Bent u in het bezit van een "Harp" en wilt u weten wat de waarde ervan is op een veiling?
Onze veilingmeesters en experts van de afdeling: Muziekinstrument geven u een paar tips om meer te weten te komen over uw instrument en de waarde ervan op de kunstmarkt.
In dit artikel ontdekt u de geschiedenis en de kenmerken van een harp, hoe u deze kunt waarderen en wat de prijs ervan is op een veiling!
Hoe herken je een harp?
De geschiedenis van de harp gaat heel ver terug, tot het derde millennium voor Christus.C. in Klein-Azië, waardoor het een van de oudste tokkelinstrumenten is. Hoewel het er nu uitziet als een driehoek gevormd door de zuil, het lichaam en de console, heeft het niet altijd deze vorm gehad.
In de tijd van het oude Griekenland, stond het dichter bij de lier, terwijl het op Egyptische fresco's de vorm van een halve cirkel had.
Veelvuldig gebruik van de harp is later te zien in Keltische en vervolgens Scandinavische landen. In de 13e eeuw verankerde Ierland de harp op zijn wapenschild. De Keltische harp, licht en compact, werd het instrument bij uitstek voor barden, muzikale dichters en hoffunctionarissen. De Ierse harp, imposanter met haar sterk gebogen zuil en metalen snaren, staat bekend om de schoonheid van haar klankkleur.
Veel later, bedachten gitaarbouwers in de zestiende en zeventiende eeuw innovatieve chromatische systemen met dubbelrijige harpen met 58 snaren, drievoudige harpen met 78 snaren, harpen met manuele haakjes, enz.
Maar het was aan het einde van de 17e eeuw, in 1697, dat de harp een echte overgang maakte. Een visionaire Beierse gitaarbouwer met de naam Jacob Hochbrucker kwam op het ingenieuze idee om de voeten van de harpist te gebruiken om de stemming van het instrument aan te passen. Zo creëerde hij de eerste harp met pedalen, waarmee hij de weg vrijmaakte voor de zogenaamde "moderne" harp.
De waarde van een harp schatten
Het merk en de factor
Antieke harpen die nog steeds op de veilingmarkt zijn, trekken veel belangstelling van kopers, omdat de faam van de verschillende merken, een uitzonderlijke en historische knowhow met zich meebrengt.
Sébastien Érard en zijn bedrijf waren bijvoorbeeld een belangrijke figuur in de productie van harpen in de 18e en 19e eeuw. Érard harpen waren enkelvoudige harpen, geperfectioneerd rond 1790 door een vorkmechanisme, waarbij de snaar wordt ingekort door een "vork" die is vastgelijmd aan een beweegbare schijf die in beweging wordt gezet door het pedaal te bedienen.
Andere grote namen zijn Naderman, Gustave Lyon, Salvi, Cousineau, Holtzman, Dulcimer, Taskin en Goble staan ook bekend om de kwaliteit van hun instrumenten, ontworpen in de 18e en 19e eeuw.
De setting
Sommige modellen antieke harpen zijn versierd met motieven die geïnspireerd zijn op oude kunst, zoals Griekse of Romeinse motieven, vaak in de stijl van Martin lakken. Metalen onderdelen zoals de kolom, het mechanisme en de pedalen zijn versierd met vergulding om een vleugje elegantie en luxe toe te voegen.
Gesneden groeven of ribbels zijn ook zeer aanwezig op bepaalde delen van de structuur van een antieke harp. Ze kunnen aanwezig zijn op de kolom, de poten, de kolf, de set poten en het hoofdgedeelte.
Zeldzaamheid
Sommige merken of modellen harpen kunnen zeldzamer zijn dan andere vanwege beperkte productie, stopzetting van de productie of het bestaan van specifieke varianten.
Een van de oudste nog bewaarde Érard harpen maakt momenteel deel uit van de collectie van het muziekmuseum Philharmonie de Paris, herkenbaar aan het unieke serienummer: " 7 ".
In 1894, Gustave Lyon, de toenmalige directeur van Pleyel, aan het herintroduceren van het concept van chromatische harpen met dubbele rijen gekruiste snaren. Hoewel deze harp in die tijd enig succes had, was de populariteit van korte duur. Toen Gustave Lyon in 1936 overleed, verdween de harp vrijwel geheel van het toneel.
Een chromatische "integrale" harp, ontworpen en gepatenteerd door Gustave Lyon in 1894 en geproduceerd in Parijs rond 1900, werd verkocht voor € 6.500 op een veiling in Parijs. Dit uitzonderlijke model onderscheidt zich door haar groene lak, versierd met lijstwerk met bladgoud. Het heeft een fichte bovenblad versierd met "antieke" motieven, in de karakteristieke stijl van Martin lakken.
Op een veiling vind je harpen vanaf € 2.000 / € 4.000 tot ongeveer € 20.000.
Grote harp verkoop
Een beschilderde 7-pedaals harp, in Lodewijk XVI-stijl, gesigneerd Naderman in Parijs en gedateerd 1775, werd voor €24.000 verkocht op een veiling in Zwitserland, tegen een schatting van €10.500 tot €15.800. Dit instrument met een eenvoudige harmonische beweging is fijn gesneden in kersenhout met schelpen en guirlandes, ook polychroom beschilderd met motieven van muziekinstrumenten, manden met bloemen en strikken op een bruine achtergrond. Hoewel deze harp van 164 cm hoog moet worden gerestaureerd, trekt hij kopers aan omdat het een creatie is van Jean Henri Naderman.
De man was een van de meest vooraanstaande Franse harpmakers van de 18e eeuw, Hij stond bekend om het maken van prachtig versierde, gebeeldhouwde en vergulde instrumenten. Gedurende zijn hele carrière bleef hij trouw aan het mechanisme met één beweging, ondanks de verbeteringen die met name door zijn concurrent Cousineau werden geïntroduceerd.
In november 2021, een Érard-model, rijkelijk versierd met uitzonderlijk zeldzame schilderijen en gepresenteerd op de Wereldtentoonstelling van Wenen in 1873, verkocht voor €22.300 op een veiling in Vichy.
Op dezelfde veiling, werden twee andere harpen uit de late achttiende eeuw, ontworpen door vader en zoon Holtzmann, ook verkocht voor prijzen ver boven hun hoge schatting. De harp van de zoon vond een koper voor €7.100, terwijl het model van de vader werd verkocht voor €4.700.
Een zeldzame harp uitgerust met een haakmechanisme, met 38 snaren en 7 pedalen, nog steeds gemaakt door Holtzmann Fils, is verkocht voor € 8.900 op een veiling in Parijs. Dit uitzonderlijke instrument, geschat op €8.000 tot €12.000, heeft een klankkast met drie niveaus, versierd met vijf cirkelvormige piercings.
De harp is delicaat versierd met een landschap aan een meer, een hoofdgestel met muzikale attributen of cascades van bloemenkransen. De uit hout gesneden voorraad is zwart gelakt en verguld in Chinese stijl, met ornamenten die figuren en pagodes voorstellen.
De val is versierd met acanthusbladeren en baguettes met linten, rustend op een console versierd met bloemen en eikenbladguirlandes. Het instrument is in inkt gesigneerd "HOLTZMAN Fils à Paris" op de tafel op de kruising met de console.
Ontdek de harpen die op Millon veilingen zijn verkocht en laat de jouwe taxeren.
Hier zijn enkele geweldige verkopen van Millon, van vintage harpen.
- Een harp met een mechanisme met zeven pedalen in gegoten, gesneden en gelakt hout verkocht voor €2.600, voor een geschatte prijs tussen €1.800 en €2.500. De tafel is versierd met landschappen en pagodes in Chinese stijl en de kolf is gesneden met acanthusbladeren, gebladerte en waterbladeren. Dit instrument, ontworpen aan het einde van de 18e eeuw, is 162 centimeter hoog en 92 cm breed;
- een harp met een 7-pedaal mechanisme in gegoten, gesneden en rood en goud gelakt hout, bezittend een gewelfde kast met afgeschuinde zijkanten doorboord met kieuwen. De zuil is gecanneleerd en gefileerd, bekroond door trofeeën, draperieën en een lint dat de gekrulde stok vasthoudt. Het instrument is versierd met acanthusbladeren, waterbladeren en korenaren. Deze 19e-eeuwse Louis XVI stijl harp van 163 x 92 cm werd verkocht voor €1.000 met een geschatte prijs tussen €300 en €600.
Vraag een gratis offerte aan voor mijn Harp
Op basis van zijn ervaring op de kunstmarkt geeft ons team van veilingmeesters en experts van de afdeling - Muziekinstrumenten - u een gratis schatting van uw muziekinstrumenten. Deze schatting houdt rekening met de resultaten die zijn verkregen in veilingzalen voor vergelijkbare producties.
Onze experts voeren een gratis en vertrouwelijke schatting uit van uw posters en werken vervolgens met u samen om deze op een veiling voor de beste prijs te verkopen.