"Ben jij in het bezit van een Dragon Ball tekening, cellulo of beeldje? De experts van de afdeling Cultuur Pop van het huis MILLON bieden je een gratis en vertrouwelijke schatting.
In dit artikel presenteert de afdeling Cultuur Pop onder leiding van Alexis Jacquemard en onze expert Camille Coste dit monument voor japanimatie en mangacultuur.
DRAGON BALL
Van Goku tot Gohan. Van ouders naar kinderen. Van de ene generatie naar de volgende.
Het is onmogelijk om objectief te zijn als je het hebt over de saga Dragon Ball omdat het verhaal en de personages zozeer deel uitmaken van jeugdherinneringen en eerste liefdes met de Japanse cultuur en de japanimatie. Akira Toriyama's werk is niet alleen een manga en een serie anime, maar ook speelkaarten en goodies die we vroeger tijdens het spelen ruilden, of herhaalde en mislukte pogingen om onszelf te veranderen in Super Saiyan of een Kaméhaméha uit te voeren onder de preau. Op deze manier maakt Dragon Ball deel uit van de legende van een hele generatie, in de etymologische betekenis van het Latijnse "legenda": dat wat het verdient om gelezen en verteld te worden.
Pop & Culte op 21 oktober 2020">
De eerste aflevering van de manga Dragon Ball verscheen op 3 december 1984 in het Japanse weekblad Shōnen Jump. Akira Toriyama laat zich inspireren door de actiecinema van Hong Kong en de Chinese klassieker uit de fantasyliteratuur The Peregrination to the West van Wu Cheng En om de avonturen te vertellen van Son Goku, een apenkind dat begaafd is in gevechtskunsten en op een magische wolk reist op zoek naar zeven wensvervullende kristallen bollen.
Tot 1995 zou de auteur 42 delen van deze saga tekenen, waarvan er nu wereldwijd meer dan 230 miljoen exemplaren zijn verkocht, terwijl Dragon Ball en de vervolgen zijn uitgegroeid tot een van de grote fenomenen van de Pop Culture de la fin du XXe.
Eerst licht en in een register dicht bij Dr Slump (de vorige bestseller van de mangaka over de avonturen van een ondeugend klein meisje robot) Dragon Ball werd aanvankelijk lauw ontvangen door het Japanse publiek. Op advies van zijn uitgever besloot Toriyama daarom zijn serie te laten evolueren doordestructieve gevechtstechnieken, were-gorillatransformaties, een legendarische Dragon en martial arts-toernooien rijk aan wendingen te introduceren.
CELLULO Dragon Ball: The Legend of Shenron Son goku (1986)verkocht voor 850 euro op de Pop & Culte #4 : Jouets Moderne & Celluloïds du 19 octobre 2023">
Met name de gevechten zullen de lezers van Shōnen Jump en Toriyama zou zijn verhaal en helden blijven ontwikkelen rond confrontaties met steeds wredere en krachtigere wezens terwijl de manga werd bewerkt en vervolgens uitgezonden als anime in Japan vanaf februari 1986.
En het was voor het eerst in deze vorm van een tv-serie[1] dat Dragon Ball in Frankrijk werd uitgezonden in de Club Dorothée vanaf 2 maart 1988. Het was een doorslaand kijkcijfersucces en in 1992 trok het kinderprogramma op woensdagochtend meer dan een miljoen kijkers.
Hoewel (en zoals vaak het geval is met vernieuwend cultureel aanbod dat afwijkt van de normen van hun tijd), werd een deel van de publieke opinie steeds kritischer over Dragon Ball en nog meer Dragon Ball Z[2]. Het moet gezegd worden dat Toriyama's universum in deze tweede anime-serie opschuift naar meer Science-Fiction (met vijanden die buitenaards en/of genetisch gemodificeerd worden) en steeds langere, spectaculairdere en bloederigere gevechten. Gevoed door aanvallen van essayisten, veroordelingen van de CSA en druk van ouderverenigingen besloot TF1 uiteindelijk om de Club Dorothée en haar vlaggenschip tekenfilm in 1996 te deprogrammeren.
DRAGON BALL Z Cellulo de Goku provenant de l'OAV 12 "Fusions" adjugé 660 euro tijdens de verkoop Pop & Culte op 21 oktober 2020">
Het wantrouwen en de afwijzing hebben de populariteit van Son Goku en zijn kameraden. Integendeel zelfs, de gemeenschap van Dragon Ball-fans is nu gelast rond een echt moderne en tijdloze mythologie, die evenzeer spreekt tot de generatie van de Club Dorothée als met jongere mensen die erover hebben gehoord van hun ouders of via verwijzingen naar andere delen van de populaire cultuur[3].
Dragon Ball is dus ongetwijfeld tijdloos en blijft een vehikel voor weliswaar eenvoudige maar positieve waarden als moed, doorzettingsvermogen, vriendschap of loyaliteit. Natuurlijk is het niet altijd diepgaand, maar het is vaak accuraat en soms zelfs ontroerend. En met dezelfde emotie kijkt de vorige generatie met een aandachtig oog naar de zoveelste herhaling van de culttekenfilm, zonder zich te laten misleiden door de formele kwaliteiten, maar altijd met de emotionele lading van herinneringen en het plezier van een dialoog met de nieuwe generatie fans.
[1] de manga werd pas in 1993 op papier uitgegeven door uitgeverij Glénat
[2] meestal aangeduid met de initialen "DBZ", Deze animeserie volgt op Dragon Ball en bewerkt de laatste zesentwintig delen van de manga, gepubliceerd van 1988 tot 1995.
[3] de hedendaagse hiphop komt om de hoek kijken, vol met samples van DBZ-muziekthema's of punchlines waarin rappers beweren personages uit de saga te zijn.