Laat uw tekening met drie potloden taxeren door een van onze tekenspecialisten. Veilinghuis MILLON biedt een gratis taxatieservice online of direct in de taxatiekantoren.
Watteau, Boucher, Prud'hon zijn beroemde kunstenaars die de driespotloodtechniek gebruikten, een combinatie van sanguine, krijt en zwart potlood. Jouw tekening kan een meesterwerk zijn dat wacht om ontdekt te worden: hoe weet je dat? Niets is eenvoudiger: doe een beroep op onze specialisten. De prijsopgave voor jouw potloodtekening is gratis.
Een tekening met drie potloden herkennen
De "drie potloden" artistieke techniek kan worden gebruikt om hofportretten en "studies" of voorbereidende schetsen voor schilderijen te maken. Er worden drie soorten potloden gebruikt op geschept papier: zwarte steen, rood krijt en wit krijt. Het gebruikte papiermedium heeft een gemiddelde tint, waarbij grijs, blauw of bruin papier de kleuren naar voren brengt.
De zwarte steen tekent de basiscontouren van de tekening, evenals schaduwgebieden en koele tonen. Sanguine introduceert warme tonen, terwijl wit krijt wordt gebruikt voor lichte gebieden. Elk potlood heeft zijn eigen bijzonderheid. Zwarte steen met een ronde of vierkante basis genereert een fluweelachtig zwart door droog wrijven, dat zeer moeilijk uit te gummen is en waarvan de staat eeuwenlang onveranderd kan blijven, mits het werk goed wordt bewaard.
De sanguïnekleur triomfeerde pas echt vanaf de 18e eeuw, toen tekenmeesters als Antoine Watteau (1684-1721) en Fragonard (1732-1806) de talloze mogelijkheden van zijn chromatische palet uitbuitten. Zij hadden een uitgesproken voorkeur voor sanguine vanwege de diepte en intensiteit van de tinten, de subtiliteit van de korrel en de ongeëvenaarde zachte toets.
Deze kunstenaars kochten sanguine bij verfhandelaren, in de vorm van staafjes of te bevochtigen poeder, dat ze konden mengen met andere pigmenten om specifieke effecten te verkrijgen.
Driekleurentekenen werd vooral gebruikt in de 17e en 18e eeuw, met name in Frankrijk en Italië.
Om een driekleurentekening te herkennen, moet je dus op zoek gaan naar drie materialen: sanguine, zwart potlood en krijt, vaak gebruikt op gekleurd papier.
De waarde van een tekening met drie potloden schatten
Als je een tekening bezit die met drie potloden is gemaakt, ben je misschien in het bezit van een schat! Deze kwetsbare tekeningen zijn bang voor vocht, insecten, aanraking, licht enzovoort.
Tekeningen met drie potloden uit de oudheid kunnen daarom een hogere waarde hebben vanwege hun zeldzaamheid. Tekeningen van grote kunstenaars uit de Italiaanse Renaissance, tussen het einde van de 14e eeuw en de 16e eeuw, zijn bijvoorbeeld erg zeldzaam en brengen een hoge prijs op.
De prijzen schieten omhoog als de kunstenaars ook bekend zijn. In dit geval, als de grafische en artistieke kwaliteit aanwezig is, heeft je werk een zeer hoge waarde.
Tekeningen van de meesters van de Franse rococostijl uit de 18e eeuw, soms en mogelijk voorzien van het stempel van een grote verzamelaar, zijn ook zeer gewild op een veiling. Een studie van Watteau, die ooit deel uitmaakte van de Groult-collectie, bracht 480.000 euro op.
Wat betreft handtekeningen, merk op dat deze zeldzaam zijn op tekeningen met sanguine, wit krijt en zwart potlood, omdat het vaak om schetsen of studies gaat. Een van Fragonards mooiste werken, "Les trois grâces" is gemaakt in rood krijt, zwarte steen en wit krijt op bruin papier. Deze zeer zeldzame tekening is een van de slechts drie bekende werken van Fragonard, samen met "De eerste kus" en "Venus op een strijdwagen". Er staat geen handtekening op.
Om de waarde van een tekening met drie potloden of drie kleuren te bepalen, moet je kijken naar de periode van reproductie, of er al dan niet een handtekening of stempel van een verzamelaar op staat, het gebruikte papier waarmee je het werk kunt dateren en de staat van conservering van het werk. Aan de hand van deze elementen kun je je werk situeren op de veilingmarkt voor potloodtekeningen.
Potloodtekeningen: recordverkoop
Als een van de meest getalenteerde kunstenaars van de Italiaanse Renaissance is Andrea del Sarto (1486-1530) de auteur van de duurste tekening die in Frankrijk is verkocht. De "Studie van het hoofd van een man", geschat op €50.000 tot €60.000, bracht in 2016 € 4 miljoen op, na 10 minuten van felle strijd tussen rijke verzamelaars. Het gaat om een zeer kleine tekening van 23 x 18 cm in zwart en rood krijt die al sinds 1833 wordt vermist. De koper en verkoper zijn anoniem gebleven.
"Tête de Femme de Profil" , een tekening van Jean-Antoine WATTEAU (1684-1721), werd in september 2022 voor €120.000 verkocht op een veiling in Parijs. Een verzamelaar met de naam Damblanc verwierf het werk, dat eerder toebehoorde aan Jean Dubois, een kunsthandelaar en verzamelaar van kunstenaars. De schets toont een jonge vrouw die haar nek aanbiedt aan de blik van de kijker, haar haar netjes opgestoken en bedekt met een bonnet. De kunstenaar mengt estompe en delicate streken, waarbij hij subtiel speelt met de contrasten tussen intensiteit en delicatesse.
Een "Head Study for the Love of Virtue" in de Apotheose van Hercules, circa 1733, door François LEMOYNE (Parijs 1688-1737), een pasteltekening en drie potloden en estompe van 25 x 20 cm, geschat op €40.000-60.000, in juli 2020 verkocht voor €140.000 door Maison Million.
Moderner bracht een werk van Adolph Menzel €850.000 op. Het toont een zittende jonge vrouw, de drapering van de jurk zeer bewerkt.
Ontvang een gratis prijsopgave voor je tekening
Kies voor de expertise van de tekenspecialisten van Veilinghuis MILLON en profiteer van een gratis taxatie van uw tekening met drie potloden. Onze kennis van de markt en de verkoop staat tot uw dienst. Vul gewoon ons formulier in en bezorg ons foto's, afmetingen en alle andere informatie die u relevant acht. Wij nemen binnen 48 uur contact met u op, in alle vertrouwelijkheid.
Als u overweegt uw werk op een veiling aan te bieden, stellen wij samen met u een minimumprijs vast en zorgen wij voor de verkoop.
Drie potloodtekeningen geveild bij MILLON
Naast een paar uitzonderlijke stukken worden oude tekeningen gemaakt met drie potloden vaak verkocht voor ongeveer € 1.000, meer als een kunstenaar kan worden geïdentificeerd. Hier zijn enkele verkoopresultaten:
"Study for a Nativity", een tekening in zwart potlood, zwarte steen en witte krijtaccenten op papier geprepareerd in grijs en opgemaakt in sanguine ruitjes, van de Florentijnse School uit de 17e eeuw, geschat op €350-450, verkocht voor €1.550 in maart 2023 ;
"Paysage du Caire", door Jean-Léon GÉRÔME (1824 - 1904), een tekening in zwarte steen, rood krijt en witte krijtaccenten op beige papier van 21,2 x 29,5 cm, licht vervuild en vlekkerig, geschat tussen € 1.000 en € 1.500, verkocht voor € 1.000 in mei 2023 ;
"Study of a Man, Hand to Chin, Foot Resumed Lower Left" door Adolphe ROGER (1800 - 1880), een zwarte steentekening met wit krijt en rood krijt highlights op buff papier van 61,5 x 47,5 cm, licht bevlekt, geschat tussen €800 en €1.200, verkocht voor €800 in november 2021.
François LEMOYNE (Parijs 1688-1737), Etude de tête pour l'Amour de la Vertu dans l'Apothéose d'Hercule, circa 1733. Pastel, drie potloden en estompe, licht vervaagd, op oud blauw papier. Verkocht voor 140.000 euro.
Je tekening met drie potloden schatten en verkopen
Van portretten tot voorbereidende studies voor schilderijen, de techniek van het tekenen met drie potloden is een manier voor kunstenaars om hun onderwerpen voor te bereiden en te bestuderen. Als u een werk bezit en u wilt het laten schatten, doe dan gratis een beroep op de specialisten van Millon, online of rechtstreeks in hun kantoren.