Bent u in het bezit van een Art Nouveau keramiek en wilt u weten wat de veilingwaarde ervan is?
Onze veilingmeesters en experts in Decoratieve kunst geven u een paar tips om meer te weten te komen over uw object en de waarde ervan op de kunstmarkt.
.
Art Nouveau-keramiek
In Frankrijk ontstond de Art Nouveau aan het begin van de jaren 1890. Het was een totale kunst die vooral invloed had op de architectuur en decoratieve objecten, zoals keramiek. De Art Nouveau werd gepromoot door de handelaar Samuel Bing, die in 1895 een winkel opende in Parijs. De School van Nancy, voorgezeten door glasmaker Émile Gallé en vertegenwoordigd door de Daum broers en Ernest Bussière, was een echt laboratorium voor Art Nouveau.
Aan het einde van de eeuw reageerden bepaalde kunstenaars tegen de onpersoonlijkheid van de industriële fabricage en probeerden ze buiten de gebaande paden te denken om het kunstwerk en het vakmanschap te rehabiliteren. Dit fenomeen kreeg zijn volle dimensie in Vallauris, een van de broeinesten van de moderne keramiek, met name door het werk van de familie Massier.
De keramische beeldhouwkunst kende in deze periode een duizelingwekkend succes. Er werden banden gesmeed tussen keramisten en beeldhouwers, terwijl grote fabrikanten eigentijdse sculpturen begonnen te publiceren. We kunnen bijvoorbeeld Agathon Léonard en zijn biscuit sculptuur noemen, Danseuse au tambourin, gemaakt in de Manufacture de Sèvres in 1909.
Na de Grote Oorlog maakte de Art Nouveau plaats voor de Art Deco stijl die in de jaren 1920 een terugkeer naar het classicisme beloofde.

Inspiratiebronnen
De belangrijkste inspiratiebron, de natuur, wordt weergegeven door middel van dier- en plantmotieven. Dit thema kan worden geschilderd of gemodelleerd op traditionele vormen, maar geeft ook vorm aan het object, waardoor "coloquintes", "crocus" of "venkel" vazen verschijnen. Émile Gallé voerde met name aardewerken vazen uit in de vorm en versierd met bloemen.
De meeste keramisten hebben een voorliefde voor steengoed. De werken van Dalpayrat, van roodachtige tint, hebben vaak vreemde vormen waaromheen natuurlijke elementen zijn gewikkeld. Andere kunstenaars zoals Delaherche en Bigot richtten zich meer op de eenvoudige vormen en brandeffecten van hoogvuur email.
Verïnvloed door de keramiek uit het Verre Oosten richtten kunstenaars zich op materiële effecten en de intrinsieke schoonheid van het materiaal. De keramiek gebruikt organische en asymmetrische lijnen, rondingen en arabesken. Bakongevallen, vlameffecten en glazuurdruppels vormden decoraties die typisch zijn voor Art Nouveau. Kunstenaars waren geïnteresseerd in de schoonheid van het materiaal en de emaillering en braken met de figuratieve decoraties die zo geliefd waren in de vorige eeuwen.
5 bekendste Art Nouveau keramisten

De prijs van Art Nouveau-keramiek schatten
1. De staat van bewaring vormt tegenwoordig het belangrijkste element bij het bepalen van de prijs. Afhankelijk van de staat van bewaring kan de prijs voor vergelijkbare exemplaren gemakkelijk variëren.
Een geglazuurde keramische kalebas van Louis Majorelle brengt normaal gesproken 2.500 tot 5.000 euro op als hij in perfecte staat is, terwijl een vergelijkbaar exemplaar in slechte staat voor ongeveer 150 tot 300 euro of zelfs minder wordt verkocht. Daarom vermelden veilingcatalogi altijd de staat van conservering.
2. De mate van zeldzaamheid vormt het andere overheersende element. Bepaalde afdrukken of unieke stukken van vazen, klokken, schalen, kommen, beeldjes, soliflores, borden, kruiken ofschotels zijn zeer gewild. Onder de zeldzaamste keramiek is de "Aux éléphants" vaas - circa 1897-1898 - in beige, sang-de-boeuf rood en grijs geglazuurd keramiek door Pierre-Adrien Dalpayrat, die voor €40.000 werd verkocht. Deze prijzen gelden voor goed geconserveerde stukken. Bij keramiek zijn de begrippen zeldzaamheid en staat van bewaring onlosmakelijk met elkaar verbonden.
3. De schoonheid van de stijl en het afgebeelde onderwerp spelen een belangrijke rol bij het bepalen van de prijs. In de afgelopen jaren is er een nieuwe groep verzamelaars van Art Nouveau keramiek ontstaan, die veel belang hechten aan het esthetische belang van de stukken. Ze zijn bijvoorbeeld bijzonder geïnteresseerd in waterdieren en insecten, vrouwenlichamen, botanische elementen en vogels. Wat de types betreft, is het de moeite waard om erop te wijzen dat exotische onderwerpen erg in trek zijn.
4. Het materiaal waaruit het stuk is opgebouwd kan van invloed zijn op de ribbel: de meeste keramiek is tinhoudend of fijn aardewerk, steengoed of zacht of hard porselein.
5. Objecten gesigneerd door grote namen in de Art Nouveau hebben alle kans om belangrijke aankoopprijzen te bereiken. Dat geldt voor Emile Gallé, zowel voor eenmalige modellen als voor edities, maar ook voor Hector Guimard en Louis Majorelle.
In de jaren 1950 en 1960 waren er verschillende kunstenaars die zich voor dit medium onderscheidden en er een bijzonder oog voor hadden. Een voorbeeld is Pierre-Adrian Dalpayrat, die de grès techniek beheerste en zijn naam gaf aan "rouge Dalpayrat". Antoine Delaherche kreeg zijn eerste gouden medaille op de Parijse tentoonstelling van decoratieve kunsten in 1887, gevolgd door een tweede op de Wereldtentoonstelling van 1889. Sommige van zijn werken bevinden zich in de collecties van het Musée d'Orsay.
Al deze elementen zijn cruciaal bij het vaststellen van de waarde van een Art Nouveau-keramiek. Daarom is het noodzakelijk om een taxatie uit te voeren om de meest nauwkeurige schatting te geven.
De markt voor Art Nouveau-keramiek: prijzen en prijzen
Keramiek maakt al eeuwenlang deel uit van ons dagelijks leven en vervult zowel onze functionele behoeften als onze esthetische verlangens. Vandaag de dag vertegenwoordigt het een dynamische sector van de kunstmarkt waarin veilingmeesters een belangrijke rol spelen.
In 2020 wordt Art Nouveau keramiek uit de collectie van de New Yorkse galerist Jason Jacques geveild. Zo'n dertig werken zijn representatief voor de laat 20e-eeuwse Franse keramiek, met plantaardige en natuurlijke vormen en baanbrekende nieuwe technieken in steengoed en aardewerk. De "Arts du Feu" veiling bevat belangrijke werken van de keramisten Pierre-Adrien Dalpayrat, Ernest Chaplet, Edmond Lachenal, Ernest Bussière, Henri de Vallombreuse en Taxile Doat.
De tentoonstelling in het Musée de la Céramique in Rouen, Émile Gallé, alchemist van aarde en glas, evenals de gedachten van Sylvain Amic, directeur van de musea in de Normandische stad, "Wie herinnert zich vandaag de dag nog dat Émile Gallé ook keramist was? ", zorgen voor een opleving van de interesse in keramiek.
De collectie art nouveau-keramiek van senator Paulin Daudé (1862-1928) heeft bovendien mooie prijzen opgebracht op een veiling. Een grote jardinière van steengoed met een groen en zwart glazuur, gearceerd met ossenbloedrood, gedecoreerd in hoog reliëf met een krab tussen zeewier en rotsen, rond 1900 gemaakt door Pierre-Adrien Dalpayrat (1844-1910), werd verkocht voor 71.500 euro. Een grote overdekte eivormige vaas op sokkel van Parijs porselein, beschilderd met een nimf en cherubijnen en gemonteerd in verguld brons brengt 58.500 euro op en overtreft ruimschoots de oorspronkelijke schatting.

Vijf records op de MILLON veiling
- Clément MASSIER (1844-1917), aardewerken cachepot met dekselversiering van verstrengelde slangen tegen een achtergrond van vegetatie, geveild in Parijs in 2021 voor €11.000.
- Pierre-Adrien DALPAYRAT (1844-1910), "La mer", circa 1900. Een belangrijke aardewerken plantenbak met geglazuurd deksel, in 2021 in Parijs verkocht voor 55.000 euro.
- Sándor APATI ABT (1870-1916) voor de Manufacture Vilmos ZSOLNAY (1828-1900), "Pan", 1900. Een gegoten vaas van wit aardewerk, geveild in Parijs in 2022 voor 24.000 euro.
- Émile GALLE (1846 - 1904), Uil, zoömorf beeldhouwwerk in geglazuurd aardewerk, geveild in Parijs in 2021 voor 8.000 euro.
- Paul JEANNENEY (1861 - 1920) en PRUD'HOMME, steengoed sculpturale vaas uit 1904, geveild 18.000 euro in 2021 in Parijs.
Taxeer en verkoop je Art Nouveau-keramiek!
Op basis van zijn ervaring met de kunstmarkt zal ons team van experts en veilingmeesters u een gratis schatting geven van uw Art Nouveau keramiek.
De Art Nouveau afdeling voert een gratis en vertrouwelijke schatting van uw object uit en helpt u vervolgens om het tegen de beste prijs op een veiling te verkopen.
.