GROOT CIVILISATIES SPECIALTY
MASTER SALE: VIETNAMIAN MODERN ART, FROM TRADITION TO MODERNITY
op 24 juni 2022 om 14:00
SALONS DU TROCADERO - 5, avenue d'Eylau 75116 Paris
De Indochina School voor Schone Kunsten, een werk van Le Van De
Toen Lê Văn Đệ op 28/8/1906 werd geboren in Mỏ Cày (Bến Tre) in de Mekongdelta, was Cochinchina al een Franse kolonie. Geboren in een rijke landeigenaarsfamilie, toonde hij al op jonge leeftijd talent voor tekenen. Hij studeerde in 1925 af aan het Lycée Lasan Tabert in Saigon en zijn vader wilde dat hij rechten of medicijnen ging studeren, maar hij had een heel ander idee: zich wagen aan de schone kunsten. Deze vurige gedachte werd versterkt door de oprichting in Hanoi van de Indochina School voor Schone Kunsten.
Lê Văn Đệ wist dat de scholen voor Toegepaste Kunsten in Cochinchina voornamelijk handwerkslieden opleidden, terwijl hijzelf toegewijd was aan de Schone Kunsten. Hij riep de hulp in van Huỳnh Đình Tựu, toenmalig directeur van de Gia Định school, die hem schilderles gaf met het oog op deelname aan het toelatingsexamen voor de Indochina School voor Schone Kunsten. Lê Văn Đệ werd 7e van de 10 winnaars in de eerste klas en studeerde als eerste af na vijf jaar studie in 1930.
Victor Tardieu omschreef hem als: "Le major de la promotion LE VAN DE qui est un garçon sérieux qui s'exprime correctement en français et a été pendant ces dernières années le délégué général, élu par ses camarades de l'internat Bobillot-Sud".
Lê Văn Đệ neemt als student aan de École des Beaux-Arts de l'Indochine deel aan de Exposition Coloniales de Paris 1931, met het schilderij "Les bords du fleuve Rouge", door Adolphe Tabarant van het tijdschrift l'Œuvres beschouwd als "de harmonisatie van een Japanse estampe-stijl en post-impressionisme". ....
Naar aanleiding van een speciale overeenkomst werden werken die geen koper vonden op de Koloniale Tentoonstelling tentoongesteld in het Agence Économique de l'Indochine (AGINDO), in afwachting van het vinden van een koper.
Volgens de brief van Blanchard de la Brosse, toenmalig directeur van AGINDO, aan Victor Tardieu, gedateerd 21/12/1932, zijn er 2 olieverfschilderijen van Lê Văn Đệ: "Les bords du fleuve Rouge", en een ander in kleiner formaat "Barques sur le fleuve Rouge", destijds verkocht.
Het olieverfschilderij dat vandaag wordt getoond is "De oevers van de Rode Rivier".
LE VAN DE (1906-1966)
De oevers van de Rode Rivier / Đôi bờ sông Hồng, 1930
Dit kavel is verkrijgbaar bij verkoop op 24 juni 2022 om 14.00 uur in de salons du trocadero.
Het makémono-formaat van dit schilderij illustreert het onderwerp al: de Rode Rivier, bij Hanoi. We zijn duidelijk nog ver verwijderd van wat deze plek vandaag de dag is!
Op dit schilderij heerst immensiteit, die van het water van de rivier en die van het omringende land, dat nog steeds vrij kaal lijkt.
Op de voorgrond verschijnt een vissersdorp. Dit waren destijds de enige mensen die deze plaatsen bewoonden. Ze hebben huizen op palen gebouwd die lijken te drijven als boten.
De schijnbare monochromie van dit schilderij spreekt op zijn eigen manier over het onmogelijke vermogen om alles in een dergelijk landschap te bevatten en nodigt de kijker uit tot grote nederigheid of misschien tot meer aandacht?
Er zijn enkele mensen te zien die hier wonen, een van hen met een kegelvormige hoed en allemaal gekleed in traditionele klederdracht. Er zijn houten loopbruggen die het vasteland met de huizen verbinden. Verder landinwaarts beschermt een barrière van rotsen de huizen tegen het stijgende water. Verderop springen boten in het oog, sommige aangemeerd, andere in het open water, als een uitnodiging
om ze te volgen.
Linksonder staat Lê Văn Đệ's handtekening en de datum 1930. Het is vermeldenswaard dat de kunstenaar in dit schilderij een perspectieftechniek heeft gebruikt die nog steeds weinig bekend is in de Aziatische kunst, die de kijker aanmoedigt het werk te betreden en op ontdekkingsreis te gaan...