Bent u in het bezit van een "Air france poster" en wilt u de waarde ervan weten op een veiling?
Onze veilingmeesters en experts van de afdeling : Posters geven u enkele tips om meer te weten te komen over uw Air france poster en om de waarde ervan te weten te komen op de kunstmarkt.
Ontdek in dit artikel de geschiedenis en de kenmerken van Air france posters, leer hoe u ze kunt waarderen en ontdek de prijs ervan op een veiling!
Een Air France-poster herkennen
Air France werd officieel opgericht op 7 oktober 1933 in Le Bourget, na de fusie van Air Orient, Farman Lines, Air Union en Cidna. Bij deze gelegenheid nam de luchtvaartmaatschappij haar logo aan, een protome in de vorm van een gevleugeld paard met een drakenstaart, dat doet denken aan een kruising tussen het zeepaardje en Pegasus.
Dit symbool heeft de weinig vleiende bijnaam "garnaal", als verwijzing naar de watervliegtuigen, waarvan er nog 35 in de eerste vloot van Air France zaten. Het dier werd het embleem van de luchtvaartmaatschappij en een symbool dat over de hele wereld herkenbaar is en de elegantie, snelheid en trots van de Franse luchtvaart vertegenwoordigt.
Tussen 1933 en 1963 koos Air France voor een innovatieve aanpak door zeer getalenteerde illustrators aan te nemen om haar vluchten te promoten: Lucien Boucher, Bernard Villemot, Guy Georget, Jean Carlu, Paul Colin, Georges Mathieu, Raymond Savignac, Cassandre, Roger Broders, ... Deze posters worden nog steeds verzameld en gezocht door liefhebbers.
Elke affichekunstenaar kiest zijn artistieke expressie, maar vier elementen blijven essentieel: de lucht, een vliegtuig, de negen letters van Air France en natuurlijk de beroemde "garnaal".
Schat de waarde van je Air France poster
De reputatie van de artiest
Zoals bij elk artistiek werk, zijn sommige makers meer begeerd dan anderen. Affichekunstenaar Jules Isnard (1883-1945), bijgenaamd Dransy, maakte de eerste Air France-poster in 1933, uitgegeven door drukker Joseph Charles in Parijs.
Hij is een van de persoonlijkheden die de posters van het bedrijf tot kunstwerken hebben verheven.
Andere veelgevraagde kunstenaars zijn Lucien Boucher (1889-1971), Franse tekenaar, graveur, affichekunstenaar en illustrator, gespecialiseerd in bioscoop- en reclameposters. Van 1934 tot 1962 werkte hij aan posters en flyers voor Air France, waaronder zijn beroemde planisferen.
Hij veroorzaakte een revolutie in het genre door geïllustreerde wereldkaarten te maken waarop alle routes van Air France werden aangegeven. Zijn creaties zijn rijkelijk versierd met monumenten, historische figuren, scènes uit het leven, emblematische dieren, maar ook met symbolen zoals de tekens van de dierenriem en mythologische figuren, waardoor zijn planisferen over hemelkaarten heen komen te liggen.
De kleurrijke posters die zijn gemaakt om reizen naar het Oosten en het Verre Oosten te promoten, onderscheiden zich ook door hun illustraties, waardoor het echte meesterwerken zijn. Zijn Air France posters voor Groot-Brittannië en exotische bestemmingen zoals Zuid-Amerika zijn ook bewonderenswaardig.
Air France tekent ook samenwerkingen met andere gerenommeerde kunstenaars zoals Albert Brenet, Victor Vasarely, Roger Bezombes, Georges Mathieu, Arthur Pages, Raymond Savignac en Bernard Villemot, De Valerio, Paul Colin, Edmond Maurus, Vincent Guerra, Nathan, Guy Georget, enz.
staat van instandhouding
Air France-posters zijn vooral promotiemiddelen, Ze zijn blootgesteld, gelijmd, losgemaakt en soms gedeeltelijk gescheurd, en kunnen ook het slachtoffer worden van de grillen van het weer. Hoe meer een poster beschadigd is, hoe kleiner de kans dat je hem tegen een hogere prijs kunt verkopen.
Antieke posters die zijn opgeslagen en opgeborgen, kunnen kreuken vertonen, een detail dat ook kan leiden tot waardevermindering. Verzamelbare posters kunnen echter worden geconserveerd en gerestaureerd om te blijven worden aangeboden op de kunstmarkt.
De afdrukmethode
Eén van de meest gebruikte druktechnieken voor Air France posters is lithografie. Hierbij wordt voor elke kleur een andere inkt gebruikt, wat een zuivere, uniforme weergave en levendige kleuren garandeert.
De editie
Je moet voorzichtig zijn met heruitgaven, die over het algemeen een veel lagere waarde hebben dan de originele posters. Het gaat hier vooral om de populairste posters, die als ze zorgvuldig zijn geproduceerd, kunnen worden aangezien voor originele uitgaven. Om te bepalen of je een herdruk bezit, is het essentieel om de opnamedatum te controleren, die vaak in de marge van de poster staat.
Om uw poster te schatten, moet je rekening houden met het model, de drukker, de kunstenaar, het jaar van uitgave en de staat van conservering. Met deze informatie kun je je poster schatten op €100 tot €6.000. Een van de meest gezochte posters is de planisfeer van Lucien Bouchet, geschat op €5 tot €6.000.
Enkele mooie verkopen van Air France posters
Een kleurenlitho uit 1933, AIR FRANCE, PARIJS-LONDEN, GOUDEN CLIPPER van Albert Solon (1897-1973), gedrukt door France-Affiches, werd in 2015 voor €3800 verkocht op een veiling in Londen, met een geschatte prijs tussen €2800 en €4000.
Een in kleur gelithografeerde AIR FRANCE GUERRA-poster uit 1948, gedrukt door Alepee & Cie, werd in 2007 in Londen verkocht voor €2.800,-. Deze poster verwijst naar 2 van de belangrijkste bestemmingen van de luchtvaartmaatschappij: West-Afrika en Equatoriaal-Afrika.
Een AIR FRANCE-poster door LENGELLE, PAUL (1908-1993) circa 1930, gedrukt door Max Courteau Parijs, werd in 2007 voor € 2.800 verkocht op een veiling in Londen. Deze kleurenlitho heeft een afmeting van 100 x 62 cm.
Ontdek de Air France posters verkocht op Millon veilingen en laat de jouwe schatten.
Millon voert ook enkele mooie veilingen uit, waaronder de volgende voorbeelden:
- VASARELY VICTOR, een Air France poster - Zuid-Amerika, uit 1949, formaat 50 x 31 cm, gedrukt door Perceval, Parijs, niet op canvas, geschat tussen 600 en 1.200 euro, verkocht voor 1.700 euro ;
- een GUERRA Air France canvas poster 50 x 31 cm, Near East Air France DC Constellation, Impression Alepee & Cie, circa 1950 is geschat op €2.000 tot €4.000, verkocht voor €2.000 ;
- ARNOUX GUY, een Air France-poster van 100 x 62 cm, Noord-Amerika, in 1946, Impression Hubert Baille & Cie, verkocht voor €3.200 voor een geschatte prijs tussen €4.000 en €8.000;
Vraag een gratis offerte aan voor mijn Air France poster
Op basis van zijn ervaring op de kunstmarkt zal ons team van veilingmeesters en experts van de afdeling - Posters - u een gratis schatting geven van uw Air France posters. Bij deze schatting wordt rekening gehouden met de resultaten die in veilingzalen zijn behaald voor vergelijkbare producties.
Onze experts voeren een gratis en vertrouwelijke schatting uit van uw posters en begeleiden u vervolgens bij de verkoop op een veiling voor de beste prijs.