Bent u in het bezit van een tekening uit de 20e eeuw en wilt u de veilingwaarde ervan weten?
Onze veilingmeesters en tekenexperts - afdeling Oude & Moderne Tekeningen - geven u een paar tips om meer te weten te komen over uw tekening en de waarde ervan te weten te komen op de kunstmarkt.
Ontdek in dit artikel de kenmerken van de tekening uit de 20e eeuw, leer de waarde ervan te bepalen en ontdek de veilingwaarde!
Tekenen in de 20e eeuw
De twintigste eeuw markeerde een breuk met de traditionele tekenkunst, waarbij nieuwe creatieve horizonten werden verkend door het gebruik van gevarieerde materialen die het scheppingsveld verbreedden.
Voor veel hedendaagse kunstenaars werd papier weer een medium voor originele expressie, waar het in voorgaande eeuwen vaak beperkt bleef tot een medium voor studie en schetsen.
Niet alleen de tekenmethoden ontwikkelden zich, maar ook de manieren waarop het medium papier werd getransformeerd en gemanipuleerd. Er ontstonden nieuwe artistieke technieken, zoals de collage van Picasso en Braque. De dadaïsten onderzochten ondertussen een nieuwe vorm van tekenen door middel van fotomontages, waarvan Hanna Höch en Raoul Hausmann de onbetwiste meesters waren.
De surrealisten verlegden ook de grenzen van het tekenen door innovatieve processen te gebruiken, zoals wrijven, krassen of het overbrengen van afbeeldingen met behulp van stickers. Max Ernst, André Masson en Miro hielden zich sterk aan deze praktijken.
Veel 20e-eeuwse kunstenaars creëerden ook hun eigen kenmerkende handtekening op het medium. Fontana perforeert graag papier, Bryen rookt het, Dubuffet krast het en Miro verfrommelt het. Sommige kunstenaars zoals Barceló laten het papier verslinden door termieten.
Het zou nogal pretentieus zijn om voor te stellen alle kunstenaars in één artikel te herkennen. Laten we eens kijken naar de technieken, de materialen, de onderscheidende kenmerken die je een hint zouden moeten geven.
Een tekening uit de 20e eeuw waarderen
- De kunstenaar
In de twintigste eeuw was tekenen niet alleen voorbehouden aan schilders, maar ook aan schrijvers. Sommige bijzondere creaties uit de eerste helft van de eeuw zijn nog steeds van groot belang voor verzamelaars, zoals de geïllustreerde dichtbundel "Calligrammes" van Guillaume Apollinaire of Jean Cocteau's "Visages"-serie. De handtekening van de kunstenaar blijft daarom een essentieel criterium bij het schatten van de waarde van een 20e-eeuwse tekening.
Een geïllustreerde briefwisseling van Antoine de Saint Exupéry werd verkocht voor meer dan €200.000; een inkt op papier van Qi Baishi overschreed de €100 miljoen, Basquiat's Yellow Guy werd verkocht voor €1.400.
Elke kunstenaar heeft een bepaald prijskaartje en een twintigste-eeuwse tekening kan voor enkele tientallen euro's tot enkele miljoenen worden verkocht.
- De staat van conservering
De staat van conservering van een tekening kan worden beoordeeld en beschreven aan de hand van de geconstateerde veranderingen. Een werk in een slechte staat van conservering loopt het risico zijn waarde te verliezen als het wijzigingen, schade of tekenen van verval vertoont die de oorspronkelijke kwaliteit, integriteit of het uiterlijk in gevaar brengen.
Als de koper ondanks de slechte staat gehecht blijft aan het werk, met name vanwege de reputatie van de kunstenaar, kan hij stappen ondernemen om de redenen voor de verslechtering te achterhalen. De verzamelde gegevens kunnen hem helpen weloverwogen beslissingen te nemen over de keuze van geschikte restauratiebehandelingen.
- Het medium en de techniek
De verscheidenheid aan papiersoorten die kunstenaars in de twintigste eeuw tot hun beschikking hadden, gaf hen een grote creatieve vrijheid. Het is niet ongewoon om modellen te vinden die zijn gemaakt op Japans papier of kraftpapier, dat een hogere waarde kan hebben. Sommige papiersoorten zijn voorzien van een watermerk, waardoor het eenvoudiger is om de herkomst ervan te achterhalen, een element waarmee ook rekening moet worden gehouden bij het schatten.
De complexiteit van de picturale techniek beïnvloedt ook de waarde van een tekening. Zo is een potloodtekening over het algemeen minder waard dan een aquarel, die weer minder waard is dan een gouache.
Om je 20e-eeuwse tekening te taxeren, moet je dus proberen de kunstenaar te identificeren, het motief en de gebruikte techniek onderzoeken en rekening houden met de grootte en de staat van conservering.
Recordverkoop van 20e-eeuwse tekeningen
"Double Marlon" door Andy Warhol in 1966 verkocht voor €29.650.000 op een veiling in New York in mei 2008. Deze aquarel- en inkttekening van 213,4 x 243,2 cm viert het mannelijke icoon Marlon Brando. In zijn werk plaatst Warhol het dubbelbeeld van de ster, afkomstig uit zijn zeer invloedrijke en controversiële film "The Wild One" uit 1953, op de rechterrand van een opzettelijk ongeprimerd doek.
Nonchalant leunend op het stuur van zijn motor, met een leren jack aan dat zijn rol als dreigende en rebelse leider van een motorbende markeert, wordt Brando hier voorgesteld op de manier van Warhols andere geliefde idolen zoals Marilyn Monroe, Elizabeth Taylor of Elvis Presley.
20e eeuwse tekeningen geveild bij MILLON
Ontdek de tekeningen uit de 20e eeuw die op MILLON veilingen zijn verkocht en laat de uwe taxeren!
- Untitled, door Henri MICHAUX circa 1968, een inkttekening op papier met monogram linksonder van 75 x 105 cm, geschat op €9.000 tot €12.000 en verkocht voor €21.500. Dit werk was afkomstig uit de Gallerie Art of Paris en een privécollectie in Brussel.
- "Personnage, étoile" van Joan MIRO, een tekening met waskrijt en potlood op karton van 58,5 x 94 cm, rechtsonder gesigneerd, verkocht voor 52.000 euro. Het werk was afkomstig van galerie Maeght in Barcelona en Parijs, voordat het werd verworven door de ouders van de huidige eigenaren;
- "L'estocade", 1933, door André MASSON, een tekening in pen en zwarte inkt van 46 x 65,5 cm op zicht, rechtsonder gesigneerd "André Masson". Het werk draagt op de achterkant het oude Galerie Louise Leiris label 14592 / ex n° 12291 / Ph n° 57255 en het oude Gimpel Fils Gallery label, 50 South Molton street London W1. Geschat op €5.000 tot €8.000, deze tekening uit Galerie Louise Leiris en een privécollectie in Parijs verkocht voor €21.000;
-"Drie naakten", circa 1922 door André MASSON, een blauwe pastel- en grafittekening op papier van 52 x 41 cm gesigneerd André Masson rechtsonder, ook gemonogrammeerd rechtsonder. Het werk kwam uit een PIASA-verkoop in 2010 en kwam in een privécollectie terecht, voordat het voor € 7.500 werd verkocht door Millon;
Vraag een offerte aan voor je tekening uit de 20e eeuw
Op basis van zijn ervaring op de kunstmarkt zal ons team van veilingmeesters en tekenexperts - afdeling Oude & Moderne Tekeningen - u een gratis schatting geven van uw tekening. Deze schatting houdt rekening met de resultaten die in veilingzalen zijn behaald voor vergelijkbare producties.
Onze experts voeren een gratis en vertrouwelijke schatting uit van uw meubels en werken vervolgens met u samen om deze op een veiling voor de beste prijs te verkopen.
Vraag hier uw gratis schatting aan!
Gelijkwaardige artikelen:
Zevende-eeuwse tekening: gratis schatting
Achttiende-eeuwse tekening: gratis schatting
Negentiende-eeuws pastelportret: identificeer en bepaal de prijs
Naakttekening uit de eerste helft van de twintigste eeuw: gratis schatting