Bent u in het bezit van een houtskooltekening en wilt u de veilingwaarde ervan weten?
Onze veilingmeesters en tekenexperts - afdeling Oude & Moderne Tekeningen - geven u enkele tips om meer te weten te komen over uw tekening en om de waarde ervan op de kunstmarkt te weten te komen.
In dit artikel ontdekt u de kenmerken van houtskooltekeningen, leert u hoe u ze kunt waarderen en ontdekt u de veilingwaarde ervan!
3 woorden over: houtskooltekenen
Houtskool, eenvoudig gemaakt van een stokje zachte, brokkelige houtskool, biedt een breed en gevarieerd palet van vrij intense grijzen en zwarten. Omdat je er gemakkelijk mee kunt gummen, is het een goede keuze voor beginners. Houtskool laat zich heel goed mengen met een vinger, gum, broodkruimels of een doek.
In tegenstelling tot metalen punten laat houtskool variaties toe in de lijn en textuur van de tekening, dankzij het koolstofgehalte van het verbrande hout, de handigheid van de kunstenaar en het wrijven met de vinger dat wordt uitgevoerd. Bovendien leent houtskool zich bijzonder goed voor vlakke gebieden en de weergave van modellering.
Houtskool, een prehistorisch gereedschap, werd oorspronkelijk gebruikt voor schetsen uit de vrije hand van grote muurcomposities. Maar de echte opkomst in de geschiedenis van het tekenen kwam pas in de 19e eeuw. Gerenommeerde tekenaars als Seurat en Redon werden verleid door de kenmerkende zwarte streken, waarmee krachtige contrasterende effecten met het wit van het papier konden worden gecreëerd.
Een houtskooltekening herkennen
Kool is een zeer flexibel, maar zeer vluchtig materiaal. Kunstenaars gebruiken daarom vaak een fixeermiddel om het materiaal op het blad te houden, waardoor het vergeelt en heel gemakkelijk te herkennen is.
Schilderingen met houtskool onderscheiden zich over het algemeen door hun fluweelachtige, matte uiterlijk. Het materiaal biedt ook een verscheidenheid aan texturen in de streken, waardoor het mogelijk is om zowel fijne, precieze lijnen als bredere, vagere vlakke gebieden te tekenen. De mogelijkheid om variaties in tonaliteit te bereiken is een onderscheidend kenmerk van houtskool.
De aanwezigheid van houtskoolpoederresten, die zichtbaar zijn op de tekening zelf of rond de rand van het blad, is ook een belangrijke aanwijzing.
De waarde van een houtskooltekening schatten
- De kunstenaar
Tekeningen van kunstenaars worden steeds minder geheim gehouden. Tot de jaren zeventig werden ze opgeslagen in museumopslagplaatsen omdat ze te kwetsbaar werden geacht om te worden tentoongesteld.
Aanzuigend op een markt die de afgelopen jaren sterk is gegroeid, openen steeds meer musea en instellingen hun deuren voor tekeningen van kunstenaars. Veilingen worden steeds populairder. Als gevolg daarvan stijgen de prijzen elk jaar.
Maar om een houtskooltekening te waarderen, is het belangrijk om de waardering van de kunstenaar te achterhalen, waarvan de waarde van een werk afhangt.
Gewerkt sinds de Renaissance door grote namen als Carracci, Leonardo da Vinci of Dürer, is houtskooltekenen ook bijzonder populair bij kunstenaars die voortkomen uit het postimpressionisme, zoals Seurat en Degas. Veel moderne en hedendaagse kunstenaars zoals Combas en Picasso maken ook veel gebruik van houtskool.
- De zeldzaamheid van het werk
De zeldzaamheid van een houtskooltekening hangt ook samen met de bekendheid van de kunstenaar en de geschiedenis van het werk. Een zeldzame houtskool- en waastekening uit 1938 die werd toegeschreven aan Henri Matisse werd sinds de laatste tentoonstelling in het Philadelphia Museum of Art in 1948 bijvoorbeeld herontdekt en vervolgens in juni 2021 op een veiling in Manosque verkocht voor 220.000 euro.
De kunstenaar, die zei dat hij zijn puurste emoties vertaalde via zijn tekeningen, beheerste de kunst van het houtskool perfect en produceerde talloze voorbereidende werken voor zijn schilderijen, waarvan sommige nooit werden voltooid.
- Conditie
Alleen kwaliteitstekeningen vinden een koper, maar tekeningen van de meest eminente kunstenaars kunnen, zelfs met enige schade, aanzienlijke prijzen opbrengen.
Een Picasso-tekening met een krasje kan bijvoorbeeld zonder problemen worden gerestaureerd en te koop worden aangeboden, omdat deze uitzonderlijk is. Voor kunstenaars die minder bekend zijn op de markt, wordt een tekening in goede staat altijd hoger gewaardeerd.
Onderwerpcategorie | Laagste prijs. (schatting) | Hoogste prijs (schatting) |
---|---|---|
Portretten (Kleine kunstenaars) | 100 - 600 € | 3,000 - 7,000 € | Portretten (Gerenommeerde Kunstenaars) | 1,500 - 6.000 € | 25.000 € en meer | Landschappen (Minder bekende kunstenaars) | 80 - 400 € | 2.000 - 5.000 € | Landschappen (Gerenommeerde Kunstenaars) | 700 - 3.000 € | 15.000 € en meer | Stillevens (Minder bekende kunstenaars) | 120 - 500 € | 2.500 - 6.000 € |
Nature Morte (Bekende Kunstenaars) | 1.200 - 5 000 € | 20 000 € en meer | Historische/mythologische scènes (Minder bekende kunstenaars) | 300 - 1 000 € | 4 000 - 12 000 € | Historische/Mythologische Taferelen (Bekende Kunstenaars) | 2 500 - 8 000 € | 30 000 € en meer | Studies en Schetsen (Minder bekende kunstenaars) | 60 - 300 € | 1,500 - 4,000 € | Studies en Schetsen (Gerenommeerde Kunstenaars) | 600 - 2.000 | €10.000 en meer |
Deze ranges zijn indicatief en kunnen aanzienlijk variëren, afhankelijk van de kunstenaar, handtekening, herkomst, geschiedenis, staat van conservering of zelfs de grootte van de tekening.
"Portret van mevrouw K." is ongetwijfeld een van de duurste houtskooltekeningen die op een veiling zijn verkocht. Dit houtskoolwerk uit 1924 van de Catalaanse surrealistische etser en keramist Joan Miro bracht 12.900.000 euro op tijdens een veiling in New York in 2001.
Houtskooltekeningen geveild bij MILLON
Ontdek de houtskooltekeningen die op MILLON veilingen zijn verkocht en laat de jouwe taxeren!
Bij de belangrijkste verkopen gaat het om uitzonderlijke stukken. Ontdek enkele MILLON verkoopresultaten voor meer toegankelijke prijzen.
- "Project voor het Vrijheidsbeeld, in situ, voor Manhattan" door Auguste BARTHOLDI, een houtskooltekening, arceringen en witte krijtaccenten, gesigneerd en gedateerd "1875" rechtsonder. Dit werk, zichtbaar in slechte staat, met talrijke druppels, vormen, vlekken en vouwen, heeft verzamelaars niet afgeschrikt. De tekening werd verkocht voor €51.000;
- "Moving, studies of horse and cart", circa 1881 door Henri de TOULOUSE-LAUTREC, een houtskool- en estompe tekening van 48 x 46 cm. Het is geannoteerd in de hand van de kunstenaar op het dekzeil van de kar: "Déménagement", en draagt een stempel van het rode monogram linksonder (L.1338). Het werk werd verkocht voor € 30.000;
- "Baigneuses dans un paysage", door Henri FANTIN-LATOUR, een houtskooltekening met wit krijthoogtepunten op pastelblauw papier van 52 x 67 cm. Het werk is geannoteerd "Fantin" in de linker benedenhoek en heeft vouwen. De tekening is verkocht voor €4.500;
-"Studieblad met dansers voor de decoratie van het plafond van het Théâtre des Champs-Élysées", door Maurice DENIS, een houtskooltekening, estompe, witte krijthoogtepunten en witte gouacheaccenten van 40,8 x 68,4 cm. Het is linksonder gemonogrammeerd en heeft een horizontale vouw bovenaan en kleine punaise gaatjes in de hoeken. Dit werk is verkocht voor €4.500;
- "Marie-Madeleine laver les pieds du Christ et reprise des personnages dans la marge", door Paul SERUSIER, een houtskooltekening van 33,5 x 48,5 cm met vouwsporen, ontbrekende randen en scheuren. Deze tekening is verkocht voor €2.300,
Vraag een offerte aan voor je inkttekening
Op basis van zijn ervaring op de kunstmarkt zal ons team van veilingmeesters en tekenexperts - afdeling Oude & Moderne Tekeningen - u een gratis schatting geven van uw tekening. Deze schatting houdt rekening met de resultaten die in veilingzalen zijn verkregen voor vergelijkbare producties.
Onze experts voeren een gratis en vertrouwelijke schatting uit van uw meubels en werken vervolgens met u samen om deze op een veiling voor de beste prijs te verkopen.
Krijg hier uw gratis schatting!
Gelijkaardige artikelen:
Inkt tekenen: gratis prijsopgave
Tekenen met potlood: gratis prijsopgave