Ettore Sottsass is een van de belangrijkste designfiguren van de 20e eeuw. Hij heeft zijn sporen verdiend met avant-gardistische meubels en originele designobjecten. Op veilingen wekken de creaties van Sottsass altijd evenveel belangstelling. Maar wat is de schatting van een meubelstuk van Ettore Sottsass? Welke prijzen kunnen zijn werken opbrengen op een veiling? Laten we proberen deze vragen te beantwoorden.
>.
Een nieuwe manier om meubels te ontwerpen
Na zijn afstuderen in architectuur aan de Polytechnische Hogeschool van Turijn in 1939, richtte Ettore Sottsass (1917-2007) zich aanvankelijk op architectuur. In de jaren 1950 en 1960 raakte hij geïnteresseerd in industrieel ontwerp. In deze periode werkte hij nauw samen met het Italiaanse bedrijf Olivetti en ontwierp hij de Elea 9003 computer. Zijn meest opvallende creatie voor Olivetti was misschien wel de "Valentine" typemachine uit 1969, die zich onderscheidde door zijn gedurfde ontwerp en levendige rode kleur.
Reizen naar India en de Verenigde Staten in de jaren 60 hadden een grote invloed op zijn werk. De esthetiek en levendige kleuren van India en de dynamiek van de Amerikaanse cultuur verrijkten zijn inspiratiepalet.
In het begin van de jaren 1980 richtte Sottsass, altijd op zoek naar vernieuwing, de groep "Memphis" op. Deze beweging werd al snel beroemd om haar postmoderne ontwerpen, gekenmerkt door geometrische vormen, felle kleuren en unieke patronen. Ze verlegden de grenzen van traditioneel design met stukken zoals hun beroemde gekleurde laminaten.
Naast zijn esthetische impact had Sottsass een diepgaande visie op de rol van design. Hij is ervan overtuigd dat objecten emoties moeten oproepen en reacties moeten uitlokken bij de gebruiker, in plaats van zich te beperken tot een puur utilitaire functie.
Naast zijn grote bijdragen aan industrieel ontwerp, verkent Sottsass regelmatig andere artistieke gebieden, zoals keramiek, sieraden en fotografie. Zijn multidisciplinariteit en innovatieve filosofie verstevigen zijn plaats als emblematische en invloedrijke figuur in de geschiedenis van het design.
In 1980 richtte hij "Sottsass Associati" op, een gerenommeerde studio die veel getalenteerde jonge ontwerpers aantrok. De studio waagde zich aan verschillende projecten, variërend van interieurarchitectuur tot objectontwerp. Sottsass werkt ook samen met andere grote namen in design, zoals Andrea Branzi en Aldo Cibic, om werken te creëren die gevestigde normen uitdagen en nieuwe dialogen introduceren in de wereld van design.
Sottsass' creatieve talent wordt over de hele wereld geroemd. Grote instellingen zoals het Centre Pompidou in Parijs en het Design Museum in Londen hebben retrospectieven aan hem gewijd. Zijn werk is bekroond met talloze onderscheidingen, waaronder Officier de l'Ordre des Arts et des Lettres in 1992 en eredoctoraten van prestigieuze instellingen.
Sottsass' creatieve talent wordt over de hele wereld geroemd.
Emblematische stukken van Ettore Sottsass
Onder de iconische creaties van Ettore Sottsass bevinden zich verschillende stukken die vandaag de dag nog steeds de geschiedenis van design markeren en hedendaagse ontwerpers blijven inspireren. Onze experts en specialisten op het gebied van designmeubels noemen er een paar:
De Carlton boekenkast (1981)
Dit stuk, ontstaan uit de samenwerking tussen de leden van de Memphis-groep, laat perfect de filosofie van Sottsass zien. Met zijn ongestructureerde planken, felle kleuren en grafische patronen daagt het de conventies van traditioneel design uit en biedt het een object dat even functioneel als esthetisch is.
De Asteroïde lamp (1968)
Aan het eind van de jaren 1960, riep de oprichter van het Design Center, Sergio Cammilli, avant-garde ontwerpers op om lampen te ontwerpen met bijzondere en fascinerende vormen, die een metamorfose teweeg konden brengen in de sfeer van de ruimtes waarin ze werden geïnstalleerd. Als antwoord op deze uitdaging creëerde Ettore Sottsass "Astéroïde". Deze ongewone creatie bestaat uit twee plexiglazen omhulsels - een witte en een blauwe - met daarin een U-vormige fluorescerende buis, dit alles rustend op een glanzende blauwe metalen basis die doet denken aan autolak.
De Eastside bank en fauteuils (1981)
Een andere creatie onder de vlag van Memphis. Het geometrische ontwerp, de sprankelende kleuren en de minimalistische stijl bieden een boeiend contrast tussen comfort en gedurfde esthetiek.
De ladekast Tartar (1985)
Dit stuk combineert architecturale elementen met functionele meubels. Heldere kleuren, afgewisseld met geometrische vormen, maken deze ladekast zowel praktisch als visueel prikkelend.
De Mandarijnenstoel (1986)
Voor Sottsass, is een stoel niet simpelweg een functioneel object, het is de uitdrukking van een kunst. Met zijn pure vorm, opgerolde armen en contrasterende kleuren is de Mandarin een perfect voorbeeld van deze filosofie.
De Callimaco vloerlamp (1982)
Hoewel het strikt genomen geen meubilair is, verdient deze vloerlamp toch een vermelding. De Callimaco vloerlamp werd in 1982 ontworpen voor de Italiaanse uitgever Artemide. Dankzij de financiële steun van het hoofd van Artemide kende de Memphis-groep een razendsnelle opkomst. Hun artistieke stijl is gebaseerd op vrolijke, elementaire vormen, barstensvol kleur, gecombineerd met toegankelijke materialen. De Callimaco vloerlamp weerspiegelt perfect de esthetiek van Memphis met zijn sprankelende, avant-gardistische ontwerp.
De Park Lane salontafel (1983)
Deze salontafel, bestaande uit een zwart en groen fiberglas constructie met een zwart en wit geaderd marmeren blad, vertegenwoordigt een ander facet van Sottsass' postmoderne benadering. Het combineert soberheid en originaliteit en toont zijn vermogen om tegenstrijdige elementen te laten samensmelten tot een perfecte harmonie.
Samengevat onderscheiden de meubels van Ettore Sottsass zich door hun gedurfdheid, creativiteit en vermogen om functionaliteit en esthetiek te laten samensmelten. Elk stuk, hoewel geworteld in zijn tijd, bezit een tijdloosheid die hedendaagse ontwerpers blijft fascineren en inspireren.
Ettore Sottsass meubels herkennen
Herkennen van meubels ontworpen door d'Ettore Sottsass kan soms lastig zijn, omdat er veel vervalsingen en reproducties op de markt zijn. Onze experts en specialisten geven je echter hun tips en trucs om authentieke Ettore Sottsass-meubels te herkennen:
De handtekening of het label: de meeste meubels van Ettore Sottsass zijn voorzien van zijn handtekening of een echtheidslabel. Zoek naar deze merktekens, die zich meestal op het frame of de onderkant van het meubel bevinden.
Voorbeeld van een Ettore Sottsass label:
De karakteristieke elementen : Bestudeer de karakteristieke stijl van Ettore Sottsass. Hij staat bekend om zijn gebruik van materialen zoals glasvezel, marmer, glas, kunststof, aluminium en plexiglas. Zijn ontwerpen worden over het algemeen gekenmerkt door geometrische lijnen, eenvoudige vormen en doordachte functionaliteit.
Raadpleeg betrouwbare bronnen: gebruik naslagwerken, zoals veilingcatalogi, om authentieke stukken van Ettore Sottsass te identificeren. Deze kunnen informatie verschaffen over de specifieke kenmerken van zijn creaties (afmetingen, materialen, jaartallen...)
Controleer de herkomst: kom indien mogelijk meer te weten over de geschiedenis van de meubels die je bezit. De herkomst kan helpen om de authenticiteit vast te stellen. Als een meubelstuk bijvoorbeeld afkomstig is van een gerenommeerde galerie, is de kans groter dat het een authentiek stuk is.
Vraag een echtheidscertificaat : als je een meubelstuk koopt dat zogenaamd is ontworpen door Ettore Sottsass, vraag dan een echtheidscertificaat aan bij de verkoper of een ontwerpexpert. Dit document kan de herkomst van het meubelstuk bewijzen.
Consulteer een designexpert: als je ernstige twijfels hebt over de echtheid van een meubelstuk van Ettore Sottsass, kunnen onze designexperts en veilingmeesters je helpen de echtheid van het meubelstuk te verifiëren.
Samengevat zijn zorgvuldig onderzoek, kennis van Ettore Sottsass' stijl en het verkrijgen van gedocumenteerd bewijs van echtheid essentieel voor het correct identificeren van meubels die zijn ontworpen door deze iconische ontwerper. Het is ook belangrijk om voorzichtig te zijn bij het kopen van meubels en een beroep te doen op betrouwbare experts.
De prijs van Ettore Sottsass meubelen schatten
Om uw meubels van Ettore Sottsass, of het nu gaat om een tafel, stoel, bank, fauteuil of zelfs een lamp, houd dan rekening met de volgende elementen:
De staat van conservering is tegenwoordig het belangrijkste element bij het bepalen van de prijs. Afhankelijk van de staat van bewaring kunnen de prijzen voor vergelijkbare items gemakkelijk variëren. Zorg er dus voor dat je meubels niet te veel beschadigd zijn, dat er geen krassen, breuken of vlekken op zitten.
Een kastmodel "MS 180" wordt bijvoorbeeld over het algemeen getaxeerd op tussen de 10.000 en 20.000 euro. Als het in uitstekende staat is, zonder ontbrekende stukken of krassen, kan het verkocht worden voor maximaal 40.000 euro. Een vergelijkbaar stuk in slechte staat en incompleet zal aanzienlijk minder opbrengen. Daarom vermelden veilingcatalogi altijd de staat van conservering.
De mate van zeldzaamheid is het andere overheersende element. Sommige eenmalige stukken of series zijn zeer gewild.
Een van de meest gewilde werken van Jean Prouvé is de compositie van gekleurde houten elementen en een spiegel, verbonden door henneptouwen, voor Galleria Arform in Milaan (1959). Dit laatste werk, geschat op €80.000 tot €100.000, werd op een veiling verkocht voor meer dan €280.000. Deze prijzen gelden voor goed bewaarde werken. Omgekeerd zijn werken die gangbaar zijn op de kunstmarkt over het algemeen minder waard.
Functionaliteit en esthetiek spelen een belangrijke rol bij het bepalen van de prijs. De waarde van een meubel van Ettore Sottsass hangt niet alleen af van het vakmanschap, maar ook van de esthetiek en functionaliteit.
Ettore Sottsass wordt vaak gekenmerkt door zijn moderne, functionele esthetiek. Een van de belangrijkste kenmerken van het werk van de ontwerper is zijn toewijding aan functionaliteit. Zijn meubels zijn ontworpen om praktisch te zijn en geschikt voor dagelijks gebruik.
Het materiaal waaruit het meubelstuk is opgebouwd kan de beoordeling beïnvloeden. Zeldzame, inheemse houtsoorten zoals esdoorn, walnoot, esdoorn, citroen of mahonie kosten meer dan eiken of spar. Ook een stuk met metalen elementen kan zeer gewild zijn.
Al deze elementen zijn cruciaal bij het bepalen van de waarde van meubels van Ettore Sottsass. Het is raadzaam om een veilingmeester of expert in te schakelen om een taxatie uit te voeren en zo de meest nauwkeurige schatting te krijgen.
Ettore Sottsass meubels geveild bij MILLON
Ettore SOTTSASS (1917 - 2007), "Carlton", creatie van 1981, uitgave Memphis Milano. Scheidingswand met legplank of boekenkast, houten structuur bekleed met polychroom melamine. Metalen plaquette "Memphis Milano 1981 E.Sottsass Made in Italy" aan de onderkant. Het meubel werd in 2020 bij MILLON geveild voor € 12.000.
Ettore SOTTSASS (1917 - 2007), "Hyatt", creatie uit 1984, editie Memphis Milano. Bijzettafel van gemelamineerd hout en verchroomd metaal, verkocht bij MILLON voor € 1.200,
Ettore SOTTSASS (1917 - 2007), "Mimosa", creatie uit 1984, editie Memphis Milano. Bijzettafel met frame bekleed met geel, roze, blauw en grijs-beige pastel laminaat. Bovenblad van transparant glas. Verkocht bij MILLON voor €1.400.
Ettore SOTTSASS (1917 - 2007), "Casablanca". Boekenkast met één klep, drie schuifladen en twee bladen, met polychroom laminaat gefineerde houten structuur en gezwart houten basis. Metalen plaquette "Memphis Milano 1981 E.Sottsass Made in Italy" aan de onderkant. Verkocht bij MILLON voor €6.000.
Ettore SOTTSASS (1917-2007), een paar fauteuils serie "Synthesis 45", Olivetti editie, 1973, in metaal, bordeauxrood en zwart gelakt ABS. Verkocht voor €280.
Vraag een offerte aan voor meubels van Ettore Sottsass
Ons team van veilingmeesters en gespecialiseerde experts stelt zijn kennis van de markt tot uw beschikking. Zij taxeren gratis uw meubels van Ettore Sottsass.
Onze kantoren, verspreid over heel Frankrijk, verwelkomen u voor een fysiek onderzoek van uw meubels van Ettore Sottsass. We organiseren ook gratis taxatiedagen in heel Frankrijk en de buurlanden, dus maak van de gelegenheid gebruik om uw schatten aan ons voor te leggen.
La Maison MILLON, gerangschikt onder de beste van Europa (of in de top 5 in Frankrijk), heeft 30 gespecialiseerde afdelingen die meer dan 70.000 items per jaar verkopen in meer dan 200 verkopen in heel Europa. Ons netwerk stelt ons in staat om op zeer korte termijn te reageren op uw verzoek, online of persoonlijk.
Geniet van onze verkoopervaring dankzij gratis schattingen en deskundig advies van onze experts en veilingmeesters.