MASTERS SALE 24 OCTOBER
Zoals elk jaar sinds de oprichting drie jaar geleden organiseert de enige Franse afdeling gewijd aan de Ecole de Paris twee verkopen van Masters. Voor de veiling van 24 oktober hebben we twee karakteristieke werken gekozen van deze kunstenaars die van ver kwamen om hun kunst vrij te beoefenen in Parijs, de creatieve hoofdstad van 1900 tot de jaren 1920.
.
De Ecole de Paris: school zonder school
De term "Ecole de Paris" werd bedacht door kunstcriticus André Warnod in het artikel "L'Etat et l'art vivant" dat op 4 januari 1925 werd gepubliceerd in de krant Comoedia. Het verwijst naar de aanwezigheid van een groep buitenlandse kunstenaars die van de jaren 1890 tot 1940 in Parijs kwamen wonen.
De meesten van hen kwamen uit Midden-Europese landen om hun inspiratie de vrije loop te laten. De bekendsten waren Chaim Soutine, Marc Chagall, Moïse Kisling, Wladislaw Slewinski... Maar alle nationaliteiten waren vertegenwoordigd in deze beweging, die veelzijdig was en juist niet-academisch wilde zijn. Modigliani kwam uit Italië, Picasso uit Spanje en Foujita uit Japan. De plaats waar deze schilders artistiek bruisten: Montparnasse, waar ze elkaar ontmoetten, probeerden te dineren in de Rotonde, in contact kwamen met handelaars en zelfs elkaars modellen benijdden.
Maurice Mendjizky en Henri Hayden belichamen twee representatieve stromingen van deze School zonder school die het veld van de Moderne Kunst heeft geopend.
>.
Naakt-Kiki de Montparnasse
Maurice MENDJIZKY - 1920
De muze van de Ecole de Paris en later van Man Ray
Maurice Mendjizky werd in 1890 geboren in Lodz in Polen. Hij kwam uit een bescheiden familie; zijn vader was tinnegieter. Gefinancierd door een mecenas ging hij in 1906 naar de Ecole des Beaux-Arts in Parijs, waar hij studeerde bij Fernand Cormon. Onafhankelijk van temperament verliet hij de Ecole des Beaux-Arts, nog een punt dat hij gemeen had met verschillende kunstenaars van de Ecole de Paris. De schilder was ook close met Modigliani en Soutine.
Het was na de Eerste Wereldoorlog, toen hij gewond raakte, dat hij een romance deelde met Kiki de Montparnasse, née Alice Prin, een model voor de bekendste schilders van Montparnasse: ze poseerde onder andere voor Modigliani, Kisling en Foujita.
Van 1918 tot 1921 zijn er verschillende portretten van de hand van haar minnaar bekend en zijn er drie naakten vastgelegd: één wordt bewaard in een privémuseum, twee bevinden zich in privécollecties.
De intimiteit is te zien in de gekozen nauwe kadrering en in het uitzonderlijke werk dat is gedaan aan de huidskleur. Het model kijkt de schilder recht aan, haar rechterhand dicht bij haar haar, Kiki poseert voor haar geliefde.

Maurice MENDJIZKY (1890 Lodz-1951 Saint-Paul-de-Vence)
Nu - Kiki de Montparnasse
Gedrukt in 1920 Olieverf op doek 81 x 57 cm
Gesigneerd en gedateerd linksboven "Mendjizky 20"
Waarde: 15/20.000€
Aan het einde van 1921 verliet Kiki de kunstenaar om de minnares van Man Ray te worden en te accepteren dat haar beeltenis niet langer zou worden geschilderd maar gereproduceerd door middel van fotografie. Zo werd Alice Prin het onderwerp van een van de beroemdste foto's uit de kunstgeschiedenis: Le Violon d'Ingres van Man Ray in 1924
Na deze scheiding vertrok Maurice Mendjizky vanuit Parijs naar Zuid-Frankrijk, waar hij in Saint Paul de Vence een hechte band kreeg met Léon Weissberg en Picasso.
Mediterraan landschap
Henri HAYDEN - 1921
Tussen kubisme en realisme
Henri Hayden werd in 1883 in Warschau geboren in een familie van winkeliers. Vanaf 1902 studeerde hij aan de Technische Universiteit van Warschau en de School voor Schone Kunsten. Henri Hayden verhuisde in 1907 naar Parijs naar een atelier aan de Boulevard Saint Michel en studeerde aan de academie "La Palette". Vanaf 1909 reisde de schilder regelmatig naar Bretagne, naar Pont-Aven en Le Pouldu, waar hij zijn oudere broer Wladyslaw Slewinski ontmoette. Vanaf 1914 bezocht hij de kubisten Pablo Picasso, Juan Gris en Jean Metzinger.
De vroege werken van de schilder werden beïnvloed door het onderzoek naar synthese door de schilders van Pont-Aven, Gauguin en de praktijk van Wladyslaw Slewinski. Daarna richtte hij zich op het kubistische experiment met contrasterende texturen en collage. Het hier gepresenteerde werk maakt deel uit van de periode na de Eerste Wereldoorlog, die een post-kubistische vorm laat zien.
Dit mediterrane landschap, geïnspireerd door zijn reizen tussen Cassis en Le Lavandou, is een heel mooi voorbeeld van zijn stijl tussen kubisme en realisme, uit het begin van de jaren 1920.

Henri HAYDEN (Warschau 1883-Parijs 1970)
Mediterraan landschap
Gedrukt in 1921 Olieverf op doek 66 x 92 cm
Gesigneerd rechtsonder "Hayden". Gesigneerd op de achterkant "H. Hayden", getiteld "III" en gedateerd "1921"
Taxatie : 20-30.000€