Bent u in het bezit van een werk van de École de Nancy en wilt u weten wat de veilingwaarde ervan is?
Onze veilingmeesters en experts in Decoratieve kunst geven u een paar tips om meer te weten te komen over uw object en de waarde ervan op de kunstmarkt.
.
De Nancy School: problemen en inspiratie
1. Historische context
Van de jaren 1870 tot 1910 onderging de stad Nancy een ware renaissance.
Nadat Duitsland de Elzas en een deel van Lotharingen had geannexeerd, migreerde een groot deel van de bevolking naar Nancy. De demografische toestroom zorgde ervoor dat de economische en intellectuele activiteit zich kon ontwikkelen.
De aanleg van nieuwe wijken, het kanaal van de Marne naar de Rijn in 1851 en vervolgens de spoorweg tussen Parijs en Straatsburg in 1856, leidde tot een industriële boom. Plaatselijke ambachten, zoals glasblazen en keramiek, beleefden een opleving.
2. Aan de oorsprong van de École de Nancy
In 1894, op de Exposition d'Art Décoratif et Industriel in Nancy, presenteerden kunstenaars en kunstfabrikanten uit Lotharingen creaties die geïnspireerd waren op de natuur. Glaswerk van Emile Gallé en Daum, meubels van Eugène Vallin en Louis Majorelle, schilderijen, beeldhouwwerken en kunstvoorwerpen luidden de opkomst van een nieuwe stijl in.
In 1901 werd de vereniging École de Nancy officieel opgericht. Onder de zesendertig leden bevonden zich industriëlen, kunstenaars, architecten, kunstcritici en mecenassen. Het voorzitterschap werd bekleed door Émile Gallé en het vicevoorzitterschap door Antonin Daum, Eugène Vallin en Louis Majorelle.
De Internationale Tentoonstelling van 1909 in Nancy was de laatste gelegenheid voor de kunstenaars om samen te exposeren.
Het Musée de l'École de Nancy, geopend in 1964, toont de producties van enkele kunstenaars van de beweging van Nancy in het voormalige huis van de beschermheer van de kunsten, Eugène Corbin. Deze liet het grootste deel van zijn collectie na aan de stad.
3. In een paar woorden...
L'École de Nancy heeft als missie het verdedigen van de decoratieve kunsten en het bevestigen van de artistieke invloed van Lotharingen, rijk aan zijn vele industrieën en kunsten en ambachten (kristal, meubelmakerij, ijzerwerk, glas-in-lood, glasblazerij, brons, aardewerk, behang, typografie, drukkunst, kunstboekbinden en keramiek).
Andere vakgebieden zijn borduren met Fernand Courteix, edelsmeden met André Kauffer, tekenen, drukken, reclameposters en fotografie. Alle ambachten (architectuur, meubels, decoratieve kunsten) werkten samen om een totaalkunst te creëren.
4. Inspiratiebronnen
Binnen de Art Nouveau-stijl onderscheidt de School van Nancy zich door de rehabilitatie van de flamboyante gotiek en rococo, waarbij de eerste de erfenis is van de School van Metz. Na de sluiting van de École de Metz in de jaren 1870 sloten sommige leden zich aan bij de École de Nancy.
Bloemdecoraties uit de Middeleeuwen, vrouwen, natuur en vegetatie werden de belangrijkste onderwerpen van veel producties. Het Japonisme, dat aan het eind van de jaren 1850 wortel schoot, beïnvloedde veel onderwerpen.
.
De 5 beroemdste kunstenaars van de School van Nancy
- Antonin Daum
- Eugène Vallin
- Jean Prouvé
.
De prijs schatten van een werk van de École de Nancy
Voor elke categorie, of het nu gaat om een objet d'art, een meubelstuk, een keramiek, een stuk glaswerk of een stuk ijzerwerk of staal, moet u rekening houden met deze vijf bepalende elementen bij het taxeren van uw eigendom.
1. De staat van conservering is tegenwoordig het belangrijkste element bij het bepalen van de prijs.
Een glazen vaas met meerdere lagen van de glasmaker Émile Gallé brengt over het algemeen € 1.000 tot € 5.000 op als hij in perfecte staat verkeert, terwijl een vergelijkbaar exemplaar in slechte staat, met krassen of chips, voor ongeveer € 150 tot € 300 of zelfs minder wordt verkocht. Daarom wordt in veilingcatalogi altijd de staat van conservering vermeld.
2. De mate van zeldzaamheid vormt het andere overheersende element. Bepaalde collecties en unieke stukken van decoratieve objecten of meubels zijn zeer gewild. Een van de zeldzaamste werken van Eugène Vallin is de uitzonderlijke mahoniehouten vitrine uit 1911, die in 2012 voor €35.377 werd verkocht op veilingen in Parijs. Deze prijzen gelden voor goed bewaarde stukken. Daarentegen brengen werken die op de kunstmarkt meer gangbaar zijn over het algemeen minder op.
3. De schoonheid van de stijl en het afgebeelde onderwerp spelen een niet te verwaarlozen rol bij het bepalen van de prijs. De laatste jaren is er een nieuwe klasse Art Nouveau-verzamelaars opgestaan die veel belang hecht aan het esthetische belang van de stukken. Ze zijn bijvoorbeeld bijzonder geïnteresseerd in waterdieren en insecten, vrouwelijke lichamen, botanische elementen en vogels. Wat de types betreft, is het de moeite waard erop te wijzen dat exotische onderwerpen erg in trek zijn.
4. Het materiaal waaruit het stuk is opgebouwd kan invloed hebben op de snede. Zeldzame en exotische houtsoorten zoals rozenhout, violet, mahonie kopen meer dan eiken of sparren. Op dezelfde manier is een bronzen beeldje gewilder dan een vergelijkbaar stuk van staal.
5. Objecten gesigneerd door grote namen van de School van Nancy hebben alle kans om belangrijke aankoopprijzen te bereiken. Dit geldt voor Emile Gallé, zowel voor unica als edities, maar ook voor Antonin Daum en Louis Majorelle.
Al deze elementen zijn cruciaal voor het vaststellen van de waarde van een productie van de School van Nancy. Het is raadzaam een veilingmeester of expert in te schakelen om een expertise uit te voeren en zo de meest nauwkeurige schatting te verkrijgen.
De plaats van de École de Nancy op de kunstmarkt
De artistieke producties van de École de Nancy worden al tientallen jaren begeerd door Art Nouveau-verzamelaars en -liefhebbers. Vandaag de dag vormen ze een dynamische sector van de kunstmarkt waarin veilingmeesters een belangrijke rol spelen.
Art Nouveau aan de top
In 2013 kondigde een Parijse veilinghuis een "wereldrecord voor een Art Nouveau-collectie" aan met een totale veiling van 7 miljoen euro tegen 3,5 tot 5 miljoen euro geschat. Met Japanse en Russische kopers werden bijna alle kavels verkocht na lange biedingen, in de veilingzaal, via internet of per telefoon.
De conservator van het Musée de l'École de Nancy, Valérie Thomas, voorspelde dat dit "een mijlpaalverkoop" zou worden. Het Parijse veilinghuis van zijn kant hoopt op een echte heropleving van Art Nouveau: "het is lang geleden dat we een dergelijke collectie hebben aangeboden. (...) Het vorige record dateert van 1993, met de verkoop van de Mecom-collectie in New York, die €2,25 miljoen opbracht".
In 2000 werd in Londen het "Nénuphars"-bed van Louis Majorelle geveild voor 9.328 euro en in 2014 werd in New York een "Nénuphars"-stoel van dezelfde kunstenaar verkocht voor 433.944 euro.
De vaas "L'ortie et l'araignée" van Antonin DAUM werd in 1984 geveild voor 299.131 euro. Samen met Gallé is de markt voor Daum-glaswerk een van de meest actieve, die liefhebbers van over de hele wereld aantrekt. Stukken van de beroemde fabrikant, gemaakt aan het einde van de 19e eeuw, brengen nu op veilingen €20 tot enkele duizenden op, afhankelijk van de gebruikte technieken.
In 1997 maakte een scherpe daling van de Japanse economie een einde aan de speculatie. Het staken van de aankopen leidde tot een ineenstorting van de prijzen van glaswerk en meubels van kunstenaars uit Nancy. Pas zo'n twintig jaar later kwam de markt voor deze werken weer op gang.
De École de Nancy nieuw leven ingeblazen
In 2017 werd alles weer normaal met de prestigieuze MILLON-verkoop in Hôtel Drouot van een uitzonderlijk salonmeubel van Emile GALLÉ. Een paar stoelen model "Ombelles" in massief walnotenhout verkocht voor 40.000 euro. Ook van Emile GALLÉ ging een prachtige hoge vaas in amberkleurig transparant glas, met een brede langwerpige halslijn en een bewegend lichaam voor 32.000 euro naar MILLON in 2021.
.
Vijf veilingrecords voor de École de Nancy
1. Émile GALLÉ (1846-1904), Dragonfly Coupe, een glazen schaal die in 2008 in Tokio werd geveild voor 634.000 euro.
2. Louis MAJORELLE (1859-1926), een "waterlelie" bed (ca. 1905) in mahonie en palissander, verkocht in Londen in 2000 voor 949.328 euro.
3. Eugène VALLIN (1856-1922), een set eetkamermeubels bestaande uit: 1 eettafel, 11 stoelen, 2 dressoirs, 1 notenhouten kast verkocht voor 135.027 euro in 2001 in Londen.
4. Antonin DAUM (1864-1930) een glazen vaas met paddestoelversiering ging voor de hamerprijs van 12.500 euro in Parijs in 2015.
5. Jacques GRUBER (1870-1936), glas-in-lood raam met dathura bloemversiering, verkocht voor een hamerprijs van 8.384 euro in 1998 in Parijs.
.
Taxeer en verkoop je werk van Ecole de Nancy!
Op basis van zijn ervaring met de kunstmarkt geeft ons team van experts en veilingmeesters u een gratis schatting van uw werk van de École de Nancy.
De Art Nouveau afdeling voert een gratis en vertrouwelijke schatting van uw object uit en begeleidt u vervolgens om het op een veiling tegen de beste prijs te verkopen.