Skip to main content

Lyrische abstractie : vrije schatting

Beschik je over een lyrisch abstract werk en wil je de prijs ervan weten?

Onze experts en veilingmeesters van de afdeling Post Wart & Hedendaagse Kunst taxeren uw werk gratis en in alle vertrouwelijkheid. Onze specialisten werken met u samen om uw lyrisch abstracte werk tegen de beste prijs te verkopen.

Wat is lyrische abstracte kunst?

Lyrische abstractie is een niet-figuratieve artistieke stroming uit de naoorlogse periode. Deze stroming wordt gedefinieerd door de gestructureerde en intuïtieve expressie van de kunstenaar in een totale plastische vrijheid.

De uitdrukking "lyrische abstractie" werd voor het eerst gebruikt in 1947 door de kunstcriticus Jean José Marchand en de schilder Georges Mathieu op een tentoonstelling in de Galerie du Luxembourg in Parijs.

Ontwikkeld in Parijs na de Tweede Wereldoorlog, is lyrische abstractie een term die wordt gebruikt om, in tegenstelling tot geometrische abstractie of constructivisme, een neiging tot directe expressie van individuele emotie aan te duiden.

Abstracte kunstenaars werkten in verschillende media: olieverf op doek of olieverf op paneel, maar ook acrylverf op doek of acrylverf op paneel waarbij soms collage- of andere technieken werden gemengd.

In New York ontstond vanaf 1947 een competitie tussen Parijs en de nieuwe Amerikaanse schilderschool. Dit werd begin jaren 1950 en tot 1964 gevolgd door de lancering van een culturele promotiecampagne door de Amerikaanse autoriteiten en critici.

Zodra Parijs was bevrijd, werden er talloze tentoonstellingen van kunstenaars uit deze nieuwe stroming gehouden, eerst in particuliere kunstgalerieën zoals Jeanne Bucher, René Drouin, Louise Leiris, Rive Gauche en Conti, en daarna in de Salons de peinture, zoals de Salon des Surindépendants, de Salon de Mai die in 1943 werd opgericht en de Salon des Réalités Nouvelles die in 1946 werd opgericht.

In 1951 werden schilderijen van Europese en Amerikaanse abstracte kunstenaars voor het eerst samengebracht in de galerie de Nina Dausset. Dit evenement werd georganiseerd door Michel Tapié.

De kunstenaars van de lyrische abstractie passen in zekere zin de lessen toe van Vassily Kandinsky, die wordt beschouwd als een van de vaders van de abstractie, maar ook van Hans Hartung en Joan Miró.

Kunstcriticus Michel Ragon is een van de belangrijkste pleitbezorgers van de kunstbeweging.

De oorsprong van lyrische abstractie

Lyrische abstractie verwijst naar een artistieke beweging die ruwweg van 1945 tot 1970 loopt en waarvan er twee hoofdtakken zijn: de Europese en de Amerikaanse. Hoewel ze een verlangen delen om een waarheid uit te drukken die diep in zichzelf begraven ligt, verschillen ze in hun oriëntaties en benaderingen.

Deze artistieke stroming wordt geassocieerd met de stromingen van de informele kunst, waarvan matierisme, ruimtelijkheid en abstracte landschapskunst deel uitmaken.

Hier volgen de verschillende takken van lyrische abstractie

  1. Het abstract expressionisme, ook bekend als "Action Painting" of "Gestural Paintings", is de meest productieve tak van de lyrische abstractie. Het concept benadrukt de fysieke handeling van het schilderen door de nadruk te leggen op kleur en fysieke of psychische impulsen.

  2. Tachisme, gedefinieerd door de critici Pierre Guéguen, Charles Estienne en Michel Tapié, verspreidde zich halverwege de jaren 50 door heel Frankrijk en Europa. Het wordt gekenmerkt door spontane verstuivingen, spatten en druppels van kleur op doek die verticaal of horizontaal zijn aangebracht.

  3. Color field painting ontstond in New York als reactie op Action painting. Kunstenaars werken op grote kleurvlakken, waarbij elke diepte op het doek wordt geëlimineerd. Het claimde bij het Abstract Expressionisme te horen, waaraan het een nieuw leven gaf. Robert Motherwell, Adolph Gottlieb,maar vooral Mark Rothko, Clyfford Still en Morris Louis, werden beschouwd als de leidende lichten.

De afwijzing van geometrische abstractie en constructivisme

Lyrische abstractie had de neiging zich te onderscheiden van alle andere vormen van abstractie die in die tijd bestonden, zoals geometrische abstractie of constructivisme.

Hoewel de lyrische abstractie overeenkomsten vertoonde met deze laatste, zoals hun non-figuratieve uitdrukkingsvorm, probeerde ze "de directe uitdrukking van individuele emotie" te vertalen. Met andere woorden, de diepste gevoelens van de kunstenaar gaan boven al het andere. Om dit te bereiken worden nieuwe plastische processen toegepast, zoals verf spuiten, borstelen, krassen op het doek...

De bekendste kunstenaars van lyrische abstractie

Het verlangen naar een directe uitdrukking van individuele emotie had zich al gemanifesteerd bij Vassily Kandinsky in zijn eerste periode van "improvisaties" rond 1910. Deze tendens kwam ook tot uiting bij Alberto Magnelli, die het einde van de Eerste Wereldoorlog vierde met een serie van 25 doeken tussen 1918-1919 en daarmee uiting gaf aan een hernieuwde energie.

Paul Klee en Piet Mondriaan ontwikkelden ook hun eigen artistieke taal. Andere kunstenaars volgden in hun voetsporen, waaronder Hans Hartung en vervolgens Joan Miro in het bijzonder. In de jaren 1920 gebruikten zij verbazingwekkende plastische vormen die ook al kunnen worden omschreven als abstracte lyriek.

Geassocieerd met lyrische abstractie zijn bepaalde kunstenaars van de Nieuwe School in Parijs, zoals Jean Bazaine, Alfred Manessier of Jean Le Moal.

Zonder te zijn geformaliseerd in een manifest, is lyrische abstractie terug te vinden bij verschillende kunstenaars: Hans Hartung, Jean-Paul Riopelle, Jean-Michel Atlan, Wols, Serge Poliakoff, Roger Bissière, Maurice Estève, Antoine Mortier, Bélasco, François Baron-Renouard, Huguette Arthur Bertrand, Pierre Fichet, Oscar Gauthier, Elvire Jan, Marinette Mathieuof Chu Teh-Chun.

Ze plaveiden allemaal de weg voor volgende generaties, die op hun beurt nieuwe uitdrukkingswijzen creëerden, soms gericht op chromatiek, soms volledig vrij van de gebaren van de kunstenaar. Tot zijn grote namen behoren Nicolas de Staël, Pierre Soulages en Zao Wou-Ki.

Een heropleving van deze stroming zag het licht aan het begin van de jaren 1970 met een generatie kunstenaars geboren tijdens of vlak na de Tweede Wereldoorlog, onder wie Paul Kallos, Georges Romathier enThibaut de Reimpré.

De prijs van een lyrisch abstract werk schatten

Bedenk voor elke schatting de volgende vier bepalende elementen.

1. De staat van conservering is tegenwoordig de belangrijkste prijsbepalende factor. Afhankelijk van de staat van bewaring kan de prijs voor gelijksoortige kopieën gemakkelijk variëren.

Een brou de noix van Pierre SOULAGES brengt over het algemeen enkele honderdduizenden euro's of zelfs enkele miljoenen euro's op wanneer het in perfecte staat verkeert. Een gelijkaardig exemplaar in middelmatige staat kan de helft opbrengen. Daarom geven de specialisten van de veilinghuizen verzamelaars op verzoek een gedetailleerd conditierapport van de werken.

2. De mate van zeldzaamheid is het andere overheersende element. Bepaalde eenmalige stukken of series zijn zeer gewild. Tot de populairste werken van Mark Rothko behoren de non-figuratieve doeken uit de jaren 1950-1960. Daarentegen zijn werken die algemener beschikbaar zijn op de kunstmarkt over het algemeen minder duur.

3. De datum van voltooiing van het werk speelt een niet onbelangrijke rol bij het bepalen van de prijs. Werken die in het midden en aan het einde van de carrière van de kunstenaar zijn gemaakt, worden over het algemeen hoger geschat dan vroege werken. Bij late werken is de oprechtheid van het gebaar soms zelfs indrukwekkender.

4. Er moet rekening worden gehouden met de afmetingen . Kleine doeken zijn over het algemeen minder waard dan werken van groot formaat. Omgekeerd kunnen te grote schilderijen (meer dan 2 meter breed of hoog) soms moeilijk worden gekocht omdat ze meer ruimte nodig hebben om te worden tentoongesteld.

5. Herkomst en geschiedenis zijn zeer belangrijk bij het bepalen van de waarde van een kunstwerk.Schilderijen, beeldhouwwerken of objecten die eerder in het bezit waren van een prestigieuze galerie of collectie zijn zeer gewild bij verzamelaars. Werken die zijn opgenomen in een naslagwerk of die hebben deelgenomen aan museumtentoonstellingen ook.

6. Objecten gesigneerd door grote namen uit de 19e eeuw hebben alle kans om belangrijke aankoopprijzen te bereiken. Dat is het geval met Georges Mathieu, Hans Hartung, Jackson Pollock, Mark Rothko, Robert Rauschenberg, Jean-Paul Riopelle, Jean-Michel Atlan, Wols, Serge Poliakoff, Nicolas de Staël, Pierre Soulages, Zao Wou-Kiof Chu Teh-Chun.

Al deze elementen zijn cruciaal voor het vaststellen van de waarde van een lyrisch abstract werk uit de 19e eeuw. Het is raadzaam om een veilingmeester of expert in te schakelen om een expertise uit te voeren en zo de meest nauwkeurige schatting te verkrijgen.

>

De markt voor abstracte lyrische werken

De kosten van lyrisch abstracte werken kunnen extreem hoog zijn. De grote kunstenaars van de beweging hebben veel werken geproduceerd, waarvan sommige betaalbaar zijn. Dankzij de vele salons, galeriehouders en handelaars in de 20e eeuw, die de productie steunden, kon de smaak evolueren.

Als we de veranderingen in de prijsnoteringen nader bekijken, zien we dat de prijzen voor lyrisch-abstracte werken de afgelopen jaren gemiddeld aanzienlijk zijn gestegen.

Internationale erkenning

Deze kunstenaars kregen snel lokale en internationale erkenning. Ze exposeerden hun abstracte schilderijen in gespecialiseerde kunstgalerieën zoals de galerie René Drouin en instellingen uit die tijd zoals de Armory Show. Sindsdien is de waarde van abstracte schilderijen gestaag gestegen. Ze zijn een vaste waarde geworden op de kunstmarkt.

Abstracte schilderijen van de grote kunstenaars uit de tweede helft van de 20e eeuw (Mark Rothko, Clyfford Still, Jackson Pollock, Jean-Paul Riopelle, Pierre Soulages en Hans Hartung) zijn het meest gewild op de moderne en hedendaagse kunstmarkt. De grootte, de kwaliteit van de uitvoering en de periode beïnvloeden ook de prijs van het schilderij.

Schilderijen die verwant zijn aan de lyrische abstractie en het Amerikaanse abstract expressionisme worden bejubeld in de veilingzaal.

Abstracte schilderijen zijn gevoelig voor vervalsing, dus elk werk dat ter veiling wordt aangeboden, gaat vergezeld van een bewijs van echtheid. Voor schilderijen van beroemde kunstenaars uit de vorige eeuw is een taxatie door een expert sterk aanbevolen en in sommige gevallen zelfs verplicht. Voor meer recente werken, abstracte schilderijen, wordt vaak een echtheidscertificaat bijgevoegd dat de originaliteit bevestigt. Als er geen certificaat is of als je twijfelt, is het in bepaalde gevallen sterk aan te raden om een expert in te schakelen.

Lyrische abstractie aan de top

Met constant biedingen van meerdere miljoenen dollars en op de hielen gezeten door Clyfford Still, is Mark Rothko nu de duurste abstracte schilder op de internationale kunstmarkt. In 2015 vond "No.10", een abstracte olieverf op doek in rood-oranje en zwarte kleuren, die achtereenvolgens toebehoorde aan de Marlborough Gallery en de Pace Gallery, een koper voor de aankoopprijs van €65 miljoen.

Echter een groot deel van de abstracte schilderijen wordt op veilingen verkocht voor minder dan €50.000. Prijzen voor gebarende doeken van Jean Miotte en schilderijen van Geneviève Asse beginnen bij 5.000 euro en kunnen oplopen tot 20.000 euro. Prijzen en schattingen voor abstracte schilderijen van Olivier Debré variëren van €20.000 tot €50.000 en kunnen de grens van €100.000 overschrijden als ze bijzonder emblematisch zijn voor het werk van de kunstenaar en een opmerkelijke herkomst hebben. Vergelijkbare biedingen zijn er voor de Italiaan Piero Dorazio, de Koreaanse schilder Seund Ja Rhee Same, Camille Bryen en de Amerikanen Paul Jenkins en Norman Bluhm.

De prijs van Gérard Schneider is de afgelopen maanden snel gestegen. Zijn werken zijn steeds meer gewild bij verzamelaars en liefhebbers van lyrische kunst. Een bewijs hiervan is dat in juni 2023 de olieverf op doek met de naam "Opus 21B" uit 1952 de hoge schatting (€80.000) ver overschreed en een recordveilingprijs van €270.000 opleverde. Voor kenners blijven sommige van zijn werken op papier toegankelijk voor minder dan €50.000.

Vijf veilingrecords

Sommige abstracte werken halen recordprijzen op veiling

  1. Mark ROTHKO (1903-1970), No. 10 (1958), olieverf op doek, in 2015 in de Verenigde Staten verkocht voor 65 miljoen euro.
  2. Jackson POLLOCK (1912-1956), Number 17 (1951), email op doek, geschat op €20.000.000 - €30.000.000, verkocht in 2021 in de Verenigde Staten voor €46 miljoen.
  3. Pierre SOULAGES (1919-2022), Schilderen, 4 augustus 1961 (1961). De olieverf op doek, geschat op €7.000.000 - €10.000.000, ging voor €15 miljoen op een veiling in 2021.
  4. Hans HARTUNG (1904-1989), T1956-13 (1956), olieverf op doek geschat op €500.000 - €700.000 werd in 2017 in Parijs verkocht voor een hamerprijs van €2.250.000.
  5. Robert RAUSCHENBERG (1925-2008), Buffalo II (1964), gemengde techniek, in 2019 op een veiling verkocht voor meer dan 69 miljoen euro.

Enkele recente MILLON veilingen

  1. Gunther GERZSO (1915-2000), Abstracte compositie (1957), olieverf op board en zand, verkocht voor €28.000 op een veiling in 2012.

  2. Hans HARTUNG (1904-1989), T1965-H10, 1965, Acryl en kras op doek, verkocht voor €150.000 in 2022.

  3. Pierre SOULAGES (geb. 1919), Ontitled (1998), Notenbeits op papier, gemonteerd op doek, verkocht voor€122.000 in 2017.

  4. Joan MIRO (1893-1983), Untitled (1945), beschilderd en geglazuurd aardewerk verkocht voor 122.000 euro in Parijs.

  5. CHU TEH-CHUN (1920-2014), Gel (1985), olieverf op doek gesigneerd rechtsonder, medeondertekend, gedateerd, getiteld en gewijd, verkocht voor €270.000 in 2023.

  6. Zao WOU-KI (geb. 1921), Untitled (1949), olieverf op papier gemaroufleerd op doek, verkocht voor 150.000 euro.

  7. Serge POLIAKOFF (1900-1969), Forme bleue sur fond rouge (1950), olieverf op doek gesigneerd rechtsonder geveild 190.000 euro.

Een lyrisch abstract werk waarderen en verkopen

Op basis van zijn ervaring met de kunstmarkt geeft ons team van experts en veilingmeesters u een gratis schatting van uw lyrisch abstracte werk Deze schatting houdt rekening met de resultaten die in veilingzalen voor vergelijkbare producties zijn verkregen.

De afdeling voert een gratis en vertrouwelijke taxatie van uw werk uit en helpt u vervolgens om het voor de beste prijs op een veiling te verkopen.

Vraag nu een gratis offerte aan

  • Reactie binnen 48 uur
  • Vertrouwelijk
Uw schatting

Your contact

  • Adres  

    MILLON Benelux
    Rue Blaes, 32
    Bruxelles 1000
    Belgium

  • Telefoon   0032 456 07 11 40
  • E-mail   benelux@millon.com

Our team

Clemence culot

Clémence CULOT

Edouard

Edouard CULOT

Our sales results “HARTUNG”

Sold to € 60.000

Sold the 2024/12/18

Hans HARTUNG (1904-1989)

T1981-R4, 1981
Lot 26

Sold to € 30

Sold the 2025/02/20

André VERDET

Lot 308

Sold to € 38.000

Sold the 2024/12/18

Anna Eva BERGMAN (1909-1987)

Finnmark, n°29-1965, 1965
Lot 27

Other auctions in the specialities “POST WAR & ART CONTEMPORAIN”

Sold to € 185.000

Sold the 2024/12/18

CHU TEH-CHUN (1920-2014)

Tout seul, 1982
Lot 42

Sold to € 58.000

Sold the 2024/09/26

Olivier DEBRÉ (1920-1999)

Composition, circa 1950
Lot 535

Sold to € 47.000

Sold the 2024/06/28

Wifredo LAM (1902-1982)

Sans titre, circa 1941
Lot 49

Sold to € 43.000

Sold the 2024/06/28

Alexander CALDER (1898-1976)

Pink Circle with Blue, 1962
Lot 53

Sold to € 40.000

Sold the 2024/09/26

Edo MURTIC (1921-2004)

Composition, Napoli
Lot 499

Sold to € 38.000

Sold the 2024/09/30

Serge POLIAKOFF (1900-1969)

Composition, 1953
Lot 45

Sold to € 38.000

Sold the 2024/09/30

Serge POLIAKOFF (1900-1969)

Sans titre, 1965
Lot 46

Sold to € 28.000

Sold the 2024/09/26

Edo MURTIC (1921-2004)

Composition
Lot 500

Sold to € 25.000

Sold the 2024/06/28

Gérard SCHNEIDER (1896-1986)

Composition 47L, 1975
Lot 30

Sold to € 25.000

Sold the 2024/06/28

Gérard SCHNEIDER (1896-1986)

Composition 31L, 1975
Lot 31

Sold to € 25.000

Sold the 2024/06/28

Victor VASARELY (1906-1997)

Ileiko, 1988
Lot 39

Sold to € 25.000

Sold the 2024/09/26

Edo MURTIC (1921-2004)

Le rouge dans le brun, 1959
Lot 504

Sold to € 25.000

Sold the 2024/12/18

Jean-Paul RIOPELLE (1923-2002)

Sans titre, 1977
Lot 18

Sold to € 23.500

Sold the 2024/09/26

Jean-Michel ATLAN (1913-1960)

Composition, 1950
Lot 526

Sold to € 23.000

Sold the 2024/06/28

Hervé DI ROSA (né en 1959)

Assis dans l'eau, 2019
Lot 72

Sold to € 23.000

Sold the 2024/09/26

Seund Ja RHEE (1918-2009)

Nouveau code de la route
Lot 516

Sold to € 22.500

Sold the 2024/09/26

André LANSKOY (1902-1976)

Chanson populaire, 1952
Lot 477

Sold to € 19.000

Sold the 2024/09/26

Edo MURTIC (1921-2004)

Composition
Lot 503

Sold to € 18.000

Sold the 2024/09/26

Edo MURTIC (1921-2004)

Composition
Lot 501

Sold to € 18.000

Sold the 2024/11/07

Pierre SOULAGES (1919-2022)

Eau-forte XV, 1961
Lot 3

Sold to € 18.000

Sold the 2024/11/07

Pierre SOULAGES (1919-2022)

Ets XV, 1961
Lot 3

Sold to € 18.000

Sold the 2024/12/18

Edo MURTIC (1921-2004)

Fondo Grigio, 1963
Lot 11

Sold to € 17.000

Sold the 2024/06/28

Olivier DEBRÉ (1920-1999)

Composition, 1951
Lot 17

Sold to € 17.000

Sold the 2024/06/28

Jean MIOTTE (1926-2016)

Exubérance, 1959
Lot 32

Sold to € 17.000

Sold the 2024/06/28

Zoran MUSIC (1909-2005)

Nave alle Zattere,1981
Lot 59

Sold to € 17.000

Sold the 2024/11/07

Pierre SOULAGES (1919-2022)

Eau-forte I, 1952
Lot 1

Sold to € 17.000

Sold the 2024/11/07

Pierre SOULAGES (1919-2022)

Ets I, 1952
Lot 1

Sold to € 16.500

Sold the 2024/09/30

Maria Helena VIEIRA DA SILVA (1908-1992)

Au tour de Et puis voila... , circa 1951
Lot 42

Sold to € 13.000

Sold the 2024/12/18

Gérard SCHNEIDER (1896-1986)

Composition, 1970
Lot 33

Sold to € 12.000

Sold the 2024/12/18

Hiroshi SUGIMOTO (né en 1948)

Trylon New York, 1977
Lot 139

Our articles

Cristal: gratis prijsopgave

Beschik je over een voorwerp en wil je de prijs ervan weten? Onze experts organiseren elk jaar een speciale serviesverkoop met kristallen objecten.

Ons nieuws en onze evenementen interesseren u,
abonneren!

Skip to top