Bent u in het bezit van een Lodewijk XVI cilinderbureau en wilt u de veilingwaarde ervan weten?
Onze veilingmeesters en meubelexperts Afdeling Meubels en Klassieke Kunstvoorwerpen - geven u een paar tips om meer te weten te komen over uw Louis XVI cilinderbureau en de waarde ervan op de kunstmarkt.
Wat is een Louis XVI cilinderbureau?
De eerste Louis XVI cilinderbureaus behoren tot de overgangsperiode tussen Louis XV en Louis XVI. Onder Lodewijk XVI, vanaf 1775, werden de typische modellen echter algemener. In deze periode werden de cilinderbureaus meestal gemaakt van mahoniehout in de sobere, klassieke Louis XVI-stijl. Ze kregen een massief, bijna pafferig uiterlijk.
In tegenstelling tot de hectische en rocaille stijl van Lodewijk XV, suggereerden de invloed van Mme du Barry en de ontdekkingen van de overblijfselen van Herculaneum en Pompeii een terugkeer naar strengheid en geometrische vormen. De secrétaire à cylindre van Louis XVI was hier een voorbeeld van. Het werd in opdracht van de koning gemaakt door de meubelmaker Roetgen en wordt beschouwd als een van de duurste meubelstukken uit die periode. Het verdween in 1794 nadat het was verkocht.
De zeldzaamste en meest prestigieuze stukken zijn voorzien van houtfineer en inlegwerk. Het Louis XVI cilinderbureau, een klassiek meubelstuk bij uitstek, is een echt verzamelobject geworden. De meest prestigieuze modellen werden gemaakt door gerenommeerde 18e-eeuwse meubelmakers zoals Riesener, Leleu en Roetgen. Een Lodewijk XVI cilinderbureau met het stempel Macret dat wordt toegeschreven aan Jean François Oeben, de meester van Riesener, werd in 2008 in Parijs voor €142.000 verkocht.
Een Louis XVI cilinderbureau herkennen
Wat als je in het bezit zou zijn van een Louis XVI cilinderbureau? Het is niet eenvoudig te herkennen, dus laten we samen de kenmerken ervan ontdekken ...
- Massieve proporties met een zekere terughoudendheid: een Louis XVI cilinderbureau ziet er mollig uit. Zijn kwaliteit ligt echter niet in zijn massiviteit. Het moet evenwichtig en geproportioneerd zijn om een betere kwaliteit te garanderen.
- De Louis XVI stijl: op het eerste gezicht moet je het evenwicht van de volumes en de strakheid van de lijnen kunnen beoordelen, kwaliteiten die kenmerkend zijn voor de Louis XVI stijl.
- De riem: bij grote modellen zijn zijdelingse sokkels gebruikelijk. Ze zijn een voordeel omdat ze de imposante massa van de cilinder in evenwicht houden. Pas echter op dat ze kleinere modellen zwaarder maken. Daarom hebben kleinere modellen meestal rechte riemen of voetstukken die niet ver uitsteken.
- De bovenkant van de kast: een rij lades zit vaak bovenop de cilinder. Dit is echter geen garantie voor evenwicht, omdat het de lijnen van een toch al volumineus meubelstuk alleen maar versterkt. Soms vervangt een boekenkast of kastromp deze rij laden bij kleinere modellen.
Late fabricage: koperen roeden
Koperen roeden getuigen van late fabricage in de late 18e of zelfs vroege 19e eeuw. Omdat ze van recentere datum zijn, worden bureaus met koperen baguettes - als lijstwerk en ingelegd in de cannelures op de poten van het meubel - minder duur verkocht op veilinghuizen.
De belangrijkste meubelmakers
De stempels van de beroemdste 18e-eeuwse meubelmakers zijn aangebracht op Louis XVI cilinderbureaus.
U kent waarschijnlijk Riesener, de meest prestigieuze van zijn tijd. Hij gebruikte het stempel van zijn meester Jean François Oeben tot 1767 voordat hij zijn eigen meesterschap verwierf. Als favoriet van Marie-Antoinette werd hij in 1769 de officiële meubelmaker van de Kroon. Datzelfde jaar voltooide hij het beroemde Bureau du roi - een cilindersecretaresse ontworpen voor Lodewijk XV - waarmee Oeben was begonnen.
In 2022 bijvoorbeeld, verkocht ons veilinghuis Millon een cilinderbureau dat wordt toegeschreven aan Linke voor €7.800. Het was gemaakt naar voorbeeld van het cilinderbureau in het nachtappartement van Marie-Antoinette in het kasteel van Tuileries door Jean-Henri Riesener.
Hoe konden we Jean-François Leleu niet noemen? Hij was de belangrijkste rivaal van Riesener en viel op door zijn inlegwerk met ruitjes, rozetten en boeketten bloemen. Hij was in dienst van de Prins de Condé en de Gravin Du Barry.
David Roentgen, een Duitse meubelmaker in dienst van het Franse hof, is een van de best verkopende meubelmakers op de 18e-eeuwse meubelkunstmarkt. Sommige van zijn handtekeningen zijn ingelegd of gereduceerd tot de naam R4: r voor Roentgen en 4, het getal dat overeenkomt met de vierde letter van het alfabet, als verwijzing naar zijn voornaam "David". Aan hem hebben we de secrétaire à cylindre van Lodewijk XVI te danken, het duurste antieke meubelstuk dat ooit is verkocht!
Martin Carlin kreeg ook opdrachten van de koninklijke familie en invloedrijke figuren uit die tijd, zoals Madame du Barry. In deze meubelstukken verwerkte hij vaak porseleinen plaquettes, lakpanelen of mozaïeken.
Andere, minder bekende meubelmakers drukten ook hun stempel op de 18e eeuw, zoals David Roentgen, François Gaspard Teuné, Mauter, Molitor, Macret, La Croix Roger Vandercruse en Saunier.
Schatting van de prijs van een Louis XVI cilinderbureau
Om de prijs van uw Louis XVI cilinderbureau te schatten, is het belangrijk rekening te houden met deze 10 fabricagedetails. Ze zijn van invloed op de kwaliteit van de afwerking en dus op de geschatte prijs van een Louis XVI cilinderbureau:
- Het zogenaamde "all faces" fineer bedekt de meeste cilinderbureaus. Hierdoor kan het bureau in het midden van een kamer worden geplaatst, in tegenstelling tot het bureau met drie zijden, dat tegen een muur moet worden geplaatst. Als je bureau rondom gefineerd is, stijgt de waarde met ongeveer 30%. Een bureau met de stempel RVLC - La Croix Roger Vandercruse - werd in 2011 voor €73.950 verkocht bij een veilinghuis in Lyon.
- Cilinders met houten strips, gelijmd op een sterk canvas, zijn zeldzaam. Deze zeer delicate techniek is een bewijs van hoogstaand vakmanschap. Op veilingen kunnen de prijzen daarom stijgen.
- De afwerking van de binnenkant van het cilinderbureau kan de waarde ervan op de kunstmarkt ook verhogen. Als de detaillering aan de binnenkant van de opbergvakken en laden net zo zorgvuldig is als aan de buitenkant, dan kan de prijs van je Louis XVI cilinderbureau stijgen. Op dezelfde manier vind je misschien een schrijfmap in een van de laden met een metalen of, nog beter, zilveren inktpot. De precisie en de materialen die in deze stukken zijn gebruikt, kunnen de schatting ook doen variëren.
- Eikenhouten frames zijn heel gebruikelijk op Louis XVI cilinderbureaus. Ze zijn een garantie voor de kwaliteit en zorg die aan de vervaardiging van het meubel is besteed en kunnen daarom de geschatte prijs van het stuk verhogen. Je kunt het verschil zien met een frame van sparrenhout of beukenhout van mindere kwaliteit door de lade uit te trekken. Als de lade soepel glijdt, is het frame van eikenhout.
- Wit en turquoise blauw marmer komen vaker voor, terwijl de meer gepolijste marmersoorten zoals Carrara, Sarancolin of Sienna geel zeer zeldzaam zijn en daarom meer gewild op de kunstmarkt.
- De geschatte prijs van een cilinderbureau kan variëren afhankelijk van het materiaal dat is gebruikt voor de opengewerkte galerij. Dit is koper bij de meest voorkomende modellen en kan verguld brons zijn voor de bureaus van de beste kwaliteit.
- De waarde van een Louis XVI cilinderbureau hangt ook af van de rijkdom van de decoratie tussen cannelures en lijstwerk. Details zoals die op de klaverblad- of hartvormige sloten en de zijtrekkers dragen bij aan de prijsvariatie van een Louis XVI cilinderbureau.
- Hierarchie van het houtfineer is, in volgorde van waarde, als volgt: mahonie, glad fineer met palissander in het bijzonder, licht houtfineer, citroen- en esdoornfineer en ten slotte marqueterie, vaak geometrisch.
- De grove look moet in balans zijn voor een betere kwaliteit. Daarom zijn kleinere modellen - tot 1,20 meter breed - gewilder en duurder dan grotere modellen.
- De romp van een boekenkast of kast vervangt soms de rij laden op kleinere modellen en zijn verwant aan een alledaags genot. Dit type meubilair wordt over het algemeen verkocht voor 20 tot 30% meer dan traditionele cilinderbureaus. Kast- of boekenkasten zijn niet populair bij grotere modellen, opnieuw vanwege een verstoord evenwicht door een te massief uiterlijk.
Er zijn maar weinig exemplaren van cilinderbureaus in Lodewijk XVI-stijl omdat ze minder gewild zijn op de kunstmarkt. Veel ervan zijn zelfs aangepast als plat bureau, waardoor het cilinderbureau een zeldzaamheid is geworden.
Wij raden u aan een veilingmeester of expert in te schakelen om een taxatie uit te voeren en zo de eerlijkste schatting te krijgen.
De markt voor Louis XVI cilinderbureaus
Zoals hierboven vermeld, hangt de taxatie van Lodewijk XVI cilinderbureaus af van de leeftijd, de kwaliteit van het vakmanschap, de stempel, de herkomst, de staat van conservering en het atelier waar het werd vervaardigd.
Louis XVI cilinderbureaus zijn zeldzaam op de kunstmarkt, maar zijn hoog geprijsd. Dit komt door hun zeldzaamheid vanwege hun leeftijd en hun transformatie tot platte bureaus. Zo kan de schatting voor een Louis XVI cilinderbureau beginnen bij een paar honderd euro voor latere bureaus die bekend staan als "in de Louis XVI stijl" en van mindere kwaliteit zijn.
Voor de meest verfijnde stukken kunnen de prijzen oplopen tot enkele honderdduizenden euro. Zo ging een cilinderbureau uit 1776-1779 dat wordt toegeschreven aan David Roentgen in 2013 voor €609.000 weg bij een Londens veilinghuis!
David Roentgen heeft zijn jaarlijkse omzet de afgelopen jaren zien stijgen tot €116.000 in 2022. Al zijn kavels worden verkocht voor meer dan €100.000. Voor deze Duitse meubelmaker vinden de meeste verkopen plaats in Frankrijk.
Een van zijn Louis XVI cilinderbureaus werd bijvoorbeeld in 2022 voor €116.000 verkocht bij een veilinghuis in Parijs.
Volgers "in de smaak van" of "erna" kunnen de prijs van hun cilinderbureau ook zien stijgen... Zoals het Louis XVI stijl cilinderbureau dat wordt toegeschreven aan Linke. Dit meubelstuk was gemaakt naar het voorbeeld van de cilinder secretaire in Marie-Antoinettes nachtappartement in het Tuileries Paleis door Jean-Henri Riesener. Het werd voor €7.800 verkocht in ons veilinghuis Millon in 2022.
Verkoopresultaten MILJOEN
- In 2022 verkocht ons veilinghuis Millon een cilinderbureau in Lodewijk XVI-stijl dat wordt toegeschreven aan Linke €7.800. Het is gebaseerd op het cilinderbureau uit het nachtappartement van Marie-Antoinette in het kasteel van Tuileries van Jean-Henri Riesener. Het is gebaseerd op het cilinderbureau uit het nachtappartement van Marie-Antoinette in het Château de Tuileries van Jean-Henri Riesener.
- Een cilinderbureau uit de Lodewijk XVI-periode in marqueterie van de koningin met ruit- en floretdecoratie, gedecoreerd met een 18e-eeuws boeket bloemen werd in 2020 voor € 1.400 verkocht bij veilinghuis Millon.
- Een Lodewijk XVI cilinderbureau met wortelnoten ingelegd decor in frames van amaranth filets die Greekques tekenen op een rozenhouten achtergrond, geciseleerd en verguld bronzen rand. Het werd in 2019 voor €1.200 verkocht in ons veilinghuis in Millon.
Taxeer en verkoop je Louis XVI cilinderbureau!
Op basis van zijn ervaring met de kunstmarkt zal ons team van experts en veilingmeesters u een gratis schatting geven voor uw Louis XVI cilinderbureau. Deze schatting houdt rekening met de resultaten die in veilingzalen zijn behaald voor vergelijkbare producties.
Onze experts voeren een gratis en vertrouwelijke schatting van uw meubel uit en werken vervolgens met u samen om het op een veiling voor de beste prijs te verkopen.