Skip to main content

Gratis prijsopgave voor Lodewijk XVI cilinderbureaus

Bent u in het bezit van een Lodewijk XVI cilinderbureau en wilt u de veilingwaarde ervan weten?

Onze veilingmeesters en meubelexperts Afdeling Meubels en Klassieke Kunstvoorwerpen - geven u een paar tips om meer te weten te komen over uw Louis XVI cilinderbureau en de waarde ervan op de kunstmarkt.

Wat is een Louis XVI cilinderbureau?

De eerste Louis XVI cilinderbureaus behoren tot de overgangsperiode tussen Louis XV en Louis XVI. Onder Lodewijk XVI, vanaf 1775, werden de typische modellen echter algemener. In deze periode werden de cilinderbureaus meestal gemaakt van mahoniehout in de sobere, klassieke Louis XVI-stijl. Ze kregen een massief, bijna pafferig uiterlijk.

In tegenstelling tot de hectische en rocaille stijl van Lodewijk XV, suggereerden de invloed van Mme du Barry en de ontdekkingen van de overblijfselen van Herculaneum en Pompeii een terugkeer naar strengheid en geometrische vormen. De secrétaire à cylindre van Louis XVI was hier een voorbeeld van. Het werd in opdracht van de koning gemaakt door de meubelmaker Roetgen en wordt beschouwd als een van de duurste meubelstukken uit die periode. Het verdween in 1794 nadat het was verkocht.

De zeldzaamste en meest prestigieuze stukken zijn voorzien van houtfineer en inlegwerk. Het Louis XVI cilinderbureau, een klassiek meubelstuk bij uitstek, is een echt verzamelobject geworden. De meest prestigieuze modellen werden gemaakt door gerenommeerde 18e-eeuwse meubelmakers zoals Riesener, Leleu en Roetgen. Een Lodewijk XVI cilinderbureau met het stempel Macret dat wordt toegeschreven aan Jean François Oeben, de meester van Riesener, werd in 2008 in Parijs voor €142.000 verkocht.

Een Louis XVI cilinderbureau herkennen

Wat als je in het bezit zou zijn van een Louis XVI cilinderbureau? Het is niet eenvoudig te herkennen, dus laten we samen de kenmerken ervan ontdekken ...

  • Massieve proporties met een zekere terughoudendheid: een Louis XVI cilinderbureau ziet er mollig uit. Zijn kwaliteit ligt echter niet in zijn massiviteit. Het moet evenwichtig en geproportioneerd zijn om een betere kwaliteit te garanderen.

  • De Louis XVI stijl: op het eerste gezicht moet je het evenwicht van de volumes en de strakheid van de lijnen kunnen beoordelen, kwaliteiten die kenmerkend zijn voor de Louis XVI stijl.

  • De riem: bij grote modellen zijn zijdelingse sokkels gebruikelijk. Ze zijn een voordeel omdat ze de imposante massa van de cilinder in evenwicht houden. Pas echter op dat ze kleinere modellen zwaarder maken. Daarom hebben kleinere modellen meestal rechte riemen of voetstukken die niet ver uitsteken.

  • De bovenkant van de kast: een rij lades zit vaak bovenop de cilinder. Dit is echter geen garantie voor evenwicht, omdat het de lijnen van een toch al volumineus meubelstuk alleen maar versterkt. Soms vervangt een boekenkast of kastromp deze rij laden bij kleinere modellen.

Late fabricage: koperen roeden

Koperen roeden getuigen van late fabricage in de late 18e of zelfs vroege 19e eeuw. Omdat ze van recentere datum zijn, worden bureaus met koperen baguettes - als lijstwerk en ingelegd in de cannelures op de poten van het meubel - minder duur verkocht op veilinghuizen.

De belangrijkste meubelmakers

De stempels van de beroemdste 18e-eeuwse meubelmakers zijn aangebracht op Louis XVI cilinderbureaus.

U kent waarschijnlijk Riesener, de meest prestigieuze van zijn tijd. Hij gebruikte het stempel van zijn meester Jean François Oeben tot 1767 voordat hij zijn eigen meesterschap verwierf. Als favoriet van Marie-Antoinette werd hij in 1769 de officiële meubelmaker van de Kroon. Datzelfde jaar voltooide hij het beroemde Bureau du roi - een cilindersecretaresse ontworpen voor Lodewijk XV - waarmee Oeben was begonnen.

In 2022 bijvoorbeeld, verkocht ons veilinghuis Millon een cilinderbureau dat wordt toegeschreven aan Linke voor €7.800. Het was gemaakt naar voorbeeld van het cilinderbureau in het nachtappartement van Marie-Antoinette in het kasteel van Tuileries door Jean-Henri Riesener.

Hoe konden we Jean-François Leleu niet noemen? Hij was de belangrijkste rivaal van Riesener en viel op door zijn inlegwerk met ruitjes, rozetten en boeketten bloemen. Hij was in dienst van de Prins de Condé en de Gravin Du Barry.

David Roentgen, een Duitse meubelmaker in dienst van het Franse hof, is een van de best verkopende meubelmakers op de 18e-eeuwse meubelkunstmarkt. Sommige van zijn handtekeningen zijn ingelegd of gereduceerd tot de naam R4: r voor Roentgen en 4, het getal dat overeenkomt met de vierde letter van het alfabet, als verwijzing naar zijn voornaam "David". Aan hem hebben we de secrétaire à cylindre van Lodewijk XVI te danken, het duurste antieke meubelstuk dat ooit is verkocht!

Martin Carlin kreeg ook opdrachten van de koninklijke familie en invloedrijke figuren uit die tijd, zoals Madame du Barry. In deze meubelstukken verwerkte hij vaak porseleinen plaquettes, lakpanelen of mozaïeken.

Andere, minder bekende meubelmakers drukten ook hun stempel op de 18e eeuw, zoals David Roentgen, François Gaspard Teuné, Mauter, Molitor, Macret, La Croix Roger Vandercruse en Saunier.

Schatting van de prijs van een Louis XVI cilinderbureau

Om de prijs van uw Louis XVI cilinderbureau te schatten, is het belangrijk rekening te houden met deze 10 fabricagedetails. Ze zijn van invloed op de kwaliteit van de afwerking en dus op de geschatte prijs van een Louis XVI cilinderbureau:

  1. Het zogenaamde "all faces" fineer bedekt de meeste cilinderbureaus. Hierdoor kan het bureau in het midden van een kamer worden geplaatst, in tegenstelling tot het bureau met drie zijden, dat tegen een muur moet worden geplaatst. Als je bureau rondom gefineerd is, stijgt de waarde met ongeveer 30%. Een bureau met de stempel RVLC - La Croix Roger Vandercruse - werd in 2011 voor €73.950 verkocht bij een veilinghuis in Lyon.

  1. Cilinders met houten strips, gelijmd op een sterk canvas, zijn zeldzaam. Deze zeer delicate techniek is een bewijs van hoogstaand vakmanschap. Op veilingen kunnen de prijzen daarom stijgen.

  1. De afwerking van de binnenkant van het cilinderbureau kan de waarde ervan op de kunstmarkt ook verhogen. Als de detaillering aan de binnenkant van de opbergvakken en laden net zo zorgvuldig is als aan de buitenkant, dan kan de prijs van je Louis XVI cilinderbureau stijgen. Op dezelfde manier vind je misschien een schrijfmap in een van de laden met een metalen of, nog beter, zilveren inktpot. De precisie en de materialen die in deze stukken zijn gebruikt, kunnen de schatting ook doen variëren.

  1. Eikenhouten frames zijn heel gebruikelijk op Louis XVI cilinderbureaus. Ze zijn een garantie voor de kwaliteit en zorg die aan de vervaardiging van het meubel is besteed en kunnen daarom de geschatte prijs van het stuk verhogen. Je kunt het verschil zien met een frame van sparrenhout of beukenhout van mindere kwaliteit door de lade uit te trekken. Als de lade soepel glijdt, is het frame van eikenhout.

  1. Wit en turquoise blauw marmer komen vaker voor, terwijl de meer gepolijste marmersoorten zoals Carrara, Sarancolin of Sienna geel zeer zeldzaam zijn en daarom meer gewild op de kunstmarkt.

  1. De geschatte prijs van een cilinderbureau kan variëren afhankelijk van het materiaal dat is gebruikt voor de opengewerkte galerij. Dit is koper bij de meest voorkomende modellen en kan verguld brons zijn voor de bureaus van de beste kwaliteit.

  1. De waarde van een Louis XVI cilinderbureau hangt ook af van de rijkdom van de decoratie tussen cannelures en lijstwerk. Details zoals die op de klaverblad- of hartvormige sloten en de zijtrekkers dragen bij aan de prijsvariatie van een Louis XVI cilinderbureau.

  1. Hierarchie van het houtfineer is, in volgorde van waarde, als volgt: mahonie, glad fineer met palissander in het bijzonder, licht houtfineer, citroen- en esdoornfineer en ten slotte marqueterie, vaak geometrisch.

  1. De grove look moet in balans zijn voor een betere kwaliteit. Daarom zijn kleinere modellen - tot 1,20 meter breed - gewilder en duurder dan grotere modellen.

  1. De romp van een boekenkast of kast vervangt soms de rij laden op kleinere modellen en zijn verwant aan een alledaags genot. Dit type meubilair wordt over het algemeen verkocht voor 20 tot 30% meer dan traditionele cilinderbureaus. Kast- of boekenkasten zijn niet populair bij grotere modellen, opnieuw vanwege een verstoord evenwicht door een te massief uiterlijk.

Er zijn maar weinig exemplaren van cilinderbureaus in Lodewijk XVI-stijl omdat ze minder gewild zijn op de kunstmarkt. Veel ervan zijn zelfs aangepast als plat bureau, waardoor het cilinderbureau een zeldzaamheid is geworden.

Wij raden u aan een veilingmeester of expert in te schakelen om een taxatie uit te voeren en zo de eerlijkste schatting te krijgen.

De markt voor Louis XVI cilinderbureaus

Zoals hierboven vermeld, hangt de taxatie van Lodewijk XVI cilinderbureaus af van de leeftijd, de kwaliteit van het vakmanschap, de stempel, de herkomst, de staat van conservering en het atelier waar het werd vervaardigd.

Louis XVI cilinderbureaus zijn zeldzaam op de kunstmarkt, maar zijn hoog geprijsd. Dit komt door hun zeldzaamheid vanwege hun leeftijd en hun transformatie tot platte bureaus. Zo kan de schatting voor een Louis XVI cilinderbureau beginnen bij een paar honderd euro voor latere bureaus die bekend staan als "in de Louis XVI stijl" en van mindere kwaliteit zijn.

Voor de meest verfijnde stukken kunnen de prijzen oplopen tot enkele honderdduizenden euro. Zo ging een cilinderbureau uit 1776-1779 dat wordt toegeschreven aan David Roentgen in 2013 voor €609.000 weg bij een Londens veilinghuis!

David Roentgen heeft zijn jaarlijkse omzet de afgelopen jaren zien stijgen tot €116.000 in 2022. Al zijn kavels worden verkocht voor meer dan €100.000. Voor deze Duitse meubelmaker vinden de meeste verkopen plaats in Frankrijk.

Een van zijn Louis XVI cilinderbureaus werd bijvoorbeeld in 2022 voor €116.000 verkocht bij een veilinghuis in Parijs.

Volgers "in de smaak van" of "erna" kunnen de prijs van hun cilinderbureau ook zien stijgen... Zoals het Louis XVI stijl cilinderbureau dat wordt toegeschreven aan Linke. Dit meubelstuk was gemaakt naar het voorbeeld van de cilinder secretaire in Marie-Antoinettes nachtappartement in het Tuileries Paleis door Jean-Henri Riesener. Het werd voor €7.800 verkocht in ons veilinghuis Millon in 2022.

Verkoopresultaten MILJOEN

  • In 2022 verkocht ons veilinghuis Millon een cilinderbureau in Lodewijk XVI-stijl dat wordt toegeschreven aan Linke €7.800. Het is gebaseerd op het cilinderbureau uit het nachtappartement van Marie-Antoinette in het kasteel van Tuileries van Jean-Henri Riesener. Het is gebaseerd op het cilinderbureau uit het nachtappartement van Marie-Antoinette in het Château de Tuileries van Jean-Henri Riesener.

  • Een Lodewijk XVI cilinderbureau met wortelnoten ingelegd decor in frames van amaranth filets die Greekques tekenen op een rozenhouten achtergrond, geciseleerd en verguld bronzen rand. Het werd in 2019 voor €1.200 verkocht in ons veilinghuis in Millon.

Taxeer en verkoop je Louis XVI cilinderbureau!

Op basis van zijn ervaring met de kunstmarkt zal ons team van experts en veilingmeesters u een gratis schatting geven voor uw Louis XVI cilinderbureau. Deze schatting houdt rekening met de resultaten die in veilingzalen zijn behaald voor vergelijkbare producties.

Onze experts voeren een gratis en vertrouwelijke schatting van uw meubel uit en werken vervolgens met u samen om het op een veiling voor de beste prijs te verkopen.

Vraag nu een gratis offerte aan

  • Reactie binnen 48 uur
  • Vertrouwelijk
Uw schatting

Your contact

  • Adres  

    MILLON Benelux
    Rue Blaes, 32
    Bruxelles 1000
    Belgium

  • Telefoon   0032 456 07 11 40
  • E-mail   benelux@millon.com

Our team

Edouard

Edouard CULOT

Clemence culot

Clémence CULOT

Our sales results “cylindre”

Sold to € 450

Sold the 2024/04/23

CYLINDRES

Lot 66

Sold to € 100

Sold the 2024/04/23

PHONOGRAPHE

PATHE
Lot 38

Sold to € 50

Sold the 2024/04/23

CYLINDRES

Lot 68

Sold to € 60

Sold the 2024/12/13

Liisa Komulainen (1922-), Attribué à

Paire d'appliques murales
Lot 226

Sold to € 360

Sold the 2024/09/24

Bureau cylindre, fin de l'époque Louis XVI

Lot 352

Sold to € 80

Sold the 2024/04/23

CYLINDRES

Lot 67

Sold to € 220

Sold the 2024/04/23

RABOTEUSE - ODEON

Lot 61

Sold to € 350

Sold the 2024/04/23

PHONOGRAPHE - IDEAL

Lot 34

Sold to € 180

Sold the 2024/04/23

PHONOGRAPHE - EDISON

Amberola
Lot 41

Sold to € 100

Sold the 2024/04/23

PHONOGRAPHE

PHENIX (1902)
Lot 37

Sold to € 120

Sold the 2024/04/23

PHONOGRAPHE

PHENIX (1902)
Lot 33

Sold to € 100

Sold the 2024/06/18

Chaîne et pendentif

Lot 424

Sold to € 1.200

Sold the 2024/09/27

Bureau cylindre d'époque Louis XVI estampillé Feurstein

Lot 212

Sold to € 120

Sold the 2024/04/23

PATHE n° 2 (1904)

Lot 39

Sold to € 800

Sold the 2024/04/23

EDISON TRIUMPH

Lot 26

Sold to € 280

Sold the 2024/04/23

PHONOGRAPHE

LE SONORE
Lot 24

Sold to € 1.600

Sold the 2024/04/23

LE GAULOIS (1910)

Phonographe à cylindre
Lot 25

Sold to € 28.000

Sold the 2024/12/02

CARTIER

Lot 69

Other auctions in the specialities “MOBILIER & OBJETS D'ART”

Sold to € 40.000

Sold the 2024/12/09

Edouard VUILLARD (Cuiseaux 1868 - La Baule 1940)

Femme debout devant sa coiffeuse (c. 1892)
Lot 21

Sold to € 34.000

Sold the 2024/09/27

Table d’architecte dite à la Tronchin d’époque Louis XVI, estampillée Feurstein et poinçon de Jurande

Lot 194

Sold to € 22.500

Sold the 2024/11/20

SEVRES, Fanny CHARRIN, Période Louis XVIII, 1819

Plateau de déjeuner ovale en porcelaine, première grandeur, copie du tableau « Le trompette » de Gérard Dou (Leyde, 1613 ; Leyde, 1675), Hollandais, protestant calviniste.
Lot 35

Sold to € 22.500

Sold the 2024/11/20

SEVRES, Fanny CHARRIN, Lodewijk XVIII periode, 1819

Ovaal porseleinen ontbijtschaaltje, eerste grootte, kopie van het schilderij "De Trompetter" van Gérard Dou (Leiden, 1613; Leiden, 1675), Nederlands, calvinistisch protestant.
Lot 35

Sold to € 22.000

Sold the 2024/11/20

Cartel d’applique d’époque Louis XV, attribué aux Caffieri, la composition relevant de Jacques Caffieri, à rapprocher des œuvres du bronzier Edme Roy.

Lot 32

Sold to € 22.000

Sold the 2024/11/20

Een wandlamp uit de Lodewijk XV-periode, toegeschreven aan de familie Caffieri. De compositie is van Jacques Caffieri, die geassocieerd wordt met de bronsgieter Edme Roy.

Lot 32

Sold to € 21.000

Sold the 2024/12/13

Pablo PICASSO (1881-1973) - Pierre HUGO (orfèvre)

Visage géométrique aux traits
Lot 169

Sold to € 20.000

Sold the 2024/09/19

Marteau de l'inauguration du Pont Alexandre III

Lot 31

Sold to € 20.000

Sold the 2024/12/17

Suite de deux grandes verrières

Lot 132

Sold to € 17.000

Sold the 2025/02/07

Ecole FRANCAISE du début du XIXe siècle

La calèche quittant l'hôtel particulier
Lot 83

Sold to € 15.000

Sold the 2024/10/31

Aubusson, XVII ème

Lot 273

Sold to € 15.000

Sold the 2024/10/31

Aubusson, 17e eeuw

Lot 273

Sold to € 14.500

Sold the 2024/06/26

Pendule d’inspiration japonisante d’après le modèle d’Emile-Auguste REIBER (1826-1893) pour l’Escalier de Cristal

Lot 571

Sold to € 12.000

Sold the 2024/06/26

Commode d’époque Louis XV

Lot 497

Sold to € 12.000

Sold the 2024/11/20

David TENIERS II le Jeune (1610 - 1690)

Mendiants devant une auberge
Lot 10

Sold to € 12.000

Sold the 2024/11/20

David TENIERS II de Jonge (1610 - 1690)

Bedelaars voor een herberg
Lot 10

Sold to € 10.500

Sold the 2024/12/17

Ecole FLAMANDE vers 1640

Le départ pour le marché / Le passage du gué
Lot 33

Sold to € 10.000

Sold the 2024/12/17

Ecole FRANCAISE vers 1700

Portrait de Marie-Anne Colbert de Croissy
Lot 36

Sold to € 9.000

Sold the 2024/10/31

DOM ROBERT (1907-1997) et Suzanne GOUBELY - Aubusson

Agneau dentelle
Lot 318

Sold to € 9.000

Sold the 2024/10/31

DOM ROBERT (1907-1997) en Suzanne GOUBELY - Aubusson

Kant lam
Lot 318

Sold to € 8.600

Sold the 2024/10/09

D'après Christofano Allori

Judith et Holopherne
Lot 129

Sold to € 8.000

Sold the 2025/02/06

Attribué à Abraham GOVAERTS (1589-1626)

Chasse au faucon dans un paysage boisé
Lot 104

Sold to € 7.800

Sold the 2024/09/19

EMPIRE BYZANTIN

Lot 8

Sold to € 7.800

Sold the 2024/09/27

Ecole ITALIENNE du début du XIXème siècle

Carnaval sur la place Saint Marc
Lot 87.1

Sold to € 7.800

Sold the 2024/09/27

Chope dite Tankard

Lot 145

Sold to € 7.635

Sold the 2024/06/26

Giuseppe CESARI dit Il CAVALIER d'ARPINO (Arpino, 1568 - Rome, 1640)

La sainte Famille adorée par saint François avec un ange
Lot 324

Sold to € 7.500

Sold the 2024/09/27

Coupe en vermeil

Lot 142

Sold to € 7.200

Sold the 2024/07/16

Lajos MACK (1876-1963) pour la Manufacture Vilmos ZSOLNAY (1828 - 1900)

Circa 1900-1905
Lot 304

Sold to € 7.000

Sold the 2024/12/17

Charles-Leopold GREVENBROECK (Italie fin du XVIIème siècle - Naples 1758)

Paysage avec vue d'un domaine et de sa tour de garde / Paysage d'hiver à l'obélisque
Lot 20

Sold to € 6.600

Sold the 2025/02/06

Grande console en bois mouluré, doré et richement sculpté

Lot 263

Our articles

Émile Claus (1849 - 1924) : prix et cote

Vous possédez une œuvre d’Émile Claus et aimeriez connaître son histoire et son prix ? Nos experts organisent chaque année une vente spécialisée dans l’art Belge, présentant des œuvres de Claus.

Anna BOCH (1848 - 1936) : prix et cote

Née en 1848 à Saint-Vaast en Belgique et morte en 1936 à Bruxelles, Anna Rosalie Boch est une peintre belge impressionniste et collectionneuse d’art. 

Ons nieuws en onze evenementen interesseren u,
abonneren!

Skip to top