Beschik jij over een laat 19e eeuws dierenbrons? Vertrouw je kunstwerk toe aan ons team van experts en veilingmeesters gespecialiseerd in diersculpturen voor een gratis schatting.
Bent u in het bezit van een dierenbrons uit het einde van de 19e eeuw? kunnen onze veilingmeesters, experts in dierensculpturen, een online taxatie uitvoeren. Ons team komt gratis tussenbeide om de waarde van uw kunstwerk te schatten.
Hoe herken je een 19e-eeuws dierenbrons?
Een dierenbrons stelt een dier of een groep dieren voor. Hoewel dit genre al sinds de Oudheid bestaat, bereikte het zijn hoogtepunt in de 19e eeuw. Deze bronzen beeldjes kenden een razendsnelle opkomst dankzij kunstenaars als Antoine-Louis Barye, Emmanuel Frémiet en Rosa Bonheur.
Er zijn bepaalde elementen waardoor dierenbeelden uit het einde van de 19e eeuw kunnen worden herkend, namelijk:
Productietechnieken
De 19e eeuw was de gouden eeuw van het dierenbrons, met de opkomst van nieuwe modelleertechnieken. Barye was de voorloper van de "serie" bronstechniek, die bestond uit het reproduceren van bronzen beelden van een origineel model. Hetzelfde model is bedoeld voor grootschalige productie in verschillende maten.
Bronsbeelden worden over het algemeen gemaakt met behulp van zandgieten of verloren-was-gieten. Voor zandgieten gebruiken kunstenaars een zeer fijn zand van silico-klei dat de contouren van het model kan reproduceren. Het uiteindelijke brons wordt in deze zandmal gegoten. Bij verlorenwasgieten maakt de beeldhouwer een flexibele mal van het moedermodel. Deze mal wordt ondersteund door een gipsen bekleding voordat hij wordt gevuld en geleegd met hete vloeibare was, die hard wordt als hij afkoelt.
Artistieke stijl
Dierenbronzen aan het eind van de 19e eeuw hadden verschillende esthetische benaderingen, afhankelijk van de inspiratie van de beeldhouwers. Barye gaf de voorkeur aan een naturalistische benadering bij het weergeven van zijn dieren in brons. Zijn werken zoals "La Chasse au taureau sauvage" (De jacht op een wilde stier) drukken een romantische stijl uit die typisch is voor de jaren 1830. Rond 1843 werd zijn stijl soberder, geïnspireerd door de Griekse mythologie. Zijn leerling Alfred Dubucand perfectioneerde zijn oriëntalistische sculpturen. Isidore Bonheur en zijn zus Rosa Bonheur staan bekend om hun bronzen beelden van boerderijdieren.
Signatuur van de kunstenaar
Het is belangrijk om de handtekening op het werk en het gieterijmerk te controleren, ook bekend als het "zegel". Sommige gieterijen en gieterijen, zoals Barbedienne, Siot, Hébrard, werkten samen met beroemde 19e-eeuwse kunstenaars zoals Barye of Rodin.
Om een 19e-eeuws dierenbrons te herkennen, moet je dus afgaan op het onderwerp en de behandeling, de kunstenaar en de gieter. Negentiende-eeuwse dierenbronzen worden verkocht voor €80 voor een mus van Comolera tot €630.000 voor een olifant van Barye.

Hoe schat je de waarde van een dierlijk brons in?
De waarde van een dierenbrons hangt van verschillende factoren af, niet in de laatste plaats van de reputatie van de kunstenaar. Sommige beeldhouwers zijn bekender en hebben een gewilde stijl dan anderen. Dierenbronzen van Barye, Édouard Drouot of Mêne kunnen hoge prijzen opbrengen op een veiling. Zeldzaamheid kan ook waarde toevoegen aan een dierenbrons. Als het beeld in beperkte oplage is gemaakt, zal de waarde hoger zijn. Grootte en afmeting kunnen ook van invloed zijn op de prijs van het object.
Om de waarde van een brons te schatten, baseert de expert zich ook op de kwaliteit van het jagen. De finesse van de details en de precisie van de lijn voegen een artistieke waarde toe die meetelt in de prijs. De kwaliteit van de patina speelt ook een grote rol bij de taxatie van een brons. Naast andere criteria houdt de expert ook rekening met de staat van conservering. Als het dierenbrons in goede staat is, zal de waarde logischerwijs hoger zijn dan wanneer het gerestaureerd of beschadigd is.
Om de waarde van een bronzen dier te bepalen, zijn de criteria het onderwerp, de grootte, de kunstenaar, de grondlegger, de conditie van het brons en het patina. Een wandelende olifant van Barye gegoten door Barbedienne kan op de markt komen voor tussen de 800 en 1.500 euro (voor een 18cm model). Een postume afdruk wordt verkocht voor 500 euro. Een olifant van Cochinchina, gesigneerd Barye en bijna 40 cm groot, werd daarentegen verkocht voor 13.000 euro.
Vraag een gratis offerte aan voor een bronzen dier
Ons team van experts en veilingmeesters biedt een gratis taxatie van uw bronzen dieren uit het einde van de 19e eeuw. Maison Millon werd opgericht in 1928 en geniet een stevige reputatie op het gebied van kunstveilingen.
Onze experts en veilingmeesters zullen uw dierlijk brons gratis schatten op basis van de huidige markttrends. Vul gewoon onsonline formulier in voor een betrouwbare schatting van uw laat 19e eeuwse sculptuur.
Als u de voorkeur geeft aan een persoonlijke schatting, kunt u een van onze deskundige kantoren in Frankrijk bezoeken. We organiseren ook gratis taxatiedagen in heel Frankrijk en de buurlanden.
Dierenbronzen (19de eeuw) verkocht bij MILLON
Millon heeft ook een uitzonderlijke verkoop.
"Drie paarden, stoeterij" van Christophe Fratin Metz. Dit prachtige brons met een bruine patina is een eenmalig gietstuk. Het werk werd verkocht voor €130.000 tegen een schatting van €100.000 tot €200.000.
"Angélique et Roger montés sur l'hippogriffe" door Antoine-Louis Barye. Het is een prachtig brons met een roodbruine patina met lichte nuances, waarin de figuren met gesloten mond zijn afgebeeld. Het beeld werd verkocht voor €237.400, terwijl het oorspronkelijk was geschat op €80.000 tot €120.000.
"Tijger die een Gharial verslindt" door Antoine-Louis Barye. Dit is de eerste reductie gesigneerd door de kunstenaar op het terras. Dit brons met een lichtbruine patina rust op een zwarte Namur marmeren sokkel. Het werk, geschat op €40.000 tot €60.000, werd verkocht voor €52.000.
Dierenbronzen kunnen recordprijzen opleveren op veilingen. Sommige werken hebben echter een bescheidener waarde.
De "Zittend leeuwenwelpje" van Roger GODCHAUX, een bronzen sculptuur met een bruine en groene patina, geschat tussen €28.000 en €30.000, is verkocht voor €28.000.
Een bronzen sculptuur uit een vroege editie gegoten door Suisse, gesigneerd "M.Fiot". Het bruin gepatineerde brons van 42 x 65 x 24 cm werd verkocht voor €9.200.
De bronzen sculptuur "Lionne à l'affut", met een schaduwgroene patina en gesigneerd "Roger Godchaux" op het terras. Het werk werd verkocht voor €15.000 tegen een schatting van €15.000 tot €20.000.
De bronzen sculptuur met bruine patina "Panthère " van Roger GODCHAUX, geschat op €2.000 tot €3.000, is verkocht voor €13.500.
De sculptuur "Thésée combattant le Centaure Biénor" van Antoine Louis BARYE, geschat tussen €10.000 en €15.000 is verkocht voor €12.200. Het is een brons met een zwarte patina gemaakt van een editie gegoten door Barbedienne.