Bent u in het bezit van een meubel van Napoleon III en wilt u weten wat de huidige waarde ervan is? Onze experts en veilingmeesters bieden u een gratis schatting van uw eigendom op de veilingmarkt.
Guéridon, poefs, indiscreties... Vraagt u zich af wat de waarde is van uw Napoleon III-meubels? Ontdek onze gids om de waarde van uw meubels te schatten. In geval van twijfel stellen onze experts en veilingmeesters hun ervaring tot uw dienst en bieden ze u een gratis, vertrouwelijke en vrijblijvende schatting door gewoon een foto te nemen.
Meubels van Napoleon III herkennen
De meubels van Napoleon III markeerden een hele periode in de kunstgeschiedenis. Gerenommeerde en minder bekende meubelmakers en schrijnwerkers creëerden meubelen van gezwart hout en perenhout, en besteedden veel aandacht aan de bekleding en het garnituur. Deze meubels worden regelmatig geveild en zijn erg gewild bij verzamelaars.
De Napoleon III-stijl was in Frankrijk in zwang tussen 1852 en 1870, tijdens het bewind van de keizer. Deze meubelstijl, die ook wel het Tweede Keizerrijk wordt genoemd, weerspiegelt vooral de gemoedstoestand van die periode. Midden in de industriële revolutie ontstond in Frankrijk een klasse van rijke mensen die op zoek waren naar onderscheidende en verfijnde voorwerpen om hun huizen mee te versieren.
De stijl van het Second Empire was echter niet voorbehouden aan de bourgeoisie of de aristocratie. Er werd ook geïnnoveerd met het gebruik van meer toegankelijke materialen, zoals papier-maché en gekookt karton.
De stijl van Napoleon III werd gekenmerkt door een getrouwe of gemengde herleving van eerdere stijlen:
Louis XIV-meubels, vooral modellen met inlegwerk uit Boulle, kwamen weer in de mode. In de woonkamers leunden de decorateurs zwaar op de Lodewijk XV-stijl, met een voorkeur voor verguld hout en rocaille.
Eetkamers werden versierd met Renaissance meubelen, terwijl de slaapkamer gevuld werd met de mooiste Lodewijk XVI geïnspireerde creaties.
Na een periode van vallen en opstaan ontstond de echte Napoleon III stijl. Hij viel op door zijn formidabele weelde en de rijkdom van de houtversieringen. Parelmoer inlegwerk was overal aanwezig.
De ambachtslieden toonden ook hun meesterschap over gezwart perenhout, verguld brons en de combinatie van stof verrijkt met passementwerk en edele houtsoorten. Meubelmakers als Alfred-Emmanuel Beurdeley, Paul Sormani, Gabriel Viardot, François Linke en Charles-Guillaume Diehl wisten met hun creaties perfect de geest van de Second Empire stijl te vangen.
Deze geniale ontwerpers droegen in hoge mate bij aan het inprenten van de Napoleon III-stijl in meubels zoals de fauteuils "l'indiscret" en "le confident", de poef, de speeltafel, de ladekast, de boudeuse en de kanteltafel.
Technieken
Bij de meubelen van Napoleon III wordt voornamelijk donker hout of zwarte lak gebruikt. Rozenhout, gewaxt of geaderd mahonie, esdoorn, amarant, violet hout en zwartgeblakerd perenhout waren erg populair, net als pekpin vanaf 1863. Deze materialen hadden het voordeel dat ze gemakkelijk te bewerken waren, vooral met de nieuwe gereedschapsmachines die beschikbaar waren in een Frankrijk dat volop aan het industrialiseren was.
Kleine meubels bevatten ook leer en gekookt karton. Inlegwerk van paarlemoer, schildpad, email en koper is terug te vinden in bijna alle modellen.
Napoleon III-meubels hebben geen specifieke poten. Meubelmakers lieten hun fantasie de vrije loop en ontwikkelden in deze periode gecanneleerde poten, gebogen poten of poten in Lodewijk XV-stijl. Balusterpoten waren zeldzamer.
Ornamentiek liet weinig ruimte voor brons. De motieven hangen af van de creativiteit en vaardigheid van de ambachtsman. Niettemin geven voorstellingen van boeketten bloemen, strikken, goudfilets, medaillons en vrouwenhoofden een romantisch tintje aan meubels. Schildpad- en kopermarqueterie echoden de motieven van Boulle-meubels.
Technologische innovaties moedigden aan om meubels op een meer verfijnde en gediversifieerde manier te decoreren. Mechanisatie droeg bij aan de ontwikkeling van Boulle-marqueterie in schalen en messing. Machinaal snijden maakte het mogelijk om een verfijnd fineer te produceren, bestaande uit vellen van slechts enkele millimeters dik. In de gieterij werden de vergulde bronzen brozer dan in de achttiende eeuw. Ze zijn ook minder contrasterend, het verschil tussen glans en mat is kleiner, waardoor ze soms van elkaar te onderscheiden zijn.
De speciale kenmerken
Napoleon III-meubels hebben een elegante afwerking, zonder overdadig te zijn. Gestoffeerde zittingen en mahoniehouten of rotan stoelen zijn een must. Bij de fauteuils waren de op Louis XV geïnspireerde mahoniehouten modellen, de beroemde "crapaud" zitting en de gekookte kartonnen zitting erg Second Empire. De fauteuils hebben afgeronde rugleuningen versierd met landschappen, vogels of bloemen.
De chauffeuse is ook een karakteristiek meubelstuk uit de Napoleon III-periode. Deze lage gestoffeerde stoel heeft geen zichtbaar hout. Hij heeft ook franjes tot aan de vloer. De bolder, een andere emblematische stoel van de Second Empire stijl, fascineert door zijn ronde vorm en centrale conische rugleuning. Dit meubelstuk past perfect in het midden van een woonkamer of andere kamer.
Op dezelfde manier zijn de poef, de indiscreet, de sulky en de zelfverzekerde versierd met kleurrijke stoffen, waarvan je er enkele kunt bewonderen in de flats van Napoleon III in het Louvre. Tegenwoordig zijn ze erg gewild op veilingen. Confidenten worden vaak geschat op tussen de 1000 en 2000 euro.
De Napoleon III-sofa biedt plaats aan twee tot drie personen. Het is een laag model, met passementerie en een onregelmatige of afgeronde rug. Gesneden versieringen, gevarieerde vormen en parelmoer of email inlegwerk sieren ook andere meubels in Napoleon III-stijl, zoals boekenkasten, plantenbakken, bedden, secretaires en bureaus.
Onder Napoleon III ontstonden veel kleine meubels. Nesttafels, werkers en kapstokken.

De waarde schatten van een meubel van Napoleon III
De waarde van een meubel van Napoleon III hangt af van verschillende factoren. Verzamelaars waarderen meubelen die zeer goed bewaard zijn gebleven, verrijkt met bronzen versieringen, inlegwerk en marqueteriemotieven.
De houtsoort, de fabricagetechniek en de handtekening van de meubelmaker spelen ook een rol in de prijs. Een meubelstuk dat door de handen van een beroemde politicus of kunstenaar is gegaan, brengt doorgaans een hogere prijs op dan een model zonder geschiedenis.
De volgende criteria zijn bijzonder bepalend voor de prijs van meubelen van Napoleon III:
Het type meubilair
Sommige Second Empire meubelen zijn meer gewild dan andere, vanwege hun zeldzaamheid en verbondenheid met dit uitbundige tijdperk. Echte liefhebbers zullen hun portemonnee wijd open trekken om bijvoorbeeld een authentieke Napoleon III boudeuse te kopen. Deze bank valt op door de dubbele zitting en het ontbreken van armleuningen, alsof twee fauteuils aan elkaar zijn gelijmd maar rug aan rug zijn geplaatst. De kwaliteit van het fluweel, de stoffen en de bekleding is ook van invloed op de prijs.
De boekenkasten en kasten van Napoleon III genieten ook een goede reputatie onder verzamelaars. Sommige modellen brengen op de markt tienduizenden euro's op.
Verzamelaars zijn altijd op zoek naar andere mooie stukken die de geest van Napoleon III perfect weerspiegelen. Chaise volante, fauteuil crapaud, psyché, cartonniers en andere "Indiscret" of "Confident" banken worden gemakkelijk voor duizenden euro's verhandeld.
De ornamenten
Figuren in Boule-marqueterie geven een meubel van Napoleon III een echte meerwaarde. Werken afgewerkt met Martin-vernis of verrijkt met decoraties ingelegd met paarlemoer of porseleinen plaatjes kunnen ook hoge prijzen opleveren.
Deze ornamenten komen het best tot hun recht in combinatie met gezwart hout en messing decoraties. Een Napoleon III-meubel in Boulle-marqueterie, toegeschreven aan Krieger, is bijvoorbeeld voor 15.000 euro verkocht op een openbare veiling.
Bij poefs en zittingen voegen versieringen een grote waarde toe en leveren ze hoge prijzen op.
De handtekening
De meubelen van Napoleon zijn echte kunstobjecten en worden ook gewaardeerd om de handtekening van de ambachtsman. Werken van François Linke, Gervais-Maximilien Durand, Paul Sormani, Blaise Millet, Charles-Guillaume Diehl en Alfred Emmanuel Louis Beurdeley stellen niet teleur op de markt. De ateliers Escalier de Cristal en Dasson produceerden in deze periode ook meubels van uitzonderlijke kwaliteit.
De staat van conservering
Vocht, stof, motten en hesperofanen zijn enkele van de vijanden van Napoleon III-meubels. Deze externe invloeden kunnen scheuren, delaminatie, ontbrekend fineer en andere schade aan de voorkant of andere delen van het meubilair veroorzaken. Metalen worden ook blootgesteld aan het risico van oxidatie en vervuiling, net als vernissen, die kunnen verbleken.
Kopers hebben natuurlijk een voorkeur voor prachtig vervaardigde meubels die beschermd zijn tegen deze weersomstandigheden. Werken in perfecte staat zijn echter uiterst zeldzaam, zo niet onbestaand. De waardering van een meubelstuk hangt daarom af van de kwaliteit van de restauratie.
De herkomst
De wettelijke herkomst van het werk is ook van invloed op de geschatte prijs. De waarde van een meubel van Napoleon III uit een van de voormalige residenties van de keizer stijgt automatisch. De markt blijft voortdurend op zoek naar objecten die voorkwamen in de inventaris van zijn residenties in Fontainebleau, de Tuilerieën, Compiègne en vooral Versailles.
Recordverkoop van Napoleon III-meubels
Napoleon III-meubels brengen op veilingen tussen een paar honderd en duizend euro op. Sommige zeldzame modellen zijn echter een fortuin waard. Dit is het geval voor een cederhouten sigarenkast die 132.000 euro opbracht op een openbare veiling in Frankrijk in oktober 2018.
Dit is een zeldzame houten kast, waarvan slechts twee exemplaren bestaan. Dit meubel uit 1867 mengt Merovingische en Neo-Grec stijlen, met decoratieve bronzen en gepatineerde ornamenten met reptielen-, batrachiën- en hagedissenkoppen. Het werk draagt het merk van ontwerper Jean Brandely, beeldhouwer Emmanuel Frémiet en meubelmaker Charles Guillaume Diehl.
Gratis taxatie van mijn Napoleon III meubels
Vraagt u zich nog steeds af wat de waarde van uw meubels is? Onze experts en veilingmeesters stellen hun ervaring tot uw beschikking. Millon verkoopt al sinds 1928 meubelen, vooral van Napoleon III. Ontdek hoeveel uw meubelstuk waard is op de veilingmarkt van vandaag door een gratis, vertrouwelijke en vrijblijvende schatting aan te vragen.
Als u uw Napoleon III meubels wilt verkopen, zal ons team u helpen ze voor de beste prijs te verkopen.

Napoleon III meubilair geveild bij MILLON
Onze veiling heeft een rechthoekige rechte piano uit de tijd van Napoleon III verkocht voor 8400 euro. Dit decoratieve object heeft indrukwekkende versieringen van schelpen, acanthusbladeren, laurierkransen en gebeeldhouwde vrouwenhoofden. Het behoorde eerder toe aan Antoinette Lemonnier, een zangeres bij de Opéra-Comique en moeder van meester-juwelier Alexandre-Gabriel Lemonnier. De geschatte prijs lag tussen €5.000 en €6.000.
We verkochten een prachtig hoog meubilair van gezwart hout voor €1.400. De Napoleon III-stijl is te herkennen aan het Boulle-marqueterie, de decoratie van gestileerde bloemenvazen en de vuurvergulde bladfiguren op de staanders. Onze experts schatten de waarde tussen 800 en 1000 euro.
Je Napoleon III meubels schatten en verkopen
Ons team van gespecialiseerde veilingmeesters en experts stelt zijn kennis van de markt tot uw beschikking en taxeert gratis uw meubelen Napoleon III. Dankzij ons online formulier kunt u gemakkelijk een betrouwbare schatting krijgen voor uw kunstwerk.
Onze kantoren, verspreid over heel Frankrijk, verwelkomen u voor een fysiek onderzoek van uw werk. We organiseren ook gratis taxatiedagen in heel Frankrijk en de buurlanden, dus maak van de gelegenheid gebruik om je schatten aan ons voor te leggen.