden, wat getuigde van een onconventionele benadering van design.
Iconische materialen
Kunststof was de onbetwiste protagonist van het Italiaanse design in de jaren 1970. Maar ook andere materialen vonden hun plaats in deze creatieve beweging. Plexiglas, transparant en lichtgevend, werd vaak gebruikt om meubels met zuivere lijnen te creëren. Glas en messing werden gebruikt in meer verfijnde stukken, terwijl rotan en modulaire synthetisch lederen sofa's perfect waren voor meer casual creaties. Het gebruik van metaal was gebruikelijk en gaf de meubels een industrieel tintje.
De esthetiek van het Italiaanse design uit de jaren 70
Het Italiaanse design uit de jaren 70 wordt gekenmerkt door zijn eclectische en gedurfde esthetiek. Meubels waren vaak kleurrijk, met felle tinten en geometrische patronen. Vormen varieerden van organische rondingen tot scherpe hoeken. De ontwerpfilosofie van die tijd was om grenzen te verleggen en conventies te doorbreken, wat resulteerde in meubels die er als geen ander uitzagen.
Icoonnamen
Vele iconische namen markeerden deze periode van Italiaans design. Onder hen Gio Ponti, een architect en ontwerper die het beroemde bedrijf Arteluce oprichtte, staat bekend om zijn creaties van lampen in glas, metaal en synthetisch leer. Hij speelde een belangrijke rol in de internationale promotie van Italiaans design.
Een andere invloedrijke ontwerper was Tobia Scarpa, wiens creaties technische innovatie en esthetiek combineren.
De waarde schatten van een Italiaans meubelstuk of een object uit de jaren 1970
Het schatten van Italiaans design uit de jaren 70 hangt af van een aantal factoren, waaronder zeldzaamheid, herkomst, staat, ontwerper, merk en de huidige vraag op de markt. Hier volgen enkele stappen voor het schatten van Italiaans design uit de jaren 70:
Identificeer de ontwerper: Veel bekende Italiaanse ontwerpers hebben bijgedragen aan Italiaans design uit de jaren 70, zoals Ettore Sottsass, Joe Colombo, Gaetano Pesce en vele anderen. De bekendheid van de ontwerper kan de waarde van het stuk aanzienlijk beïnvloeden.
Zoek naar zeldzaamheid: Zeldzame stukken, vooral stukken die niet meer worden geproduceerd, hebben vaak een hogere waarde. Zoek naar stukken die opvallen door hun unieke ontwerp of speciale geschiedenis.
Beoordeel herkomst: De herkomst van het meubelstuk kan ook van invloed zijn op de waarde. Als je informatie hebt over de geschiedenis, de herkomst of de connectie met een beroemde ontwerper, kan dit de waarde verhogen.
Beschouw de staat: De staat van het stuk is cruciaal. Stukken in uitstekende staat, zonder grote schade, zijn meestal meer waard. Professionele restauraties kunnen ook van invloed zijn op de waarde.
Merk en label: Italiaanse designstukken van bekende merken of met echtheidslabels zijn meestal meer waard. Zoek naar originele labels of bekende merken.
Het is belangrijk om te weten dat de exacte schatting afhankelijk is van elk specifiek stuk. Italiaanse designcollecties uit de jaren 1970 kunnen heel divers zijn, van meubels tot verlichting en accessoires. Een professionele taxatie zal je helpen een nauwkeurige schatting te krijgen en te bepalen wat de beste aanpak is om je Italiaanse designstukken te verkopen of te houden.
De kunstmarkt is ook onderhevig aan modetrends, profiteer van onze ervaring om te weten wat de beste tijd en plaats is om je object het beste te verkopen.
Vraag een gratis offerte aan voor 70s Italiaans meubilair
Als je je Italiaanse meubelen uit de jaren 70 wilt laten taxeren, heb je twee opties:
Geniet van een gratis online taxatie binnen 48 uur door ons je foto's te bezorgen
Bied jezelf een één-op-één ontmoeting met onze specialisten aan: in 25 kantoren in Frankrijk en in het buitenland of tijdens onze taxatiedagen komen de experts gratis bij je langs om je objecten te bekijken.
U bezit misschien een zeldzaam stuk: ontdek nu de waarde ervan!
Italiaans meubilair uit de jaren 70 geveild bij MILLON
- Gio PONTI (1891 - 1979) Mahoniehouten bureau met melamine blad van imitatiemahonie, ontworpen voor de Banque Nationale du Lavoro. Gebogen poten met vergulde messing sabots verbonden door een H-vormige beugel. Opening met twee laden in de tailleband met messing handgrepen. Metalen plaquette "BNL 3048" aan de linkerzijde. Verkocht voor : € 2 600,00
- Gino SARFATTI (1912 - 1985) Zeldzame tafellamp, model 521, 1961, Arteluce editie. Bronsgroen gepatineerd metaal en graniet gelakt metaal. Het bovenste deel van de voet ondersteunt een verlichtingsbol en het middelste deel een gerichte verlichtingsbol. Verkocht voor : 6 500,00 €
- Ico PARISI (in de stijl van) Teak en verguld messing buffetkast op wielen met dubbele glazen bladen. Verkocht voor : 300,00 €
- Luciano VISTOSI (Murano 1931 - 2010 Venetië) "Lepanto," editie Vistosi. Grote vloerlamp van polychroom glas op een grijs gelakte metalen voet. Verkocht voor: €2.000,00
- Franco POLI (Geboren 1950) "Scaliera," editie Bernini. Dressoir van hout en gezandstraald glas dat opent naar twee zijdeuren die een interieur met compartimenten onthullen. Een centrale deur, gedeeltelijk van glas, onthult nog een interieur met compartimenten. Er zijn negen nissen aan de bovenkant, waarvan er vijf houten dienbladen bevatten. Uitgeversmonogram op de centrale deur. Afmetingen: 140 x 162 x 47,5 cm (met krassen door gebruik). Verkocht voor : 2 500,00 €
Voor een gratis, snelle en betrouwbare schatting, gemaakt door echte professionals: klik hier! Onze resultaten spreken voor zich.