Beschikt u over een kunstvoorwerp uit Lower Sepik en wilt u weten wat de waarde ervan is op een veiling?
Onze veilingmeesters en experts in Eerste en Magistrale Kunst geven u enkele tips om meer te weten te komen over uw kunstvoorwerp uit Papoea-Nieuw-Guinea en om de waarde ervan te weten te komen op de kunstmarkt.

Oceanische kunst uit Papoea-Nieuw-Guinea
Na sinds 1884 door drie externe machten te zijn geregeerd, kreeg Papoea-Nieuw-Guinea in 1975 soevereiniteit. Het bestaat uit verschillende regio's, waaronder drie hoofdregio's van de Sepik-rivier: Lower Sepik, Middle Sepik, Upper Sepik.
De Sepik-rivier stroomt meer dan duizend kilometer door een brede moerassige vallei in het noorden van Nieuw-Guinea. Al duizenden jaren wonen er bevolkingsgroepen van verschillende Papoea-taalgroepen aan of vlakbij de oevers. Kunst is alomtegenwoordig in deze samenlevingen. Het weerspiegelt een verbeelding die geworteld is in de wereld van voorouders en mythische helden, wiens daden worden gevierd en uitgebreid.
De term "Papoea-kunst" omvat traditionele en hedendaagse producties uit het Papoea-gebied. Het omvat alle eilanden van Nieuw-Guinea, Nieuw-Ierland, New Britain en de eilandafhankelijke gebieden.
De kunst van de Papoea's maakt deel uit van de Oceanische kunst. De bekendste producties komen uit de grote Sepik-rivier, de belangrijkste communicatieader van dit eiland met zijn vijandige geografie.
Hout is het belangrijkste medium van de Papoea-kunst. Metaal was, op een paar uitzonderingen na, niet bekend voor het Europese contact. Het gebruik van zo'n vergankelijk materiaal beperkt het archeologisch onderzoek. Steen wordt soms gebruikt. Klei en tapas zijn in sommige delen van Nieuw-Guinea belangrijke media. Aan deze plastische werken moet de rituele lichaamskunst van littekens en piercings worden toegevoegd en natuurlijk zang en dans.
Sculptuur is de belangrijkste kunst in Papoea. Er is een dynamische kunst van tekenen en kleuren, die tot uiting komt in beeldhouwkunst, textielkunst en architectuur. In hedendaagse producties heeft de teken- en kleurkunst zijn rechtmatige plaats gevonden. Dit is bovenal figuratieve schilderkunst.
Sculpturen, haken, schelpenkettingen, trommels, bilum, schilden, maskers of overgemodelleerde schedels getuigen van een traditie die honderden jaren teruggaat.
Verplunderd door de eerste ontdekkingsreizigers, daarna door missionarissen en ten slotte door verzamelaars, verbiedt Papoea tegenwoordig de export van alle voorwerpen die dateren van vóór 1960. De hedendaagse productie is echter zeer interessant en de oude werken die nog steeds in het land aanwezig zijn, dwingen respect af.

Een kunstvoorwerp uit Laag-Sepik herkennen
Een paar dingen kunnen je helpen om een kunstwerk uit Lower Sepik in Papoea-Nieuw-Guinea te herkennen. De artistieke productie van deze regio is zeer rijk en omvangrijk. Laten we ze samen ontdekken aan de hand van de belangrijkste geografische gebieden:
Kunst van de Boikenvlakten: De talipun
De talipun is een gebruiksvoorwerp dat uniek is voor de Boikenvolkeren van de provincie Lower Sepik. Het is een belangrijk betaalmiddel, vooral voor de bruidsschat, en een ceremonieel instrument. Een talipun staat afgebeeld op het bankbiljet van 5 kina van Papoea-Nieuw-Guinea.
Er kunnen drie soorten talipun worden onderscheiden:
Het mannetje (hombulyi), bestaande uit de zware basis van de schelp, betaalmiddel
Het kleinere vrouwtje (horie), betaalmiddel.
De derde categorie heeft speciale krachten (koliava). Mannelijk of vrouwelijk, ze wordt gehouden in privéwoningen of bij mannen thuis om vruchtbaarheid en gezonde varkens te garanderen.
De talipun bestaat uit een deel van een turbo marmoratus schelp waarop een versiering is bevestigd, meestal in de vorm van een fijn gevlochten gezicht of een wond van riet.
De talipun is een huwelijksmunt die wordt gebruikt als bruidsschat. Het wordt aan de familie van de bruid gegeven. Het kan ook worden gebruikt als betaalmiddel om bijvoorbeeld een pirogue te kopen. De schelp is een echt betaalmiddel.
Talipun, schelp van zeeslakken, beschilderd mandenmakerswerk, natuurlijke pigmenten, kasuarisveren, 37,5 cm, Boiken, Papoea-Nieuw-Guinea Voormalige Serge Schoffel Collectie, Brussel.
Murik et îles Schouten : De Brag-maskers
De Brag-maskers zijn mannelijke voorstellingen van machtige geestvereerders, die jonge ingewijden zouden opslokken voordat ze weer in hun geheel werden opgebraakt, omgevormd tot volwassenen. Elk individu in inwijdingssamenlevingen onderhield een persoonlijke relatie met zijn voorouder door middel van een masker dat een opschepper werd genoemd. Volgens Philippe Peltier werden de maskers ook geraadpleegd voor elke oorlogsexpeditie
De opscheppersmaskers werden tijdens ceremonies meestal op een mobiele drager tegen een muur geplaatst, in het ceremoniële huis, of soms geïntegreerd in het kostuum van een danser.
Er zijn drie soorten neuzen:
De naturalistische neus vertegenwoordigt een voorouder
De spitse neus is een tussenvorm tussen de voorouder en de heilige geest
De langwerpige neus is een opschepmasker.
De stamper is een uitgesneden houten stok die meestal bij de vijzel hoort. Hij is versierd met een figuratieve voorstelling en wordt gebruikt om betel te maken.
Voorbeelden van Murik stampers:
Deze prachtige vroege vrouwelijke voorouderfiguur komt uit het Murik merengebied in de provincie East Sepik in Papoea-Nieuw-Guinea en dateert uit het begin van de 20e eeuw.
Mooi gesneden in de vorm van een sterke, gezonde jonge vrouw met een warme uitdrukking op haar gezicht. Ze staat naar voren gericht met haar armen uitgestrekt langs haar zij en haar handen rustend op haar heupen.
In Sepik River samenlevingen heeft elke gemeenschap gesneden houten figuren die in verband worden gebracht met specifieke voorouders. Dit zijn belangrijke ceremoniële figuren, elk met een eigen naam. Voorouderfiguren zijn een belangrijk onderdeel van het spirituele welzijn van een gemeenschap, ze bieden bescherming tegen kwaadwillende krachten en helpen de vruchtbaarheid van gecultiveerde velden en de gezondheid van varkens te waarborgen.
Sommige beeldjes zijn ongetwijfeld gewijd aan privégebruik. Velen van hen fungeren als liefdesamuletten. Bij de Murik is dans een belangrijk ritueel waarin verleidingsspelen een overheersende rol spelen.
Rivière Yuat : les bouchons de flûte
De kracht van de Wusear-figuren uit de rivier de Yuat heeft altijd indruk gemaakt op verzamelaars en kunstenaars. Bovendien is de figuratie zeer precies:
Het naar boven gerichte ovale gezicht is vanaf de schouders naar voren geprojecteerd
De neus en mond zijn de meest realistische elementen.
De rest van het lichaam is meestal samengedrukt, verkleind of geschematiseerd.
Figuren die op deze manier zijn afgebeeld, zijn vaak een sieraad voor kruisbloempjes of fluiten. Naast deze beelden vormen maskers een ander gebied van artistieke expressie. Ze zijn gemaakt van hout of sparterie.

Flute stopper, Biwat, Yuat River, regio Lower Sepik.
Wusear figuren bekronen de heilige haiyang bamboefluiten waardoor de "stem" van de voorouders te horen was als het instrument werd bespeeld. Ze zijn eigendom van een erfelijke groep en worden bewaard bij mannen thuis. Hun sociale, ceremoniële en religieuze betekenis is aanzienlijk.
De prijs schatten van een kunstvoorwerp uit Laag-Sepik
Een opschepmasker, een talipun of zelfs een Malik fluitstopper ligt misschien wel verstopt op je zolder ... Deze paar elementen kunnen je helpen om de prijs ervan te bepalen
De prijs van kunstvoorwerpen uit Lower Sepik in Papoea-Nieuw-Guinea hangt af van veel factoren, waaronder het soort voorwerpen, de productiedatum, de herkomst en de symbolische betekenis van het werk. Ook de staat van conservering en de kwaliteit van het vakmanschap kunnen de waarde van je Lower Sepik-kunstobject verhogen.
Talipun van de Boikenvlakte: prijzen en schattingen
Deze beelden worden regelmatig verkocht op veilingen. Het zijn gewaardeerde objecten geworden voor verzamelaars van Oceanische kunst en liefhebbers van culturele artefacten. Hoe groter de schelp, hoe beter de staat van conservering van het mandenwerk en hoe hoger de geschatte prijs.
De geschatte prijs van een Talipun op de veilingmarkt varieert tussen 100 en 5.000 euro.
Een talipun, aangeboden als bruidsschat uit de Boikenvlakte, is op een veiling verkocht voor 3.720 euro.
Murik brag maskers: prijzen en schattingen
Brag maskers worden gewaardeerd om hun uitgebreide en symbolische vormen. Grote, evenwichtige ovale gezichten, lange spitse neuzen, doorboorde neusgaten en ogen bezet met karakteristieke kaurischelpen kunnen de waarde van een Murik-schepmasker verhogen.
Bij veilinghuizen wordt bijvoorbeeld een groot houten Murik-schepmasker met dezelfde kenmerken geschat op 25.000 - 35.000 euro. Omgekeerd kan een opschepmasker in slechte staat, gebroken of beschadigd, geschat worden op 100 - 200 euro.
De geschatte prijs van een Talipun op de veilingmarkt varieert tussen 100 en 51.000 euro.
Yuat-fluitstoppen
De zeldzamere Yuat-fluitstoppen worden aangeboden op de kunstmarkt. Hun geschatte prijs kan aanzienlijk oplopen, afhankelijk van de kwaliteit van de gesneden figuur.
Een Yuat-rivierfluitstopper (Lower Sepik, Papoea-Nieuw-Guinea) bracht de uitzonderlijke prijs van 1.640.000 euro op bij een schatting ruim onder de 400.000 - 600.000 euro. Dit record getuigt van de aantrekkingskracht van deze fantastische sculpturen.
Al deze elementen zijn cruciaal bij het vaststellen van de waarde van een Lower Sepik kunstobject. Het is aan te raden een veilingmeester of expert in te schakelen om een nauwkeurigere taxatie uit te voeren en zo de meest nauwkeurige schatting te verkrijgen.

De laatste MILLON veilingen
Hutmasker voorstellende een voorouderlijk hoofd, de neus in de vorm van een vogelbek en het voorhoofd in reliëf verrijkt met een gestileerde krokodil. Hout, oude patina en gebruikssporen, resten van natuurlijke pigmenten. Murik regio, Papoea-Nieuw-Guinea, eerste helft 20ste eeuw. Verkocht voor €2.000,
Talipun munt, met daarop een "Turbo Mormoratus" schelp. Er staat een natuurgeest op afgebeeld met in projectie gebeeldhouwde ogen. De neus is lang en pijlpuntvormig. Het hoofd is versierd met een totemvogel of -slang, de snavel is open en de blik is symbolisch naar de hemel gericht. Schelp, gevlochten manden, hout, rotan en sporen van natuurlijke pigmenten. Papoea-Nieuw-Guinea, 20e eeuw, verkocht voor 280 euro.
Interestante kleine ophanghaak in de vorm van een halve maan met daaraan een kop die een vogel van de natuurman oproept met een lange, taps toelopende snavel. Hardhout, oudbruin patina met plaatselijke gebruikssporen. Regio Lower Sepik, Papoea-Nieuw-Guinea. Verkocht voor € 2.000.

Taxeer en verkoop je Neder-Sepik kunstobject
Op basis van zijn ervaring met de kunstmarkt zal ons team van experts en veilingmeesters u een gratis schatting geven van uw Lower Sepik kunstobject. Deze schatting houdt rekening met de resultaten die in veilingzalen zijn behaald voor vergelijkbare producties.
Onze veilingmeesters en experts in Oceanische kunst begeleiden u bij een veiling tegen de beste prijs.
Gelijkaardige items:
